Vätskesystem med slang för ryggsäcken?

Hej

Är det någon som använder sig av någon form av vätskesystem med slang för ryggsäcken?

Då jag vill ha så lite som möjligt på utsidan av ryggsäcken så inga vatten flaskor hängande på utsidan, (har idag en 0,5L flaska i ett neoprene hölje hängande på höftbältet) och man vill ju helst slippa stanna eller ta av mig ryggsäcken för att kunna dricka.

Några erfarenheter?
Hur går det när det är extra kallt?
Tänker då på slangen som ligger på utsidan och munstycket, fryser det och täpper till allt?
Slangen skulle troligtvis relativt lätt gå att isolera men hur är det med munstycket?

/Christer
 
Vätskesystem

Det går lätt att göra ett eget system liknade den som följer med Vikingsäcken, citat: Med ryggsäcken kommer också en flaska med slang för att kunna dricka i farten. Flaskan är av mellanhårt material vilket gör att det blir ett baksug då man slutar dricka, vilket drar tillbaka vätskan som står i slangen. Fördelen är att man slipper vätska som fryser i slangen, vilket är ett vanligt problem med andra dricksystem om man inte har isolerat slangen.

Enkelt,funktionellt o billigt!
/Bosse
 
Visst är systemet bra med halvhård 1,5 litersflaska och slang. Men man får räkna med att de sista decilitrarna inte går att suga upp - man får stanna och hälla »som vanligt» (eller dricka i bussen på väg hem)./Lasse B
 
Billigt vätske system

Jag får nog upp all vätska under turen , det brukar vara tomt vid målgång..
Köp inte de dyra vätskesystem som finns marknaden som munstyckena fryser sönder även med isolering på slangen.
Jag menar att med det enkla "system" ala pikmakarn så får du en tillförlitlig tillförsel av vätska oavsett kyla ,det som kan hindra är temeraturen i ryggsäcken (men flaskan kan man ju alltid isolera)och då kan det bli isproppar.
För mig har det fungerat klockrent iallafall!
/Bosse
 
Fick ett 3l vätskesystem i julas med slang och påse. Har haft det på 7st turer hitils den kallaste ca –14 till –15 grader hade inga som helst problem med att slangen eller munstycket frös. Har inte isolerat på något sätt, Viss tillbaka sug fanns i påsen men genom att blåsa lite lätt så får man tillbaka vattnet som står i slangen och munstycket. Så det har fungerat klockrent.

/Christer
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.