Vallningsfria turskidor

Vilka är fördelar resp nackdelar med vallningsfria turskidor typ Åsnes rago eller liknande märken? Är det någon som vill delge sina erfarenheter? Det skulle vara skönt att slippa klistervallor...
Gunnel T.
 
Utemagasinets tips

Helt fantasilöst så tänkte jag referera till Utemagasinets råd på http://www.utemag.com/skidor.html
, vilka jag håller med. (Förslag till Utsidan är att göra en liknande guide på Aktiviteter | Skidåkning)

En litet sammandrag:
+ Alltid fäste
+ Slipper klister
- Dåligt glid
- Stighudar fäster dåligt.
- Sämre för Telemark

Själv valde jag vallningsbara turskidor med dubbelspann och stålkant längs hela skidan. Förvisso har jag ett par Fischer E99 Tour, men Åsnes gör väldigt bra skidor både som vallningsbara och vallningsfria. Fick jag välja om skulle jag nog ta ett par Åsnes eftersom E99 har ett litet för mjukt spann i min smak.

Men som du kan läsa på Utemagasinets sidor finns det mycket mer saker man måste ta ställning till, dubbelspann, stålkanter, bindning, telemarkegenskaper, o.s.v.


/Jonas U
 
Vallningsfritt

Jag rekommenderar vallningsfritt om du använder skidorna under flerdagstur på vårvintern. Då är det inte kul att valla om om man har klister under skidorna. Glidet på grovkornig snö är nästan lika bra som en bra vallad skida. En säkerhetsaspekt är att du inte fastnar i snön om det slår om från klisterföre till nysnö och lite kallare. Vid vissa förhållanden kan snön fastna under skidorna ändå. Då sprayar man bara med lite silikonspray så fungerar skidorna perfekt igen.
Själv kör jag på ganska smala skidor eftersom jag bara har lätt ryggsäck eller ingen alls då jag har hundar som drar pulkan.
När jag varit ute med större sällskap har det alltid varit problem för dom som åkt vallat. Dom fastnar i uppförsbackarna när dom går fot om fot och snön blir kallare och finkornigare högre upp.
Om du åker dagsturer har du större möjligheter att valla om varje dag vid stugan/hotellet.
Toppturer med utförsåkning har jag ingen erfarenhet av.

Bara mina erfarenheter
Tore
 
Problemer med vallningsfria

Jag har erfarenheter av olika modeller av skidor och tycker, att man inte kan få lika kombination av fäste och glid med vallningsfria skidor mot vanliga. Dessutom finns det stora skillnader mellan olika skidors mönstrar. Fisher E99 har nog en av de bästa och fästen är utmärkt, men gliden däremot sämre. Den största problemen men valningsfria är dock runt +- 0 grader, när snön fäster på bottens mönster. Siliconspray hjälper liten, men med vanliga vallningsbara skidor slipper man detta problemet.
 
Visst funkar det med stighudar!

Jad har de senaste 8 åren knatat runt hela området från Katterat till Nikkaloukta på mina E99 vallningsfria skidor och egentligen aldrig haft problem med att få stighudarna att fästa. Jag har hudar med både fram-och bakbygel. Det är givetvis viktigt att man håller klisterytan fri från snö och att man torkar av skidan innan man applicerar huden. Det kan också vara bra att förbättra klisterytan då och då med speciellt klister som finns att köpa.
En annan 'fördel' med stighudar när man har tung packning och inte är någon telemarksfantom är, att ha hudarna på även vid nedfart som 'inbyggda' bromsar. Man måste dock härvid konstatera att styrförmågan kraftigt reduceras, även kantfästet påverkas negativt.
mvh/rune w
 
Hur förhindra att snö fastnar under skidan

Hej!
Är det någon som har fler tips på hur man håller belaget fritt från snö som fastnar?

Rengöra belaget, borsta?

Jag har ett par E99, vallningsfria, och har vid ett par tillfällen haft rejäla problem med att det byggts upp snö under hela skidan.
 
Valla?

Rent belag hjälper. Gör rent med tvättbensin, valla in med glidvax flytande (swix tex har en serie for kallt, normalt och blötsnö som inte ar för dyr , for annars får du gå på med stålborsten efterat eller tunna ut med bensin, stålborste på fjallen ar inte alltid bra. Smalter vaxet bra och flyter ut bra kanske detta går ända.
Att använda fästvalla for rätt temperatur hjälper men det har 2 hakar, 1 det drar till sig smuts, 2 det har ett litet temperaturspann speciellt runt 0, (3 det skall vara tunnt och lätt uttvattat om skidan har dåligt spann)
Silikon? Jo men prova det sist då silikon är svårt att bli av med (tror jag, ar bannlyst i lackindustri, galvono och på min instrumentpanel i bilen) och då funkar ej de andra metoderna efteråt.

Men som sagt stålsickel och stål / mässingsborste kan förstöra fjällen lite grann
 
Otäckt vad fort tiden går. Jag ser just att jag gjort ett inlägg i denna tråd för drygt 12 år sedan!
Swix hade (har fortfarande?) ett speciellt silikonspray för skidor med vallningsfritt belag som fungerade alldeles utmärkt. Sprayflaskan hade en ventil som man fick pumpa manuellt. Jag har fortfarande kvar burken som jag köpte för en evighet sedan. Det finns numera även silikonpreparat för ruggade tävlingsskidor, men det är inte samma sak.
De gånger jag upplevt att snön fastnar under mina vallningsfria skidor så ligger det finkorning nysnö ovanpå kall snö. När solen ligger på och temperaturen stiger så klibbar snön fast under skidor och pulka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
Lobbe Topptura med vallningsfria turskidor Turskidåkning 1
sofben Hyra vallningsfria turskidor? Turskidåkning 0
guldtramp vallningsfria+korta hudar Turskidåkning 5
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3
Gunno vallningsfria skogsskidor Turskidåkning 15
avslutat080903 Göra om skidorna till vallningsfria?! Turskidåkning 5
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
KLAGER Vallningsfria Turskidåkning 3
karinoldberg Slipa vallningsfria skidor Turskidåkning 4
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.