Vad tycker du?

Den som har flest prylar när man dör vinner?

I mycket av reklamen för friluftsprylar är naturen något farligt och hotfullt som vi ska skydda oss mot - med de rätta prylarna!

Tar prylar och utrustning för mycket plats i vårt friluftsliv?
 
lurade

Det är nog bara att inse att dom allra flesta faller i reklammakarnas fällor.Samtidigt vill man givetvis ha bra o funktionella grejor som håller så länge som möjligt.Men prylbögeriet rasar inte bara inom denna hobby.Ser likadant ut bland,golfare,sportfiskare,jägare m.m.
Håller själv på med bland annat,trollingfiske efter lax o flugfiske efter dito,o där är det extremt hos vissa personer.
Men om det tar för mkt plats i vårt friluftsliv det är svårt att säga.Givetvis helt o hållet individuellt..
 
Får själv ågren när jag tittar i mina garderober och ser alla fina och dyra kläder och prylar som används allt för lite......så det ligger mycket i det du säger.
Nu har jag väl rätt mycket utedagar per år, 30-50st kanske,varav hälften vintertid....men i förhållande till all kosing man har lagt ner på prylar så blir det ändå en ojämn balans.......man tänker hela tiden sen...sen så skall det bli friluftsliv för hela slanten....man får ju bara hoppas att den tiden kommer nån gång...*skrattar*

Hadet
Björn O.

"Lita aldrig på en tanke som kommer när du sitter still" George A. Sheehan
 
Prylnoja=skoj

Visst är det så att den som har flest prylar när han dör vinner :).
Skämt åsido, visst kan det tyckas ha gått till överdrift ibland men samtidigt är det nog ganska kul att sitta och pillra med en Leatherman Wave eller nåt annat liknande.........
 
Inte så illa ändå

Jag tycker att du ser allt för pessimistiskt på det hela. Om man läser Utsidan kan man ju tro att nästan alla är prylfixerade. Men när man träffar folk ute på fjället så tycker inte jag det verkar så. Snarare tvärtom, många tillhör den gamla skolan med stövlar, fjällrävenbyxor och anorak. :)
Att diskutera prylar i ett forum är tacksamt. Mycket svårare då att förmedla upplevelser och vackra vyer med ord. Nej, nog finns det sysselsättningar som är mycket mer prylfixerade.

För mig är prylar snarare ett sätt att ta bort humörsänkande irritationsmoment. T.ex. så hade jag förr i tiden ett vanligt regnställ som inte andades. Så fort det regnade blev jag sur över att man blev så blöt av kondens och när jag stannade så började jag genast frysa. Så för två år sedan skaffade jag mig Gore-Tex kläder. Nu bekommer mig inte regn längre. Och regnar, det gör det i fjällen, ofta... Nog kostar Gore-Tex mycket, men och andra sidan har jag ingen bil, den största pengaslukaren av dem alla.

/Jonas U
 
Man tjänar en viss summa pengar varje månad, efter att det nödvändig är betalt så blir det (ibland) en summa över. Med denna summma kan man då roa sig med, en del går på krogen, en del köper en golfklubba, några sparar till nytt kök eller en resa mm. På dessa sidor är det många som köper prylar till sin hobby och bra grejer kostar pengar, man får det man betalar för (dyra grejor är i regel bättre än billiga grejer). Vi skall väl lägga pengarna på sånt som VI tycker är roligt, vad annars skall man göra för dessa surt förvärvade slantar?.....spara säger en del men till vad skall man spara om inte till något roligt....
Detta är mina åsikter...
 

Guest

Gäst
Prylar.

Hallå gott folk.
Det man skall satsa så mycket som möjligt på
är basen,dvs,Tält,sovsäck,kängor,ryggsäck och
ett underställ.Mycket av det andra kan man få tag
i välsorterade militära överskotts-bolag.
Men även det här känns i plånboken....
MVH Nicklas.
 
Synd att det kan avskräcka...

Att gå i friluftsbutiker och planera och drömma är ju stenkul! Och om man behöver grejerna med alla finesser eller ej, är ju som sagt helt individuellt. Att ha en outfit á la Skinnarmo/Kropp för en veckas fjällvandring om året är ju knappast nödvändigt, men om man tittar på reklamen kan det ibland verka så, och det är tragiskt att det kan avskräcka ovana människor från att våga ge sig ut i verkligheten. Mina kompisar har länge tvekat att följa med mej på en veckas fjällvandring p g a att de "inte hade några kläder" jämfört med mig. När vi väl kom iväg visade det sig att de visst hade dugliga kläder: ett par bra kängor (Köpta för enkla hundpromenader), pojkvännens slitstarka arbetsbyxor, ett hoplånat regnställ osv, och vi hade jättekul, OCH de fick mersmak!
Hälsningar Monika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.