Vadare

Vill höra lite synpunkter på vadare.

Om man bara tänkt inneha ett par.

Vilken typ?
Vilket fabrikat/modell är funktionella och hållbara?
Vilket fabrikat/modell bör man undvika?

Mvh/Björn
 
Till...

vilken sorts vadning hade du tänkt att använda dem?

1. Vadarbyxor eller vadarstövlar?
- brallor är bra när man kommer att vada mycket och promenera mindre, för vadarstövlar gäller vice versa (gå mer, vada mindre)

2.Ok, vad är intressant gällande vadarstölar?
- De ska ha en bra stövel och de skall även ha ett bra spänne för att ha dem uppsatta. Vidare så skall de stanna ihoprullade under gång. Ett par som (fiske)kompisar till mig är nöjd med är Loops vadar stövlar. Jag använder inte vadarstövlar utan....

3. Vadarbyxor, strumpvadare eller stövelvadare?
- Jag förespråkar strumpvadare TILLSAMMANS med en bra vadarsko. Det är skönare att vada i samt så ger de bättre stöd. Att vadarskon har filtsulor är självklart (Loops Cordura vadarskor ROCKAR fett...). En annan fördel med strumpvadare är att de är betydligt behändigare att packa...men vilket material skall vadarna bestå av...

4. Neoprene, PVC eller ventilerande?
Jag föreslår ventilerande vadare, några som felaktigt benäms som Andningsvadare (bara växter och djur andas...har jag lärt mig numera) ett par bra vadarefabrikanter är Simms, Loop samt, de som jag har,Orvis. Med rätt underställ/fleece så funkar dessa även bra i kallt vatten, att mina vadare är lättpackade är ju inte helt fel heller...

Neoprenevadare är toppen om man står i kallt vårvatten, då finns det inget bättre alternativ, MEN när du väl kliver upp så är de ett helvete att gå i, har traskat efter Kaitumälven i "neopprisar" och jag var inte på glatt humör...det enda som det skall vara neoprene på är på fötterna på ett par ventilerande vadare. Men om du ska stå bland isflaken så kan det vara läge med neoprenare...

PVC kan vara ett alternativ om man är i slutet-på-månaden-läget ,lite kosing med andra ord, så ger jag inte så mycket för PVC vadare, jag ger faktiskt ingenting för dem i och med att jag inte vill ha dem (har aldrig sett PVC vadare med varken bra stövlar eller filtsulor).

Men mina råd gäller ju förståss för det fisket som jag bedriver, det finns säkerligen dem som tycker att jag har helt fel...

Hur som haver barnen kär...ehhh så ska det ju inte stå... Nåja, det var min tjugofem-öring i ämnet, hoppas att det gav något i alla fall.

MVH Anders B


[Ändrat av brook 2001-12-08 kl 00:59]
 
Låter rätt...

brook. Om vi nu undviker det värsta isvattnet, kan man alltså rikta in sig på ett par sk andningsvadare.
Misstänker att man bör ha fiberpälsbrallor under dessa.

Kollat runt lite och funnit att det kostar en slant att befinna sig mitt i älven.

Simms Gore-Tex Lightweight strumpfot 3000:-
Vision Extreme XTH " 1995:-
Loop Adventure " 1890:-

Är väl bara att gå och prova dessa.

Har läst nånstans att det finns nåt fabrikat, som har storlekar för olika kroppsform (långa, korta ben etc).

Undrar vad tomten själv använder för modell? :)

Mvh/Björn
 
För och nackdelar

Själv använder jag neoprenvadare och har länge frågat mig varför man ska ha "andningsvadare"

Dessa fördelar ser jag:
1. De håller en varm. Det blir ju oftast kallt att stå ute i vattnet en lägre tid.
2. De har en inbyggd stretch funktion som gör att de sitter åt där det behövs och är smidiga att röra sig i.
3. Eftersom de är lite tjocka så har de inbyggt "drulle skydd". Det händer ju att man halkar och då gör inte så fasligt ont att sätta ner knät på en sten.
4. Om olyckan skulle vara framme och man skulle åka i så håller man sig varm i blött tillstånd.
5. Neoprenen flyter ganska bra så man behöver oftast ingen flytväst när man vadar.
6. Priset är betydligt bättre.

Detta betyder inte att "andningsvadare" är dåliga men än så länge uppväger de inte neopren vadarna och skulle jag vandra mycket byter jag nog om.
 
Smaken...

är som baken. Då jag tendrar att vara rörlig i mitt fiske så funkar ventilerande vadare bäst för mig, både i och utanför vattnet.

I och med detta så fungerar ventilerande vadare bäst, om man gör jämförelsen att bära dessa plagg på ovankroppen så skulle de flesta använda ventilerande mtrl, har aldrig sett en jacka i Neoprene...

Men som jag skrev i mitt inlägg så finns det användningsområden då Neoprenevadare är oslagbara, det är bara det att jag vadar inte när det råder sådana förhållanden.

Min aversion mot nepoprenevadare är även sammankopplat med att jag fick utslag i knävecken (pga att man blir blöt innifrån) när jag använde neoprenevadare, något som INTE händer med ventilerande vadare.

Men jag tror att vi kan enas om att Neoprene eller ventilerande vadare är att rekommendera, jämfört med PVC.

/Anders B

PS Att tro att man kan ha neoprenevadare eller några andra vadare istället för flytväst är en mycket farlig tanke, för att inte säga idiotisk. När man har vadarbrallor på sig så är det väldigt otrevligt att försöka att "simma". Det finns en väldigt stor risk att man fungerar som ett flöte, dvs fötterna åker upp i ytan och huvudet åker under, för att vadarna sedan blir till ett ankare.

NEOPRENEVADARE ÄR INGET ALTERNATIV TILL FLYTVÄST

DS

[Ändrat av brook 2001-12-08 kl 17:41]
 
Jag har provat det mesta i vadarväg och i korthet kan jag bara säga att det inte finns några speciellt allsidiga vadare. Istället så finns det vadare som passar bättre i vissa situationer än andra. Som liten pilt i början av nittiotalet, när jag började flugfiska, sprang jag omkring i ett par nummer förstora pvc-vadre. Dessa var alldeles för kalla på vintern/hösten och blev väldigt varma på sommaren. Kort sagt var nog dess enda förtjänser att de höll vattnet ute. Efter några år skaffade jag ett par vadarstövlar i samma material. Även fast dessa inte tillät någon djupvadning så fungerade de bra. Lätta att rulla ner när man gick och blev då inte så varma. Dessutom blev man inte speciellt kall eftersom man sällan hade vatten över låren (nåja, en del plums har det blivit). Faktiskt hänger de med än idag, när jag fiskar vid mindre jokkar och åar.

Mina nästa vadarbyxor var i neopren, dessutom i strumpmodell. Jag tror det var nittiofem jag köpte dessa och jag andvänder de fortfarande årligen. Märket är Hodgman. Neopren har många förtjänster som nämnts innan. Vid en ganska normal lapplands/norge sommar (regn, kyligt) så är de heller sällan för varma. Med nogrann skötsel, genom att jag duschar av dem efetr varjet tur, har de ännu inte läckt. Skorna är av samma märke och heter lakestream. En populär, bra men lite dyr modell. Dock är bekväm att gå i och ger bra stöd för foten.

Mina tredje vadarbyxor är en strumpmodell gjorda i diffusionsmaterial (ventilering,andas m.m.). Dessa är mkt lätta, tunna och är inte lika varma som ovanstående. Dock är de i hetaste laget en varm sommardag. De har sina nackdelar, känsliga för revor och är mkt kalla som de är. Även fast jag använder tjocka fleece-bibs som jag har på vinterturer i fjällen så räcker inte det ibland utan man blir rejält nedkyld. Dock är de fantastiskt praktiska att packa i ryggsäcken när man är på fjälltur och fiskar. Märket är Vision. Jag använder samma skor som ovan till dessa. Ibland endast sandaler och extra neoprensockar om jag vill spara på vikten.

Sammantaget så tycker jag jag att du inte ska köpa dig ett par alltför dyra diffusions-vadare (såsom loop och simms är). Satsa istället på en strumpmodel i mellanpris klassen och komplettars upp med en billig neopren-modell (strumpa så kan du använda skorna till båda). Skulle pengen räcka till så köp dig även ett par vadarstövlar i pvc *-)
Då är du helgarderad!

Lycka till

Josef
 
Änn mer övertygagad...

att ett par andningsvadare bör införskaffas, som första vadar klädsel.
Som gammal gladiator/styrkelyftare, karateman, har jag problem att komma i vissa plagg. Jackor är för snävt skurna i ärmhålorna etc. Tror det mesta är skuret för kontorssittare.
Tips för oss som är formade att ta i?
Loop Adventure, byxor och jacka? kanske?
Jag gillar att använda grejor som är svenska i sin grundtanke. (Politik kanske?)
/Björn
 
Josef,
Välkommen till Utsidan.
Roligt att en så kompetent kunskapare har tagit vägen hit.
På Sportfiskarna går jag under synonymerna Laxen och Flintkalle.
Passa på att lägg ut recensioner, vi är förväntansfulla.:)
/Björn
 
Loop..

adventure vadare och jacka är helt klart bra grejor, att de har ett någorlunda humant pris är ju inte fel heller. Om jag stod i begrepp att köpa vadare och vadarjacka idag så skulle Loops Adventure-grejor ligga bra till, men nu har jag ju min Patagonia Outfit (jacka+väst) samt Orvis vadarna som jag gillar skarpt...

Graip, passa på att kolla in Loops Cordura vadarskor åxå, jag har ett par som jag tycker är hur bra som helst!

Graip, håller med dej om att det är skoj att fler och fler hittar till "vårt" forum!;)

/Anders B
 
Tack för ett sådant varmt välkomnande!

Jo, jag ska försöka lägga ut lite recensioner inom kort, just nu ser jag att det är Loops produkter som dominerar listorna och det måste man ju göra något åt ;)

//Josef
 
Jag köpte Pool 12 HQ ventilerande vadare för två år sedan,och jag är jättenöjd med dessa.En sak som jag tycker är kanon med dessa är att de saknar hängslen(på den senaste modellen är de hängslen ,men dessa är löstagbara),istället är det ett resårsnöre överst.Det gör att man kan rullar ner dem till midjebältet utan att de blir pylsigt.Och ska jag vara ärlig är det väldigt sällan som jag kavlar upp dom,det är inte ofta jag behöver vada djupare.Och det tilsammans med övriga fördelar som nämnt förut blir det precis som att ha ett par vanliga byxor på sig.Den känslan har jag aldrig känt med neopren.Sen har de fasta grusskydd och midjebälte,något som är väldigt bra för mig som har en förmåga att glömma och tappa bort saker.
Sen är det bara att hålla med Josef. Stövlar,byxor,neopren,ventilerade alla har sina fördelar men ingen av dom är kompletta.
Men skulle jag köpa en sort,vart det ventilerade.
Har föresten Loop vadarstövlar och de är jättesköna,de är lite mjuka i stöveln men för övrigt är de bra.
/Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
jonathan.molin Köpråd vadare! Hjälp Fiske 2
europa12 Laga vadare... Fiske 4
dave1 Kinetics vadare? Fiske 0
Graip Vadare nu igen? Fiske 25
grodanbolle Fråga vadare? Fiske 2
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.