Vallningsfria

Används vallningsfria skidor av professionella längdskidåkare? Vad jag förstår så skall glidet vara sämre, men det stod någonstans att det var just vallningsfria skidor som gått bäst under de sista tävlingarna i OS (varmt klisterföre).
 
Runt nollan...

kan ibland vallningsfria vara det bästa alternativet.

Naturligtvis så är det för oss motionärer (som oftast bara har ett par skidor) mycket mer användbart med vanliga längdskidor.

/Håkan
 
Jo vallningsfria skidor används av en del proffesionella åkare. Mest känd är ju amerikanen Bill Koch (på 80-talet) som har vunnit ett världscuplopp med vallningsfria.

Enligt rykten skall italienskorna och norskorna ha använt skidor som de slipat fästzonen med sandpapper. Självklart så märkte man ju alla att så var fallet inte för svenskorna som det frös under skidorna på.

Snöfall i plusgrader är inte att leka med och varken röd fästvalla eller klister ger ett nöjaktigt resultat. Det värsta jag råkat ut för var i fjällen när det var några plusgrader och det drog ihop sig till snöstorm. Det frös hela tiden under skidan som man fick gnida bort. Felet i detta fallet var att vi varit för lata att ta bort gammal valla. Men man lär så länge man lever. :)

I de flesta fall fungerar vallningsbara skidor. Glöm inte att vallningen bara är halva delen. En god teknik är mycket viktig också. Det gäller att trycka ner spannet ordentligt men ändå ge en kick så att man tar sig framåt.

/Jonas U
 
Klargörning

Alltså, italienskorna och norskorna skall ha använt vallningsfria skidor på den klassiska sträckan 30 km i OS. Om de använt riktiga vallningsfria skidor eller trixat med att rugga upp vallningszonen vet jag inte. Jag läste ett något förvirrat inlägg av en italienare (engelskan var inte den bästa) i ett annat skidforum. Hoppas ni inte blir upprörda om jag far med felaktiga uppgifter.

/Jonas U
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.