Väggklättring i Norge

Hej,
Jag funderar på att åka några dagar till Norge i vår/sommar för att pröva på lite längre turer. Jag har varit i Nissedal/Hägefjäll och friklättrat men den här gången skulle jag vilja pröva på aid (eller blandat aid/friklättring). Eftersom jag är nybörjare på aid och har aldrig sovit på en vägg så skulle jag vilja ha någon lagon utmaning som passar mig. Kanske en tur med max en övernattning eller ingen alls. Gärna A1-A2, C1-C2.
Kan någon tipsa om områden, förare och websajter med information om norska väggar som inte är 1000 meter höga så skulle jag vara väldigt tacksam. Man måste ju få börja i liten skala vet jag.

Hälsningar
Peter
 
Vill minnas att det finns postat ang Andersnatten på sweclimb.com, kör sökfunktionen där, det fanns nog bilder också.
 
Nja, om det är "via synne" på andersnatten som has i åtanke, så är den inte i det lättaste registret när det gäller aid. en A3+ repa och en A3, samt några A2-A2+.
Det är nog den som brukar klättras tekniskt oftast på Andersnatten, vad jag har förstått.
Men man får vara ganska van om man ska hinna göra den på två dagar. Tre repor som brukar gå fritt, första (grad 5 sva, med spricka) fjärde, (grad 6-6+, riktigt feta säkringar) samt en till som jag inte är säker på vilken, tror det är sista (6+).
Lycka till
 
Rogaland, mer än bara Kjerag.

Ett annat tips är Dirdalsveggen i Rogaland, ca tio mil från Kjerag mot Stavanger. Jag var där i somras och friklättrade lite. Väggen håller många oerhört fina spricklinjer som går att aida cleant. T.ex. leden Comfortably numb (4 repor, 6:a). Första två replängderna är i 5:a-registret och inte så branta (bör frias mao), och de sista två är långa och branta och erbjuder underbara (cleana) aidmöjligheter på en förvånansvärt exponerad vägg. Dessutom går firningpisten alldeles bredvid om man skulle vilja banga.

http://www.brv.no/visbilde.asp?id=394&kategori=111

Om man har Rogalandsföraren i sin hand kan man hitta en vägg som heter Kvitalandsveggen bara ett par kilometer från Dirdal, och därpå hitta leden Gilli (A3, 5). Denna led provade jag och en kamrat i förhoppningen att det skulle vara en bra "träningsled". Det var det lösaste jag någonsin klättrat. Jag föll efter femton meter och drog med mig ett brödroststort block och var lyckligt förvånad att säkringen höll. Skit i den väggen, den suger extremt hårt och är livsfarlig. Stick till Dirdal och aida någon friled istället.

Tips/reservation: Lämna hammaren hemma. Eller åtminstone på standplats (den är väldigt trevligt att ha när man rensar kilar). Ta inte ens med heads eller pitonger. I Rogalandsföraren står det att Dirdalsveggen är bland den bästa graniten som finns i Norge. Och det vill inte säga lite! Om ni hammrar pitonger kommer ni bli lynchade... och det inte bara av norrmän, jag kommer personligen kasta första stenen. Skithårt.

Annars finns också Gloppadalen i samma område som också erhåller mycket fina leder. Har inte klättrat där, men har tittat lite på väggarna och de ser mycket, mycket fina ut. Sydväggen är längre, 9-10 replängder. Det går en led, Slipset (A3, 6+), som är ca hälften aid. Det står dock att den är vanskelig och eksponert opp tynt riss. Och det fetaste taket på replängd 8 i 6, A0. Och så finns det jättefin sandstrand nedanför med bouldring i toppklass. Här är en bild på väggen:

http://www.brv.no/visbilde.asp?id=399&kategori=111

Huvuddalen för alla dessa väggar heter Hunnedalen och går parrallellt med Lysefjorden (Kjeragfjorden) på södra sidan. Väg 45. Här är en vägkarta:

http://www.brv.no/gammelt/buldring/oversikt.htm

Sen ska man komma ihåg att långt ifrån allt är klättrat. Vägg på vägg i detta område är annu oklättrade, och spenderar man ett par veckor här kan man nog hinna med att sätta upp flera fina turer. Det är ett helt fantastiskt område. Och gott om campingställen.
 
Tjena!

Vill du ha något lite enklare att börja med så kolla in Kristiansmokolen i Valdres.
Förare har du på:http://www.rockadventure.se/index.php?mid=5&cid=25&activity=map
Ring till Rockadventure de har bra pejl på området.

Mot Toppen!

Fredrik
 
Tänkte bistå med lite information om ämnet.

Klättrade via Syne på Andersnatten för ett antal år sedan. Det är en väldigt bra första "small wall" om man är van vid lite knepigare aid. Två dagar borde vara lagom för de flesta. Det finns inga bra hyllor att övernatta på, så antingen tar man bivack i portaledege efter 3e eller 5e repan (4e är brötig och funkar ej till detta. kan kanske gå att sova sittandes där). Andra alternativet är att fixa de tre första reporna och sen köra till toppen. Men då går ju väggkännslan förlorad;)

Leden är A3 6- till graden och 7 repor.

1a: 5 sva
2a: A3 Finaste repan
3e: A3 Läskigast
4e: 6- Layback (stor friend behövs)
5e: A2+ Lite traverserande fram och tillbaka
6e: A2 Genom ett litet tak och diverse varierande terräng.
7e: A2 Lite odefinierad. 60 meter lång. Enkel fri på slutet.

Alla standplattser, utom första och sista, är bultade i riktig "yosemite-style" 3e: repan har endel kassa rivets. Kan bli knepigt om någon av dessa fattas.

Ta med ca 4 peckers, 8 knivblad, 8 Losta arrow och lite heads + hooks utöver det vanliga.

Jag har en ganska bra topo som vi ritade upp omedelbart efter vi klättrade leden. Hör av er om det är av intresse.
 

Liknande trådar

Logga in

Tips!