Vända ekolod

Kan man vända ekolodet (äldre Lowrance) framåt för att se vad som kommer? Om inte, varför?
Om det går , ska det sitta i fören eller kan det sitta kvar i aktern där jag nu har det?
 
Självklart går det att vända. Frågan är om du får så mycket information...

Nu vet jag inte vad för slags ekolod du har, men i stort sett alla drabbas av ett och samma problem om man vänder givaren så den pekar framåt: de saker som finns framför båten ger inte nödvändigtvis eko. Därmed kommer de heller inte att synas på ekolodet. Om du tänker dig att du går sakta framåt med båten, mot en sandstrand: botten på stranden lutar bort från land, så vattnet är grundare närmare land (som vanligt). Ditt ekolod kommer inte att få något eko av sanden, och därmed kommer du inte veta om vad som kommer.

Det finns dock saker som det kan funka för: om du vill se halvsjunkna stockar innan du kör på dem så kan det funka (lite beroende på stockens egenskaper och hur den ligger i vattnet). Det kan också funka för stenar, men generellt skulle jag vilja påstå att det kommer inte att ge dig särskilt mycket användbar information.
 
Ekolodsvändning

Tack för ditt svar. Tyvärr så är jag dum i huvudet, det har jag papper på som jag brukar säga. Med normalmontering känns det spontant som ekot borde studsa bort från givaren istället för tvärtom om du förstår hur jag tänker. Ungefär som att studsa en boll bortåt på marken utan att den träffar något. Om man däremot studsar den framåt mot en vägg så kommer den ju tillbaka. Självklart får man studs från fiskar som blir "väggen" men botten som är platt och ex sluttar bortåt ger ju information???
 
NU har jag ingen erfarenhet av ekolod som används för att söka efter fisk, jag bryr mig bra om att veta hur djupt det är. Principen är dock densamma: om ljudvågorna från ekolodet studsar bort från givaren kan du inte få någon information. Däremot om vågorna studsar tillbaka till givaren kan du få veta hur djupt det är (eller hur lång ner fisken är).

För att fortsätta på din liknelse med bollstudsandet: tänk dig att du sitter på taket på en skyskrapa. Du vill veta hur hög skyskrapan är, så du tar en boll och släpper ner till mot marken. I samma ögonblick som du släpper bollen startar du en tidtagare. När bollen studsar mot marken återvänder den ängs med samma väg som den färdades på vägen ner, och när bollen kommer tillbaka till din hand tar du den och stoppar tidtagaren. Du vet nu att halva den tid som gått sedan du släppte bollen är den tid det tagit bollen att accelerera mot marken. Kan man något om fysik så är det en enkel uträkning att ta reda på höjden.

MEN exemplet ovan förutsätter att bollen studsar tillbaka till dig. Vad händer om marken, just där du väljer att släppa bollen, sluttar bort från skyskrapan? Då kommer bollen att studsa bort från huset, och du får aldrig tillbaka den. Du kommer att sitta och vänta ett bra tag, tills du inser att bollen är borta och avbryter ditt försök.

Den funkar på samma sätt med ekolod: om de får tillbaka ett eko från något så kan de räkna ut avståndet till det. Får de inte tillbaka ett eko så kan de inte räkna ut något. Nu lär formen på fiskar vara sådan att de ger ifrån sig ett litet eko oavsett hur de vänder sig relativt givaren. Den stora frågan blir hur stort detta eko är, och om det räcker för att ekolodet skall kunna göra något vettigt av ekot.

Om havsbotten är platt kommer den inte att synas på ett framåtriktat ekolod, eftersom de ljudvågor som når botten kommer att studsa bort från givaren: ekolodet får då inga ekon att arbeta med. Fiskar (och en del annat under vattnet) kan synas, men du måste i så fall tänka på att avståndsinformationen (dvs "djupet") kommer att vara lite fel.
 
Imponerande

Du imponerar stort med dina svar. Jag förstår hur du menar och det fungerar nu. För att kolla mig själv ska jag vända lodet och se hur infon ter sig. Tack igen!
 
Jag gissar att du har ett sånt där ekolod som visar grafiskt hur det ser ut under båten. Då får du lite mer info än om du bara har ett ekolod som visar några siffror (som mitt eget gör).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Hur funkar ett ekolod. Fiske 13
Älgö Smart sätt med ekolod Fiske 2
Älgö låda till portabelt ekolod? Fiske 6
Toffs. Ekolod Raymarine DS400X Fiske 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...