Värmeplagg i syntet?

Har bestämt mig för att försöka hitta ett fullvärdigt substitut till dun som material i värmeplagg. Är trött på dunplagg som läcker som såll. Har ni några bra tips? Plagget jag söker ska ge värme per viktenhet som ligger i närheten av dun. Inser att dunets värmande förmåga är närmast oslagbar, men finns det något som är nästan lika bra?

Mvh,
Petra
 
Problematiken är ganska vanlig inom sovsäcksbranschen och där finns det en mängd olika fibermaterial med olika form och funktion. Det material som verkar ha genomgående bra ryckte och funktion (vikt/värme förhållande och spänst) är Polarguard 3D, många av DuPonts material har en tendens att tappa spänst (loft i sovsäckar) och isolering efter ett tags användande.
Det finns värmeplagg som har Polarguard 3D som fyllning vilket förmodligen är det bästa dun substitutet.

/Björn
 
För konkreta plagg, kolla in tex Marmots Belay Parka/Belay Pant, Patagonias Puff Jacket, MHW Chugach Jkt/Pant.
Primaloft i de förstnämnda och Polarguard 3D i de sistnämnda om jag kommer ihåg rätt.

Har själv MHW Chugach Pants och dom är klockrena som överdragsbyxor vid standplats. OK pris oxå.
Wild Things (Seattleföretag) har nog dom bästa jackorna men dom är inte helt lätta att få tag i i Sverige (2 i:n i rad!)

Förresten, jag antog att du tänkte "over-the-top" och inte under skalet eller hur tänkte du använda dom?

/M
[Ändrat av SWE3171 2002-10-28 kl 10:17]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.