Vad tvättar ni kläderna med ?

Hallå hallå...

Kanske lite udda fråga, vad vet jag. Men vad tvättar ni era friluftskläder med ?

Jag fick en gång rekomendationen att tvätta mina plagg med Nikwax Tech Wash. Detta skulle vara mycket bra för andningsegenskaperna och vattentåligheten på vad man än använde det på. Det skulle också vara betydligt mer miljövänligt än andra tvättmedel. Svindyrt var det men jag köpte ett par flaskor som jag har använt till mina "skogsplagg" som byxor, skjortor och en gång en jacka. Till saker i ull och fleece använder jag medel anpassat till detta..

Nåväl, flaskorna tog slut och jag köpte inte några nya utan kläderna hängde med resten av den vanliga tvätten med det vanliga tvättmedlet. Jag kan inte påminna mig om att jag märkt någon jätteskillnad...

Hur gör ni ? Vad använder ni för medel ? Är det verkligen något supermedel detta Nikwax ?

Mvh // johannes
 
ICAs kulörtvätt. Ibland flytande galltvål.

...skulle jag någon gång tvätta dun så skulle jag använda specialmedel...

//J
 
...

Det varerar lite efter tillgång. Ibland ICAs egna tvättmedel, ibland VIA.
Dun har jag dock aldrig tvättat ännu. Ull kan man nog använda något specialare till, samt ullprogram på maskinen. Fast jag har kört icebreaker några gånger i 40...
 
Flytande galltvål är ett fantastiskt bra fläckbortagningsmedel.
Galltvål i fast form använder jag att tvätta mig själv med.

/ Bertil
 
Se där ja. Det verkar inte vara så vanligt att använda de där specialmedlen. Kör nog vidare på det jag har då :)

Mvh // Johannes
 
Enda "special"-tvättmedlet jag använder är nåt Änglamark fintvättmedel för ullplaggen. Ingen aning om det har så stor betydelse, men det står ju på typ alla andra tvättmedel att man *inte* ska ha dem till ull...
 
Flytande tvättmedel till skalplagg

Om det gäller tvätt av byxor, fleece, underställ osv använder jag samma tvättmedel som till mina övriga kläder, men om jag tvättar ett skalplagg använder jag uteslutande flytande tvättmedel. Anledningen till detta är att "vanligt" tvättmedel kan fastna i porerna i membranet och försämra andningsförmågan (sedan går det ju diskutera hur mycket ett skalplagg andas...). Vidare finns det ju en uppsjö av olika tvättmedel och impregneringar för skalplagg (miljövänliga, innehållande fluorkarboner, sprayer osv), men det är mer upp till var och ens tycke och plånbok.
 
men om jag tvättar ett skalplagg använder jag uteslutande flytande tvättmedel. Anledningen till detta är att "vanligt" tvättmedel kan fastna i porerna i membranet och försämra andningsförmågan

Det där tror jag inte riktigt på. Det är ju samma molekyler i flytande tvättmedel som i fast tvättmedel, skillnaden är att med det flytande tvättmedlet har man mera vatten i.

Jag undrar om man ens kan se (med laboratorieanalys) på tvättvattnet (med upplöst tvättmedel i) om det var flytande eller fast tvättmedel från början.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.