Vallningsfritt

Tidigt på 80-talet så köpte jag ett par Karhu Matrix Racing 1140 - Gold ski of Sarajevo.

Världens bästa skidor! (för mig som medelmåttig åkare och hatare av att behöva valla)

Skidorna har någon form av kemiskt belag under fästytan och har fungerat helt otroligt bra under åren. Aldrig något kludd och bra fäste om det inte har varit allt för kallt (Då har jag valt andra skidor).

Det enda jag behövt göra har varit att med en speciellt tillhandahållen slipkloss rugga upp ytan på belaget någon gång då och då, samt ibland lägga lite nytt grundvalla på glidytorna.

Skidorna är nu slut och behöver ersättas med ett par nya. Är det någon som vet om det finns något liknande på marknaden?

En god vän till mig köpte ett par vallningsfria skidor där finessen utgörs av små spår under skidan som skall ge fäste. När vi är ute och åker kan jag bara konstatera att han både har dåligt glid, som fäste. Alltså inget alternativ för mig.

Thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.