vågade klättrare sökes!

Hej!

Vi skulle uppskatta att få kontakt med personer som utövar lite mer extrema (testar gränser, gärna klättrar utomhus, bouldering, cliffhang mm.) former av klättring. Det gäller en kort enkätundersökning och vi är fyra högskolestudenter som gärna vill ha hjälp av "tuffa" klättrae. Vi är tacksamma för alla svar vi kan få eftersom vi behöver minst 40 stycken för att undersökningen ska gå att genomföra. Det är inga problem att maila enkäten (tar ca 30 sekunder att svara på!

Maila gärna till: jessica.dalstrom@gmail.com, så skickar vi enkäten direkt!

Ps: Eftersom vi har väldig tidsbrist så är vi tacksamma för snabba svar!

Tack på förhand! / Jessica
 
Senast ändrad:
Vad är en extrem klättrare/"cliffhanger"? De flesta klättrare jag träffat på är inte speciellt extrema utan snarare ytterst säkerhetsmedvetna och fikasugna... Men jag kanske umgås med fel folk... he he.
Om ni med extrem menar, tar onödigt stora risker och gör dumma saker kan det bli lite svårt eftersom dessa klättrare brukar ha svårt att hitta replagskamrater alt. slår ihjäl sig.
 
Senast ändrad:
Grundtänket i er undersökning verkar i mina ögon som fd klättrare var ett feltänk. Men jag har haft fel förut...
Klättrare som jag känner är säkerhetsmedvetna, planerande och synnerligen medvetna.
För att finna Er typ av klättrare bode ni nog åka till någt populärt stenområde i USA och intervjua testoronstinna unga män med nya grejor innan de hamnar på sjukhus eller än värre....
//J
 
Ja, kanske borde vi åka till USA men studiemedlet räcker tyvärr inte till det och vi har bara fem dagar på oss. Kanske skulle vi formulerat oss annorlunda men det vi är ute efter är de som utmanar sig själva, inte livhanken. Vi söker dem som vill känna att de "just i dag" gjort sitt yttersta och kommit lite längre än förra gången.
 
Det är vi, fyra studenter på Södertörs högskola, som går statistik. Det här är den första uppgiften vi får och resultaten kommer bara redovisas i klassen. Alla som svarar på enkäten är anonyma.

Det vore toppen om några till vill svara på den för det är bara 8 st som fattas för att uppgiften ska gå att genomföra.

Om ni vill svara på enkäten (tar ca 30 sekunder) så skicka ett mail till jessica.dalstrom@gmail.com så bifogar jag enkäten direkt.

Tack på förhand!

/ Jessica
 
Disclaimer

Genom att eftersöka frivilliga vågade klättrare på Utsidan - vad får ni?
Jo ett subjektivt urval av folk som anser sej passa in på beskrivningen.
Funderar själv på att besvara enkäten, eftersom jag gärna ser mej som en extrem äventyrare och adrenalinjunkie. Men om jag läser min profil så är jag kanske inte så lämplig.
Så hur är det egentligen? Och hur vet ni det?

Och varför har ni inte fått tag på tillräckligt antal redan?

Ursäkta att jag ifrågasätter grunden för ert arbete. Men budskapet är: Som man frågar får man svar. Ett förslag är att ta upp den aspekten vid redovisningen. Grundläggande vid allt kunskapssökande.
Alltså är själva diskussionen viktigare än resultatet - som förmodligen är helt irrelevant.
Förhoppningsvis är det såna kunskaper som kursen kommer att ge er.
 
Senast ändrad:
Du har rätt och det är självklart att vi kommer diskuttera hur urvalet är gjort. I undersökningen ingår att de som svarat på enkäten, svarar på om de anser att de är "extremklättrare" eller inte. Varför vi inte än fått tillräckligt med svar kanske har att göra med att vi vill ha in många svar för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Det här är en liten men viktig uppgift för oss och vi gör det för att lära oss. Tack för respons!

Mvh Jessica
 
Jag skulle säga att de flesta klättrare jag känner testar gränser, de klättrar utomhus, de bouldrar (cliffhang fattar jag inte) .... Det är vad klättring är för mig och för många.

De som inte klättrar alls anser de flesta av "oss" som extrema.
Vi som klättrar som ovan (testar gränser, utomhus, bouldrar) anser inte oss som extrema.
Men vi har nog alla och en var sett en och annan dumhjärna (extrem?) göra helknäppa och farliga saker - antingen för att säkerhetshjärnan är avstängd eller för att man helt enkelt inte fattar bättre.

Från min horisont:
Jag kan inte tänka mig att svara som "extrem".
Jag kan i högsta grad svara som en som testar gränser, klättra utomhus, bouldrar.

Hur vill ni ha det? :)
// Patric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vittfarne Fyra klättrare omkom i Georgien Alpin / Bigwall 3
Vittfarne Klättrare dog i Georgien Alpin / Bigwall 0
seon Svensk klättrare omkommen i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Två klättrare dog i Georgien Alpin / Bigwall 1
Anders V Fyra klättrare döda i lavin, Skottland. Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Ännu en klättrare har omkommit i Georgien Alpin / Bigwall 4
Vittfarne Fyra ryska klättrare räddade i Georgien Alpin / Bigwall 1
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
Vittfarne Fem klättrare omkom i lavin i Kaukasus Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Tre lettiska klättrare saknas i Georgien Alpin / Bigwall 0
Staffan Andersson 2 svenska klättrare saknas Alpin / Bigwall 20
Polymeras Skadad klättrare i Nepal? Alpin / Bigwall 1
sparlin.f Peak Lenin - klättrare sökes Alpin / Bigwall 0
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
AlexT Cordillera Blanca, sommar 2012, partner sökes Alpin / Bigwall 0
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
Michel.B Store Blåmann i sommar, replagskamrat sökes Alpin / Bigwall 2
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
jliungman Alpinturer i södra Sverige sökes Alpin / Bigwall 7
Fjle Praktik sökes Alpin / Bigwall 0
clahag Matterhorn video sökes Alpin / Bigwall 1
klätterpartner sökes V27!! Alpin / Bigwall 0
Klätterhonk sökes???? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.