Val av gps?

Hej
Jag har aldrig ägt en GPS men funderar nu på att investera i en garmin. Dock har jag väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ska ha (pga den ringa erfarenheten...) Valet står mellan etrex legend, etrex vista och etrex legend C. Samtliga av dessa har ju kartplotter vilket jag tror är bra att ha?.. Har ni några rekommendationer? Ska man satsa på plotter? Det verkar ju ganska struligt med kartorna..
Mina användningsområden kommer vara skog o mark men även till sjöss.
Mvh Fredrik
 
hm, tex mälaren när det gäller till sjöss
Till lands vet jag ej men den bör ju kunna användas vid lite längre vandringar i fjällen.
 
Bilkarta över Mälaren (City Select 6, inkl. ruttinformation) tar ca 6 MB.

Fast Friluftskartan eller BlueChart vore ju vettigare där. Har inte dem tillgängliga här, men någon annan kan säker ge ett ungefärligt minnesbehov.

Hur långt är "längre vandring"?

Anders
 
delta1; sa:
hm, tex mälaren när det gäller till sjöss
Den lilla skärmen på de nämnda modellerna gör användning av sjökort tveksam på en sådan enhet. Jag har en GPS V med lite större skärm och tycker inte nyttan av sjökort står i relation till priset på den heller.

Mälaren lär lätt gå in på 8 MB. I min lite äldre version 4 av BlueChart tar det bara drygt 1 MB.

När det gäller kartor generellt håller jag med Anders att det är klart mycket trevligare än utan.

Om jag funderade på någon av de äldre eTrexmodellerna skulle jag nog försöka få tag på en begagnad istället för att köpa en ny.
 
återigen en liten varning

Vi har flera kunder på senare tid som blir besvikna när de inser att de inte kan använda sin nya fina GPS till det de tänkt sig!

Köp gärna eTREX med färgskärm men inte om du ska navigera på sjön! Många vill tämligen snart komplettera sin GPS med en PDA eller bärbar dator med större skärm för användning i bil eller båt och blir då grymt besvikna eftersom de nya eTREX med färgskärm inte kan anslutas eftersom de saknar serieport. USB må vara enkelt, snabbt och billigt men NMEA0183 (seriellt) är en standard som dominerar marknaden totalt.

Det gör att jag personligen ser eTREX med färgskärm som ett bra alternativ för den som ENDAST skogsvandrar. Garmin har bättre alternativ (60C/CS till exempel)för den som vill ha större valfrihet...

MVH/CHrister
http:www.clover.se
 
Enda anledningen till att jag en gång skaffade en eTrex var att den var minst (då). Jag ville kunna hålla den i handen när jag sprang (ja, det vill jag ju fortfarande).
Idag hade det nog blivit en Foretrex/Forerunner, men den fanns inte då.

Den anledningen kvarstår. Är det inte för det lilla formatets skull, finns det ingen anledning att inte överväga 60CS eller 76CS istället för Vista C.
Ja, formatet på priset är ju också mindre.

Anders
 
Och om man är lite till åren ...

... eller av annan anledning behöver läsglasögon och inte vill ta av och på dem i skogen kan det vara bra att satsa på en lite större display. 76/76S eller 76C/76CS.

76/76S har bättre läsbarhet än 76C/76CS eftersom man på färgversionerna har valt att klatscha till det med ikoner med mindre teckenstorlek i st f vanliga textmenyer med rullningslister.

Annars är jag himla förtjust i färg och ångrar inte bytet från 76S till 76CS som jag just kostat på mig.
 
Och i skogen ...

... vinner 76-modellerna helt klart gentemot eTrex-modellerna. Solklart bättre mottagning i tät vegetation. Fälttestat med kompis som har en Vista. Jag har alltid vunnit med min 76S och nu 76CS.
 
apersson850; sa:
Numera är det väl exakt samma display i Vista C, 60CS och 76CS, eller?
Nej Vista C har liksom tidigare en mindre skärm även om proportionerna förändrats relativt "gamla" Vista (vilket påverkat hela chassit - lägre men bredare).
Enligt databladet är skärmarna:
Legend, Vista - 53x28 mm (288x160 pixel)
Legend C, Vista C - 43x33 mm (220x176 pixel)
60 C/S, 76 C/S, Quest - 56x38 mm (240x160 pixel)

Överaskningen här är Quest som är nästan lika liten som Vista men har den större skärmen. Den är förmodligen dock inte speciellt väl lämpad för vandring med sin horisontella skärm, på baksidan placerade antenn och uppladdningsbara batteri.
 
Re: återigen en liten varning

stigvig; sa:
Vi har flera kunder på senare tid som blir besvikna när de inser att de inte kan använda sin nya fina GPS till det de tänkt sig!

Köp gärna eTREX med färgskärm men inte om du ska navigera på sjön! Många vill tämligen snart komplettera sin GPS med en PDA eller bärbar dator med större skärm för användning i bil eller båt och blir då grymt besvikna eftersom de nya eTREX med färgskärm inte kan anslutas eftersom de saknar serieport. USB må vara enkelt, snabbt och billigt men NMEA0183 (seriellt) är en standard som dominerar marknaden totalt.

Det gör att jag personligen ser eTREX med färgskärm som ett bra alternativ för den som ENDAST skogsvandrar. Garmin har bättre alternativ (60C/CS till exempel)för den som vill ha större valfrihet...

MVH/CHrister
http:www.clover.se

Varför skulle det inte gå att utnyttja USB istället för seriell när man använder dator till?

Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
Micke S val o kval GPS Navigering 41
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.