vägledning til Klättermusens Mjölner

Hej,

Jag köpte nyligen en mjölner ryggsäck på nätet, då priset var nedsatt, och hadde läst så fina saker om den, och då jag är Københavner finns det ingen fysisk affär, där man kan prova den.S¨jag chansade, och har den nu hemma, och har därmed studerat den närmare, och som andra har skrivit tidligare, är det en ovanligt komplicerat, men vad jag ochså tror en väldigt hyffsat ryggsäck, då jag särskilt vil framhäva det unika bärsystem, där höften rör sig och bär avskild från ryggen. Det känns ialla fall bra.

Men, jag har en fråga till den ganska viktiga detalj, med rul systemet, när man ska öppna/stänga ryggsäcken. Väl I egentligen mer hållbart än vanlig zip, men det jag inte förstår, är att när man sätter häktarna på varje sida på den innsatte krok, ryker den av väldigt lätt, varmed ryggsäcken öppnar sig av sig själv. Kan hända att den sitter till, när säckan är helt full och stramt packat, men det kan väl inte va meningen, at man inte kan använda säcken när den är halvfull..?

Annars någon som har bra /dåliga erfarenheter med denna ryggsäck?

Mvh.
Lisa
 
Hmm, har ingen erfarenhet av Mjölner men på min Arvaker så kan jag sätta fast spännena på krokarna och sen dra åt så att det sitter bra även om ryggsäcken inte är fullpackad.

Men håller med att Klättermusen gott kunde skicka med en beskrivning om de justeringsmöjligheter som finns på bärsystemet.

/Per
 
Det låter som samma system, men på mjölnern är den aldeles lös, och även om man kan strama till den, blir det först användbart när säcken är helt full. Om bara kroken slät helt till, så häktaren inte kunde hoppa av, skulle det gå bra. Det kunde lösas ved at sätta på en karbinhaka, men det är ju inte meningen at det skulle va så besvärligt...KOnstigt...
 
Lisa
Jag har en Mjölner och tycker att rullöppningen fungerar mycket bra. Du kan lätt variera den genom att rulla olika antal "varv" beroende av packningsgraden. Om säcken är lite fylld och du inte kan rulla så att det sitter ordentligt med plastringarna finns det en bra lösning. Använd istället ringarna av metall som sitter längre upp på samma rem. Då får du ordentlig sträckning och allt sitter bra.
Kolla bilden så förstår du.
/Anders
 

Bilagor

  • Artfjället Mjölner.jpg
    Artfjället Mjölner.jpg
    80.2 KB · Visningar: 7,008
Monokrom.
Mitt råd är att du kollar upp Mjölner innan du köper en Arvaker. Bärsystemet på Mjölner är så mycket bättre att det är värt, den förvisso ganska stora, mellanskillnaden.
De stora fördelarna att det är mycket luftigare för ryggen och att höftbältet och helheten i bärsystemet fungerar bättre för lite längre personer.
Vi har två Mjölner 60L och en Arvaker 50L i familjen så vi har testat båda.
 
Arvaker 60
1,95kg
2800kr

Mjölner 60
2,81kg
4400kr


Är inte Mjölner mest till för om man tänkt bära tungt och långt? Och är isåfall 60L inte för lite? Mjölner är nästan ett kilo tyngre än Arvaker och mycket dyrare. Jag tycker Arvaker verkar bra rejäl jmf med t ex Granite Gear Nimbus Ozone på 1,4kg. Vet inte riktigt hur jag skulle rättfärdiga en såpass tung och dyr säck som Mjölner. Kan verkligen förstå om man ska bära 30 kg, då skulle jag inte tveka en sekund. Men jag siktar mer på typ 15kg (med kapacitet till mer den dagen det behövs).

Men jag är tacksam för dina synpunkter, du har ju faktiskt erfarenhet från bägge. Hur tänker du? Är Mjölner så bekväm att det extra kilot förgasas till intet menar du?

Mjölner är ju iaf snyggast. Men Arvaker inte långt efter.

OT: Granite Gear tycker jag verkar miljövidriga med sin användning av silnylon som en rejäl taggbuske eller vass sten skulle kunna göra slut på.
 
Senaste vandringen var i slutet av augusti. Vi, jag och min fru, var vandrade i den del av Vindelfjällens naturreservat som heter Artfjället. Under tidigare vandringar har hon burit packningen i Arvakern och ännu tidigare i en Fjällräven Gyro från 70/80-talet.
Hennes omdöme var klart! Mjölner 60 är den bästa ryggan hittills.
Jag själv har också en Mjölner 60 och tycker detsamma.
Vi var ute i fyra dagar, tre övernattningar, hon bar 13 kg och jag 18 kg allt i ryggorna. Det var kanske lite för mycket vikt för en så kort vandring men så var det.
Min erfarenhet är att ett kilo extra mer än väl kan vägas upp av ett bra bärsystem, men jag rekommenderar alla att prova själva om tillfälle ges.
Prisskillnaden måste vara upp till envar att bedöma. För egen del har jag inga bekymmer att betala mer för det som är bättre, men jag har full respekt för dem som ser det på ett annat sätt.
/Anders
ps. väg också in att Mjölner har en helt vattentät innersäck som gör att man sparar vikten för eventuella packpåsar eller besvärliga ryggsäcksöverdrag. ds.
 

Bilagor

  • Mjölner3.jpg
    Mjölner3.jpg
    55.7 KB · Visningar: 4,794
Hej,

Jag har ochså försökt rulla flera varv, och ochså sätta på metal ringen istället, men den hoppar fortfarande av. men det kansje inte såå farligt, då jag säkert mest kommer att använda den mer eller mindre fullpackat.

En annan fråga är vad och hur man skall använda spännet som sitter inne i övre fack, med snören som hör till (?), men som inte går at sätta ihop. Fattar inte.

Och en tredje fråga är, om ni ochså har problem med at flytta spännen til en annan höjd på bröst-bältet. løkkerne är allt allt för små till att det går flytta runt på dom.
Och fjärde sak är att vänster knapp på stroppen på ramen vid ryggbältet har gått sönder, så jag har skickat tilbaks den. Men trots alla dessa konstiga saker tänker jag forfarande om jag ska få mig samma ryggsäck igen, då den kändes så bra på ryggen

Jag köpte min Mjölner 70 til 2300 danska kronor, på salu hos danska www.friluftslageret.dk

Hej,

Lisa
 
bild på spänne som inte kan tas ut av løkken
 

Bilagor

  • brystspænde er næsten umuligt  at putte i andre huller.jpg
    brystspænde er næsten umuligt at putte i andre huller.jpg
    60.4 KB · Visningar: 3,813
spänne som jag inte ser hur man ska använda. går inte att sätta ihop
 

Bilagor

  • hvad er ideen med disse plasticdimser.jpg
    hvad er ideen med disse plasticdimser.jpg
    65.2 KB · Visningar: 4,506
Den här metalsak satt läst på min säck- är det meningen? Och vilken funktion har den?
 

Bilagor

  • metaldims sidder løst.jpg
    metaldims sidder løst.jpg
    32 KB · Visningar: 4,092
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.