Värme reflektor

Med detta inlägg vill jag varna för att använda värme reflektor när ni är ute i naturen.


För er som inte vet vad en värmereflektor är så kan man enkelt förklara de med: Man eldar mot en sten, för att värmen ska studsa och sprida sig i tex: överlevnads situationer när man inte använder sovsäck.

Denna teknik finns förklarade i många frilufts och överlednads böcker.

varför jag vill varna för att använda den är för att när vi var ute på ett "strappats dygn" med skolan valde vi att använda denna teknink. Och lyckades spräcka en sten på ca: 400kg som föl ner på en av mina komisars fot/ben.

Vi hade eldat i ca 7h när stenen sprack och en ca: 400kg del av stenen föll ner. Om detta hade hänt ungefär 1minut tidigare så hade jag och mina 3 kompisar antagligen brutit/krossat alla ben under midjan.

Så här var hädelse förloppet:
När jag och mina kompisar eldat ca: 7h så bestämde 3 av oss att avvika och lägga oss i ett tält som de fanns platts kvar i. När jag satt i inner tältet och snörade av mig kängorna i absiden, då hördes ett brutalt skrik 20m från tältet från platsen där jag och nu 2 av mina kompisar lämnat den 4:de ca 1 minut tidigare. Vi trode först att de var ett skämt eller något annat. men när man sedan härde hur han ropade efter oss så var vi illa kvickt på plats och såg hur en enorm stenbumling hade trillat ner på hans ena fot och ben. Jag frågade om han var iklämm. Han svarade förhållande vist lungt att hans ena fot satt fast.
de vi var mäst rädd för var att de skulle börja brinna i hans kläder. efter som de var en eld längst ner under stenen. när vi lyfte lite på stenen fick han ut foten men kängan var kvar under stenen, som som tur var oknuten. vi lämnade kängan och pallrade oss bort till tältet och somnade ganska ovaggade.
dagen efter fick vi fram kängan och en platt triangia kastrull som hade stått på elden.

Jag vill även säga att ingen kom till skada under denna situation!

De fel vi gjorde var antagligen att vi använde reflektor tekninken i fel väderförhållanden de hade varit många minus grader på nätterna innan och många pluss på dagarna. olyckan hände natten mellan 23 och 24 mars. i norra östgöta skogarna.

Vi som var med när detta hände var 4 killar på 16- 17år. som går på Vadstena gymnasiet på natur och friluftsprogramet. detta rekomenderar jag varm er att söka eller säga åt era barn att söka!


om du har nån komentar till detta eller en annan förklaring berätta gjärna. eller om du har liknande erfarenheter.
 
simkas; sa:
... som går på Vadstena gymnasiet på natur och friluftsprogramet. detta rekomenderar jag varm er att söka eller säga åt era barn att söka!

Nja, ska jag rekommendera mina barn ett gymnasium ska det i alla fall vara ett där de lär sig att stava ;)

Seriöst, det var en obehaglig upplevelse du rapporterar om. Men om man använder en värmereflektor, är det verkligen tänkt att man ska sitta så nära den?
 
De gånger jag använt en reflektor är då jag suttit en bit ifrån den. Det gäller att alltid kontrollera de förutsättningar som finns lokalt för att se att inte det uppstår faror eller risksituationer.Oavsett hur trött jag är, regnigt eller kyligt det är.

Ett exempel är att vintertid elda under en gran utan att se om det finns mycket snö på grenarna. Värme stiger uppåt som ni känner till... ;-)

Bra att du informerar om incidenten ni varit med om. Jag hoppas att ni har samtalat om det som skett i skolan och att ni har lärt er av erfarenheten. Det är ok att göra misstag, men inte att göra om dem. :)

Lycka till med fortsatta studier!
/Lars
 
Det var ingen dålig reflektor

En sten på 400 kg ingen dålig reflektor.

När vi använder reflektor så brukar vi lägga upp en lite "vägg". av stockar och ev lite jord på dessa.

Man kan ju också använda reflektorn att torka ved med.

Sen skall man ju aldrig elda direkt på eller under sten/ berg eftersom detta ger skador på naturen som inte läker.

Hoppas att ni lärde er något på händelsen.

/Mattias
 
Man kanske inte behöver sitta alldeles intill ifall det rasar. Ni får väl lära er i skolan att sten spricker vid värme eller om ett hål fylls med vatten, och vattnet fryser?

Men en fråga också, hur hårt eldade ni?

Indianskt ordspråk:
Liten hövding tända stor brasa, sitta långt ifrån.
Stor hövding tända liten brasa, sitta nära.

Vet som sagt inte hur ni gjorde, det framgår inte. Men ungdomar brukar ofta elda som liten hövding. Man kan också bygga reflektorn av trä, lämpligen något svårtänt träslag och gärna surt.
I boken ”Eld. Flammor och glöd, samisk eldkonst” rekommenderas tall till sådana saker.
Jag har tyvärr lämnat tillbaka den till biblioteket och inte hunnit köpa den än, så jag kan inte citera exakt.
 
PK Neelix; sa:
Men en fråga också, hur hårt eldade ni?

Vi eldade inte särskillt hårt efter som vi inte hade så mycket och torr ved. Men vi hade ju som sagt var eldat i ca 7h när olykan hände.

De saker du nämner var vi mycket medvetna om att om de finns sprik billdningar så är de rätt dummt att elda.... men vi ansåg att de små sprikor som fanns inte var någon större fara. och att vi satt på behörigt avstånd.

Han som hamnade under stenen hade precis lagt på ett vedträ när stenen föll. och var därför lite närmare elden.
 
Om ni gör refloktorn av sur ved torkar den, sedan kan ni alteftersom byta ut veden i reflektorn mot ny, sur ved och lägga den torkade veden på elden.
 
I boken Överleva på naturens villkor, på sidan 31, varnar de just för denna situation.(Lars Fält m.f., Uddevalla 1992, ISBN 91-534-0957-4)

Med en illustration och varningstexten "Var uppmärksam på sprickor i berghällen. Värmen från elden kan spränga loss flak som kan falla över dig"

Med andra ord. Du är troligvis inte den första som råkat ut för detta.

/nicke
 
Beakta det som en billig "läropeng".
Ingen blev skadad och fel gör vi alla ibland.

[Ändrat av Peifen 2005-06-10 kl 18:01]
 
PK Neelix; sa:
Man kanske inte behöver sitta alldeles intill ifall det rasar. Ni får väl lära er i skolan att sten spricker vid värme eller om ett hål fylls med vatten, och vattnet fryser?

Men en fråga också, hur hårt eldade ni?

Indianskt ordspråk:
Liten hövding tända stor brasa, sitta långt ifrån.
Stor hövding tända liten brasa, sitta nära.

Vet som sagt inte hur ni gjorde, det framgår inte. Men ungdomar brukar ofta elda som liten hövding. Man kan också bygga reflektorn av trä, lämpligen något svårtänt träslag och gärna surt.
I boken ”Eld. Flammor och glöd, samisk eldkonst” rekommenderas tall till sådana saker.
Jag har tyvärr lämnat tillbaka den till biblioteket och inte hunnit köpa den än, så jag kan inte citera exakt.

Inte nödvändigtvis att "sten spricker vid värme", men matrial har ofta en tendens att explodera då särskilda delar utsätts för lägre/högre värmeintensitet under korta tidsintervall i relation till den sammanlagda materian. Det vill säga att vi får två temperaturområden som i sin tur expanderar olika mycket vilket i porösa och ej tänjbara material (typ glas) ger upphov till att temperaturområdena skiljs åt; spricker itu helt enkelt. Detta kan man lösa genom att försiktigt (under längre tid) värma -hela- objektet så att inga lokala temperaturavvikelser uppstår. En sten på 400kg kan vara mycket kall på ena sidan och mycket varm på andra då den har en enorm värmekapacitet som vidare kyls ner av den kalla jorden, men värms upp av den glödheta brasan. Därmed kan vi efter rejäl upphettning av stenen uppleva "kokvatten-i-tunnt-glas-effekten".

Mvh
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
PK Neelix; sa:

Inte nödvändigtvis att "sten spricker vid värme", ...
Mvh
Christopher

Men här diskuterades snabbuppvärmning genom eldning. Annat tex med masugnar som värms upp långsamt och kyls mycket långsamt om de måste stängas av ett tag. Snabbstoppas de av strömavbrott eller annan orsak är det bara att bygga en ny vid sidan om. Att reparera eller riva är inte att tänka på, det skulle bli för dyrt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterj1 Värme från fuktig ved, tips? Överlevnad 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.