vallningsfritt eller??

Hej!

Undrar vilket som är bäst när man åker på tur, vallningsfritt eller inte
vill gärna ha fördelar och nackdelar med båda
och vilket som lämpar sig bäst när man åker där det är lite brantare ex runt i kebnekaise området, runt björkliden etc.

/simon
 
Vallningfritt - en myt ?!

Har väl inte så våldsam erfarenhet men har i varje fall åkt både på vallningsfria och vallningsskidor och jag anser att vallningsfritt är en myt. Så fort som det blir rejält hårt i spåren eller skare eller annat hår underlag så funkar inte de vallningsfria utan då är det klistervalla eller stighudar som gäller ändå. Stighudar kan dessutom vara svårare att få att fästa på vallningsfria. Mitt råd är att köpa vallningsskidor och sedan kasta dig in i vallningens mysterier (eller skaffa stighudar. Vallningsskidor har dessutom den fördelen att man kan variera fästzonens längd beroende på vilken packning man har. Med vallningsfria kan det ibland vara ett bekymmer med glidet när man har full packning och tranpar ner spannet så att glidet blir dåligt. Med vallningsskidor lägger man bara en kortare fästzon.
 
INTE VALLNINGSFRITT

URK! Vallningsfria skidor är inte kul. Håller med ovanstående. Dessutom går dom inte att skejta med, trycker man till så bromsar dom.
 
Vallningsfritt

Om jag går tälttur på fjället föredrar jag vallningsfritt.

Mina erfarenheter är att de fungerar t.o.m. med sliten sula på de flesta fjällfören. Man kan behöva gardera med silikon för nollföre då risk för ifrysning föreligger.

Stighudarna fäster också bra på vallningsfria belag är min bestämda uppfattning.

Går jag tur som har telemark som huvudinriktning så använder jag telislagg med stighudar närhelst jag inte åker utför.
 
Vallningsfritt vid distanser

Fishers numera klassiska turskida Europa 99 med valningsfria Crownbelag är mycket bra speciellt vid växelföre med omväxlande klabb och torrföre. Det är betydligt enklare att kombinera stighudar och vallningsfritt än fästvalla och stighudar.

Är du lycklig ägare av telemarkskidor och plastpjäxor och vill prioitera utförsåkningen så får du försaka glidet alternativt fästet på platten. Skall du göra distanser t ex stugtur Nikkaluokta-Keb-Abisko skulle jag förorda vallningsfritt även om du vill göra någon topptur på vägen.

Thure
 
Valla går bort

Om turen är flera dagar med tält och pulka så tycker jag vallningsfria skidor är kanon. Att stå och gnussa fästvalla/klister på fjället i minusgrader är inte så roligt. Än värre att ta bort gårdagens klister för att vädret har växlat och därmed temperaturen. Men, nog är det halvdassigt, för att inte säga dåligt, glid...
Jag har inga som helst problem att få mina stighudar att fästa på mina Fischer Europa 109:eek:r, men då har jag fästen både fram och bak.

Att stå och vänta medan mina kompisar kladdar valla går oxå bort. Ja, men när vi skall ner, då går det väl fortare för dem? Ja, om de får bort klistret!

Så.

/Jimmie
 
Vallningsfritt regerar

Jag förespråkar helt vallningsfritt. Jag tycker att de ger bra fäste i de flesta underlag. I år har jag ca 20 skiddagar i fjällen, från november till april, både längre och kortare turer, med lite eller mycket packning. Jag har inte upplevt att jag har haft direkt dåligt fäste någon gång.

De kamrater som jag haft med mig som haft vallningsbara skidor har svurit över dåligt fäste ett antal gånger, då jag har kunnat skida på med ett leende på läpparna.

Den stora nackdelen är ju dock att glidet är sämre än på vallningsbara skidor. Men enkelheten att slippa fästvalla skidorna stup i kvarten och det bra fästet på alla underlag väger helt klart upp det.

Att få stighudar att fästa är inga som helst problem. Det kan ju vara mkt värre med vallningsbara skidor då man måste ta bort fästvallan innan hudarna åker på. Drar man sig inte för att sätta på hudarna då???

Själv kör jag på ett par Fischer E99:eek:r. Min flickvän har ett par likadana, dock av annan årsmodell, hon har samma erfarenheter som mig.

Så mitt råd är att satsa på vallningsfritt. Kom dock ihåg att glidzonen inte är vallningsfri, där är det bara att mätta med glidvalla som gäller.
 
Valla ger valfrihet

Med valla har du alltid möjligheten att välja hur bra fäste du vill ha.
Platt: Lite valla
Småkuperat: Valla noggrant
Uppför: Stighudar eller mycket valla.
Utför: Ingen valla.
På fjället är det ju oftast ganska liknade kupering på långa sträckor, så det är inte så ofta man behöver ändra valla. Lite planering krävs ju dock. Dessutom gör den ofta grova snön på våren på fjället att vallaborttagningen blir enkel, det mesta av vallan slits bort av sig själv på ungefär en dag. Håller man sedan efter resterande valla och smuts så att det inte bygger på många lager valla och skit så är det inga problem med att fästa stighudarna heller. Det går utmärkt att använda stighudar på klistarde skidor.

Precis som de med vallningsfria skidor får vänta medan de vallande vallar om så får de vallande åkarna vänta när de med vallningsfritt sliter i diagonalstil medan man själv staktat i lätt utför eller medvind.

Sedan är ju som någon redan påpekat inga skidor vallningsfria. Glidytorna behöver alltid prepareras med parafin inför en tur och inför sommarförvaringen. Annars torkar skidan ut och glider mycket dåligt, oavsett före. Detta gäller speciellt skidor med grafitbelag (svarta belag). Tyvärr missar många skidförsäljare att tala om detta för dem som köper vallningsfria skidor.
De flaskor med någon vätska i och en svamp uppepå som vissa sporthandlare säljer som glidvalla, ofta ihop med vallningsfria skidor, är rent nys. De hjälper för stunden men torkar ut skidan med tiden. Stunden vätskan hjälper blir kortare och kortare ju torrare skidan blir. Med en korrekt parafinering håller däremot en skida bra glid i gott och väl en vecka.
 
Snabbvalla

De flaskor med någon vätska i och en svamp uppepå som vissa sporthandlare säljer som glidvalla, ofta ihop med vallningsfria skidor, är rent nys.
Håller med. Tycker inte ens att klägget (Swix) räckte för stunden. Jag lade på det en gång innan turen började, och sedan en gång efter 500 meter när snön till min oerhörda förvåning klibbade under skidorna - och det hjälpte snabbvallan mot - och sedan en gång efter ett par dagar - varvid glidet gick från dåligt till helt åt skogen kasst. Kan tillägga att skidorna inte var grundvallade innan, men det misstaget ska jag inte göra om :)
 
Vallningsfritt

Nyss hemkommen efter en 2v tält/skidtur mellan Ammarnäs-Ritsem. Drog pulka med valln.fria Fischer Country Crown. Fungerade bra även denna gång. Skulle dock uppskatta stålkanter i vissa lägen. Använder stighudar i större branter. Inga problem att få dom att fästa !
Jan-E
 
Vallningsfrit med pulkan

Jag föredrar också vallningsfria, särskilt med pulkan. Jag åkte först sex år med vallningsbara Karhu XCD GT -skidor och bytte i vintras mot Fisher E99 Country Crown. Fishers vallningsfria skidor har den bästa fästen vad jag har hittat bland vallningsfria skidor.

Om det blir broblem med glidet, hjälper det en hel del, om du breder glidvallan över de främsta och aktersta ändan av vallningsfria mönster, åtminståne de tio centimeter bakåt från hälklossen. När det snöar blötsnö, kan det fastna snön i mönstret, då hjälper silikon(spray). Spraya också ovansidan av skidorna med silikon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Spinspider Turskida: vallat eller vallningsfritt? Turskidåkning 28
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
thoand Problem med vallningsfritt Turskidåkning 2
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
tcj Vallningsfritt Turskidåkning 0
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
i95_lab Turskidor utan spann - vallningsfritt? Turskidåkning 6
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.