Vandra i Funäsfjällen

Hejsan!
I sommras var jag, min flickvän och våran hund Moa i Sälen och vandrade. Inga jättevandringar och varje dag utgick vi från våran stuga. Som mest var vi ute i 5 timmar på ca 15km vandring. Vi var även och såg njupeskär vilket var mycket fint!

Det mesta var trevligt och Sälen var fint och mysigt, MEN jag kände att jag gärna hade fått sett lite mer "storslagna" vyer. Jag har nu kollat runt lite efter fler ställen som har fler vandringsleder med vackra vyer. Jag har fastnat lite för Funäsfjällen. Enligt det jag kunnat läsa så verkar det som att det finns många vandringar kring mellan 10-15km som man kan klara av på en dag. Dessa ser även ut att ha många vackra utsiktsplatser och fin natur. Min fråga till er mera erfarna är: Vad tycker ni om Funäsfjällen? Får man se vacker natur utan att behöva vara ute i flera dagar? Har ni bilder från egna vandringar i Funäsfjällen? Hur är Funäsfjällen på sommaren i övrigt?

Har ni andra alternativ?

Det vi är ute efter är:
*Bilfärden skall helst inte vara mer än ca 50 mil
*Dagsvandringar som man kan klara på ca 5-6 timmar. Vi är inga erfarna vandrare men är ute och går ca 1 timme om dagen och klarade Sälen hyffsat bra förutom ömma fötter och vader.
*Några andra former av trevliga sommaraktiviteter får det gärna finnas.
*Någon trevlig by med resturanger m.m. uppskattas (som Lindvallen t.ex.)


Jag är MYCKET tacksam för input om både Funäsfjällen men även andra alternativ!



Med vänliga hälsningar
Jesper Thorell
 
50 mil från vad? Stockholm?

Det är inget fel på fjällen runt Funäsdalen, men jag tror inte att de är så mycket mer dramatiska än Sälenfjällen. Däremot finns ju Rogen med alla småsjöar en bit söderut.

Om man vill ha högre fjäll så får man nog ta sig längre norrut till Jämtlandsfjällen, men då blir det lite längre än 50 mil, speciellt om man vill ha något ställe med andra aktiviteter att utgå från - Ljungdalen och Ramundberget är nog rätt döda på sommaren. Storulvån och Vålådalen är bra ställen för dagsturer, men det är närmre 70 mil än 50. Å andra sidan går det ju nattåg.
 
Funäsfjällen är jättebra om man vill göra dagsturer finns hur många fina turer som helst.

Dom marknadsför sig med sina guldturer som är just dagsturer. Dessutom finns det runt 60 toppar över 1000 m i hyfsat närområde. Där Helags med sina nästan 1800m är högst.
 
50 mil från vad? Stockholm?

Det är inget fel på fjällen runt Funäsdalen, men jag tror inte att de är så mycket mer dramatiska än Sälenfjällen. Däremot finns ju Rogen med alla småsjöar en bit söderut.

Om man vill ha högre fjäll så får man nog ta sig längre norrut till Jämtlandsfjällen, men då blir det lite längre än 50 mil, speciellt om man vill ha något ställe med andra aktiviteter att utgå från - Ljungdalen och Ramundberget är nog rätt döda på sommaren. Storulvån och Vålådalen är bra ställen för dagsturer, men det är närmre 70 mil än 50. Å andra sidan går det ju nattåg.

Glömde helt bort! Vi bor i Uppsala.


mvh
Jesper
 
Funäsfjällen är jättebra om man vill göra dagsturer finns hur många fina turer som helst.

Dom marknadsför sig med sina guldturer som är just dagsturer. Dessutom finns det runt 60 toppar över 1000 m i hyfsat närområde. Där Helags med sina nästan 1800m är högst.
Aha, räknas Helags och Skars till Funäsfjällen? Ja, då finns det ju en hel del.

Om man gillar utsikt så bör man inte missa Helagstoppen, men det är ju lite mer än en dagstur - åtminstone en dag dit och en hem, och upp till toppen antingen kvällen den första dagen eller morgonen den andra. Man kan ju duscha och äta på fjällstationen, och antingen sova där eller tälta utanför.
 
kan någon rekommendera några av dessa guldturer?


mvh
Jesper

Jag har inte koll på om alla dessa är officiella guldturer, men jag gillar dem:

1. Topptur på stor-Mittåkläppen från Djupdalsvallen är en lätt tur upp på en låg men spektakulär topp. Kort tur, ej heldag men trevlig. Bilvägen upp från Bruksvallarna är mycket fin, och våfflor finns i Djupdalsvallen. Ett tips är att gå en bit på vägen som fortsätter efter parkeringen, där får man en mycket fin vy över stor-Mittåkläppen.

2. Upp på Hamrafjället via sydostbranten på stigen från parkeringen nere vid stora vägen som går genom Tänndalen. Först genom björkskogen, sedan brantare upp till en rolig knix där man verkligen kommer upp på fjället på ett par steg. Sedan kan man ju fortsätta turen till Hamrafjällets egentliga topp, eller på andra sätt.

3. Topptur på Storvigeln (1561 möh) antingen från fjällparkeringen vid Svansjökläppen eller möjligen genom att låna roddbåt över Malmagen och så rakt upp på Bolagskammen och vidare. Denna tur är heldag.

4. Vill man inte upp på fjället så går det möjligen att gå mot Klinken från Ramundberget. Man går i dalgången hela vägen. Jag tycker det är väldigt fin miljö där, men har iofs bara åkt på vintern.

5. Topptur på Skarvarna från t ex fjällparkeringen som ligger ett par kilometer sydost om Andersborg.

6. Strövtåg på Vättafjället från parkeringen vid Svansjökläppen. Flackt och vidsträckt fjällsluttning med fin utsikt.

De flesta av dessa turer går ju att anpassa så att längden blir lagom.
 
3. Topptur på Storvigeln (1561 möh) antingen från fjällparkeringen vid Svansjökläppen eller möjligen genom att låna roddbåt över Malmagen och så rakt upp på Bolagskammen och vidare. Denna tur är heldag.

Det bör dock nämnas att vägen upp till fjällparkeringen är riktigt brant på slutet. Vi blev tvungna att vända senaste gången. I stället åkte vi till över till norska sidan, och besteg Skardsfjällets nordligaste utpost (1529 möh), en riktigt trevlig tur som med enkelhet klaras på en dag. Denna topp har en dramatisk glaciärnisch (glaciären är dock inte mycket att tala om), och stupet är gissningsvis 150 meter högt.
 
Tack för svar!
Har kollat vidare och det verkar finnas en hel del fina vandringsleder i funäsfjällen.
Kom gärna med mer egna erfarenheter vilka som är extra Trevliga!

Hade någon koll på samhället sommartid? Finns det något annat att göra förutom vandra?
Menar inte krogar eller så, men bowling, någon trevlig resturang m.m.
I Sälen hade dem lindvallen med experium som var ett trevligt inslag!

Kom gärna med förslag på andra ställen som har mycket fina endagsturer!



Mvh
Jesper
 
Tack för svar!
Har kollat vidare och det verkar finnas en hel del fina vandringsleder i funäsfjällen.
Kom gärna med mer egna erfarenheter vilka som är extra Trevliga!

Hade någon koll på samhället sommartid? Finns det något annat att göra förutom vandra?
Menar inte krogar eller så, men bowling, någon trevlig resturang m.m.
I Sälen hade dem lindvallen med experium som var ett trevligt inslag!

I Funäsdalen är det sommartid marknad på onsdagar, tror jag, med stånd längs Rörosvägen.

Det finns en via ferrata på Funäsdalsberget.

Fjällmuseet är trevlilgt tycker jag.

Åtminstone på våren kan man besöka ett myskoxhägn i Tännäs (ett par mil från Funäsdalen).
 
Grövelsjöfjällen

Kan rekommendera dagsvandringar i Grövelsjöfjällen samt på Norska sidan av gränsen. Jämnfört med Sälen har man riktig fjällkänsla . Om ni bestiger toppar är Båthusberget ett bra alt. Åk mot Elgå till parkering V-sid.
Kan också tillägga att Fjällnas - Ramudberget är en rel lätt tur som till allra största delen går på kalfjället.
NGN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.