Val av skor för klättring samt vandring

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hej,


Snart bär det av till Kebebenekaise för att vandra en hel del och dels gå Alpinkursen och Glaciärkursen.
Efter detta var tanken var att få en hel del alpin praktik under tiden som man vandrar mellan de olika målen. Då jag vill ha ett par skor som lämpar sig väl för långa vandringar (Tungt lastad) samtidigt som de skall passa för det mesta av klättringen undrar jag om någon har något tips.


När jag testar skor är alltid de mjukaste skönast men de fungerar väl sämre vid klättring och med stegjärn.


Gärna tips på stegjärn som oxå måste införskaffas.


På den ort där jag bor har jag (av olika försäljare) blivit rekommenderad Boreal Fuji, Garmont Ultima och Mendl Island (Hmm... För mjuka, eller?).


Tacksam för tips
 
Meindel

Meindel Island är inte för mjuk för vandring med tung packning i Kebområdet.
Med tanke på att det var flera av mina plutonskompisar som använde just denna känga under vår tjänstgöring på Lapplandsjärskolan i Kiruna, nu förra året...o de var mycket nöjda..
Vet dock inte hur det är med klättring med stegjärn med denna känga


Själv körde jag Lowa, o gör så även nu...de kan jag rekomendera starkt...
Lowa Baffin och Tibet GTX är två grymt bra kängor..gjorda för just hård trek.
Jag tror båda är stabilare än Island, men vet inte 100%.
Tibet GTX är i Gore-Tex o Baffin i skinn...smaksak..men båda är rejält stabila o kraftiga....
Inte alltid så lätt att få tag i dem, men du kan nog hitta dem.
Jag fixar mina genom Tierra Malmö, så om inte annat kan du ringa dem.
Kolla även in Lowas sida www.lowa.de
 
Stegjärn

Stegjärn för alpin klättring och glaciärvandring bör vara ledade så att de inte knäcks när man använder dem med skor med böjlig sula. Snabbspänne med tåbygel och hälarm kräver skor med ordentliga spår vid tå och häl, men är i mitt tycke vida bättre än remfästning. Tips på modeller:


Simond Scorpion: Har jag använt i 6 år, och är mycket nöjd. Går att vika ihop till ett litet paket så att taggarna knappt sticker ut. Tillverkas tyvärr inte längre, men LG Johansson har dem kvar i lager.


Black Diamond Sabretooth. Har min syrra använt i flera år, och de verkar bra. Robust konstruktion.


Både dessa passar bra på storskor och andra alpina kängor med ordentliga stegjärnsfästen. De passar även bra på telemarkspjäxor, vilket är trevligt när man ska ut på vintern.


Grivel 2F: Klassisk modell som funnits länge. Går att göra stela så att de fungerar även på brant is.


Austria Alpin Gecko: Kopia av ovanstående. Något billigare. Säljs bl a av Noth Star.


Några av mina kompisar har dessa modeller, och verkar nöjda. Jag är dock osäker på hur bra de passar på TM-pjäxor.


MVH


Peter Ask
 

hans_kauppila@agilent.com (Hasse)

Gäst
La Sportifa / Salomon / Boreal

Mina tre rekommendationer är :


La Sportifa Nepal Extreme


Salomon SM9 Guide Neige et Roc


Borela Super Latok


Jag TROR att Meindl inte är konstruerad för klättring, utan optimerad för vandring. ( Lädret på ovansidan är tunnare och smidigare men samtidigt för ömtåligt för att ständigt sparkas in i snö och is).


Eventuellt så kan du använda dej av stegjärn som som spänns fast med remmar runt foten ifall du väljer Meindl, men med en för mjuk sko så kan du få för mycket flex på skon, och då kommer du att överbelasta vadmuskeln på nolltid ifall du frontpointar.


Själv så kommer jag nog att köpa Boreal Super Latok i Barcelona eftersom det är så mycket billigare där...1400-1500kr i de flesta äffärer.(Affärerna i Chamonix är nästan lika billiga).


Boreal har dock inte startat vinterns produktion ännu så leveranser kommer inte att ske förrän i Juli/Augusti.
I mitt val av skor så har jag tänkt på klättring i första hand.
Jag har ett par ASOLO 101 ( Helstyva plastskor ) de är mycket jobbiga att gå i då sulan är helt styv och saknar "rundningen" så att foten rullar framåt då man går, Så de är bara bra då du ska till mycket kalla och blöta ställen i kombination med korta anmarcher.


http://www.borealusa.com/trekking/superlatok.htm


http://www.cham3s.com/


http://www.decathlon.com/accueil/gb/index.asp?


Lycka till!
/
hasse
 

kalle@cheerful.com (Kalle)

Gäst
Bra affärer i Göteborgsområdet

Hej och tack för era tips.


Är det någon som vet bra affärer för hitta sina kängor i göteborgsområdet. Jag har varit på Highsport, Naturkompaniet och även i de större sportkedjorna (Där kunskapsnivån oftast är lite sådär)


Det känns lite snett att köpa kängor när man bara har testat ett fåtal.
 
Grivel

Grivel 2F funkar utmärkt på TM-pjäjör...använder de själv...
Mycket nöjd med de järnen
 
North Star Trading

Ett tips kan vara att handla genom internet. T ex North Star Trading, som finns linkade här på utsidan (Du går in på klättring och sedan utrustning). Dom är billiga, kunniga och du har möjligheten att skicka tillbaka kängorna om du ej är nöjd eller storleken är fel. Jag själv köpte ett par kängor där som jag är väldigt nöjd med, som heter Trezeta Guida och kan jämföras med La Sportiva Nepal Top ungefär, fast billigare. Dessa har jag använt både till vandring och ren isklättring, bla i keb. Det tar bara 2-4 dar att få grejorna därifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
krum ryggsäcks val Alpin / Bigwall 2
johanv Stegjärns/alpinyxe -val Alpin / Bigwall 1
R.G Skor utan tåklack? vilka Alpin / Bigwall 5
kjpil Lätta skor och stegjärn? Alpin / Bigwall 11
pudde Skor för isklättring, expedition? Alpin / Bigwall 18
fms504 Skor för skidbestigning? Alpin / Bigwall 3
Stegjärnsfasta skor, plast eller läder? Alpin / Bigwall 3
Skor på höghöjd ? Alpin / Bigwall 3
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
mBengtson Mixad klättring frisolo Alpin / Bigwall 3
zardoz Hur genomför denna klättring? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Framtiden för klättring i Pakistan - Post Nanga Parbat Attacken Alpin / Bigwall 1
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Arfvid klättring abisko/gränsen/narvik-området? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
anojak Klättring Alpin / Bigwall 12
mo9jan Klättring kring Tarfala? Alpin / Bigwall 10
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
peter7435 Klättring på farfars tid Alpin / Bigwall 7
MickeOlle Packad för klättring Alpin / Bigwall 2
Mike C Klättring i Kittelfjället? Alpin / Bigwall 4
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
jp Klättring i Jutunheimen Alpin / Bigwall 8
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
jliungman Klättring på grönland Alpin / Bigwall 1
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
föhl Klättring i Trysil? Alpin / Bigwall 0
simon klättring sarekpakte Alpin / Bigwall 2
tobbe1976 Klättring i Ecuador, Peru och Bolivia? Alpin / Bigwall 10
joakimjanninge Klättring på Mt Kenya och i östafrika?? Alpin / Bigwall 0
donga Active List - Klättring Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...