Val av turskidor

Hjälp mig!
Efter ha besökt ett antal sportaffärer i syfte att efter besök kunna fatta beslut om
1)Vallningsfria eller inte
2)Stålkant, hel eller del eller inte alls
3)Typ av bindning, kabel eller råttefällevariant
Den svåraste frågeställningen för mig är nog vallningsfritt eller inte.
Då jag åker en del löparskidor är jag inte främmande för själva vallningsprocessen.
De nya turskidorna skall nyttjas såväl i skogslandet som i fjällterräng.
Tacksam för alla tips o synpunkter.
Med turhälsningar
K ah
 
Kan/orkar man valla så ser jag inte nåt svårt val mellan vanliga och vallningsfria skidor. Glidet i vallningsfria skidor är riktigt dåligt. Det kanske har mindre betydelse på en fjäll- och skogsskida, där man går mer än åker på skidorna. Trots det: Köp skidor du kan valla fäste på.

/Håkan
 
Vallningsfria??

Hej
Har själv ett par vallningsfria turskidor från Alpina. Hel stålkant. Det sista är bra men vallningsfritt ångrar jag bittert. Glidet blir aldrig lika bra, de låter och när det är lite isigt blir fästet dåligt och det finns inget att göra åt. Så för min egen del köper jag aldrig mera vallningsfritt.

Mats
 
Användningsområdet?

Är själv övertygad Fisher Europa 99 med Crownbelagsentusiast. Vallningsfritt är bra vid blandföre t ex långturer fjällen i april-maj.

Spar vikt och mycket tid med omvallning.

Går man brant uppför med packning är det skönt att ha med fällar och har man då vanlig valla i steget bör det tas bort innan man lägger på hudarna.

För enbart torrsnö så är det trevligare med fästvalla men jag skulle välja vallningsfritt om jag bara fick ha ett skidpar.

Är själv inne på att själv byta bindningssystem till Salomons BC-system till denna säsong. Alfa har en sko som jag skall försöka få tag på. Alfa Skarvet http://www.alfasko.no/

Någon som har synpunkter på BC-systemet och den skon för turbruk men ospårat och lite lättare telemarkkörning?

Hittade denna tråd men skulle vilja ha lite mer synpunkter. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24393

Thure
 
Inte BC før telemarkssväng.

Om du ska ta dig nedfør med BC bindningar så funkar det bäst med mjuka pararellsvängar (slalom). Telemarkssväng funkar inte alls. Jag har bägge sorter men använder bara BC i skog aldrig på fjället då jag tycker det är før fladdrigt. Om du pga liten / obefintlig packning kan glida på stegen (dvs inte bara gå på skidorna vilket 20 kg packning innebär) när du är på tur så är BC mycket bättre.

Kom till Oslo å handla så har du råd med bägge (det kanske du har oansett...)
 
Själv använder jag E99 vallningsbara skidor men jag har aldrig någon valla på. antingen åker man med stighud om det går uååför eller så åker man utan då det är på platten eller nerför.

mao man får bäst fäste med hudar uppför (ingen valla fungerar bra om det är riktigt brant) och bäst glid på platten och utför får man utan vallning eller fiskfjäll.

Sedan är det givetvis en konditionssak att kunna åka skidor utan valla då det är lite småkuperat.
 
BC & Vallningsfritt

Kör sedan ett tag på Åsnes Rago med Salomons BC Pjäxa och BC bindning och är mycket nöjd - har även samma pjäxa och bindning på mina långfärdsskridskor och älskar det!!
 
Mina råd

kuah; sa:
Hjälp mig!
Efter ha besökt ett antal sportaffärer i syfte att efter besök kunna fatta beslut om
1)Vallningsfria eller inte
2)Stålkant, hel eller del eller inte alls
3)Typ av bindning, kabel eller råttefällevariant
Den svåraste frågeställningen för mig är nog vallningsfritt eller inte.
Då jag åker en del löparskidor är jag inte främmande för själva vallningsprocessen.
De nya turskidorna skall nyttjas såväl i skogslandet som i fjällterräng.
Tacksam för alla tips o synpunkter.
Med turhälsningar
K ah

Om skidorna skall användas för klassisk turåkning på fjället och allra helst om det ska bos i tält eller snöbivack så rekomenderar jag starkt vallningsfritt. Bekvämligheten gör att det sämre glidet är värt besväret.

På hårdblåst fjäll, vanligt före, så är svaret JA det ska vara stålkant.

Skidor som skall användas i ospårad terräng i skogsland skall helst ha träsula om det är minusgrader i annat fall vallningsfritt. Vallat fäste förutsätter att snön under skidorna är hyfsat ihoppackad för att fästet skall ha något att fästa emot.

Jag förordar starkt kabelbindning typ RIVA 1 som nu säljes som Rottefella NATO har jag för mig.
 
Mer råd

Om vallning inte är ett problem skulle jag välja vallningsbara. Vallatejpen är inte så tokig. Jag brukar inte valla av mina turlagg innan jag tar på stighudarna. De är ju till för att användas och behöver ändå skrapas och klistras om emellanåt. Är det klister under så har jag skrapat av det om det varit kladdigt (rött). I skogen är träskidor att föredra. Är det inte bärande skare är plastskidor bakhala i skogen oavsett om de är vallningsbara/fria. Ska du gå på skidorna så är bygel/kabel-bindning att föredra men ska du åka skidor (på platten) är trots allt BC-bindningarna bättre. Jag skulle välj autifrån de skor jag har eller tänker skaffa. Skillnaden mellan turskidorna jag testat (Fischer, Åsnes och Atomic) är mindre än för löparskidor.

/Tommy
 
Re: Inte BC før telemarkssväng.

nils73; sa:
Om du ska ta dig nedfør med BC bindningar så funkar det bäst med mjuka pararellsvängar (slalom). Telemarkssväng funkar inte alls. Jag har bägge sorter men använder bara BC i skog aldrig på fjället då jag tycker det är før fladdrigt. Om du pga liten / obefintlig packning kan glida på stegen (dvs inte bara gå på skidorna vilket 20 kg packning innebär) när du är på tur så är BC mycket bättre.

Kom till Oslo å handla så har du råd med bägge (det kanske du har oansett...)

Vad är det som begränsar telemarkande med BC-bindning?

Är det bindingen?

Är det för mjuka skor med dålig torsionsstyvhet i skosulan?

Är det för långa skidor som behöver större kraft för att få runt än du kan åstadkomma med dina bindingar skor och benmuskler?

Är det något annat?

Thure
 
BC Telemark

Jag har åkt mycket telemark. Började med mjuk läderpjäxa, men är nu uppe på pist skida och T1:eek:r. Provade åka lite utför senaste gången jag gick på tur med mina madshus turskidor med stålkanter och dubbelspann och med BC bindning och salomon XA adventure pjäxor. Det var för vekt. Inte mycket bättre än att åka utför med riktiga löparskidor...
 
För ca 15 år sedan var jag en olycklig ägare av vallningsfria Fischer E99. Det hände ju inget (rent glidmässigt) när man åkte.
Jag bytte dessa mot E99 som var vallningsbara, och hade roligare åkning.
Av någon anledning upphörde min turåkarkarriär, men som tur var tog jag upp den i år igen.
Jag köpte nya Obs!!! vallningsfria E99 och kan nu åka i princip överallt. Men så fort det finns ett spår är jag ohjälpligt sist, men jag ångrar mig inte. Nöjet att kunna åka och spåra överallt (utan större problem övertrumfar detta) är högre än ett bra glid under ideala förhållanden.
I år blev det en 20 mila tur i Kebområdet. Då det snöade kraftigt och vi mest åkte i ospårad terräng var ca 15 av milen ideala för vallningsfria. De andra 5 blev jag kroniskt förbiåkt av allt som hade glid. Nästa år får mina osålda "vallnings E99" stå kvar hemma. Då jag hoppas på mycket ospårad snö (optimist)satsar jag återigen på de vallningsfria.

M v h Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Thompada Val av Turskidor mm... ??? Turskidåkning 3
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
thureb Val av skateskidor Turskidåkning 1
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
mca0106 Val av pjäxa till tur/telemark? Turskidåkning 0
glimmen val av dagturssäck Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
041102 Val av skidor Turskidåkning 1
Roger J Val av utrustning Turskidåkning 6
4008 Längdåkning i Val Thorens?? Turskidåkning 1
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.