Vad sover ni i?

Underställ, stumpor, i ett DIY lakarn, sovsäck med lagom loft. Ju mer du skyddar insidan av sovsäcken ju mer glest behöver du tvätta den.
 
Min sovsäck (marmot plasma 15) är ganska varm så det är inte direkt för värmens skull utan mer för att skydda säcken och för att jag tycker det är trevligare att sova med en tunn tröja på mej än att sova helt naken. Sådana där lakan verkar vara lite omständligt att använda.
 
Ullfrottéunderställ, ullstrumpor, tunn mössa/balaclava.
Alla dessa plagg tjänstgör även som förstärkning/torrt ombyte vid behov, men är inte samma som de jag haft närmast huden under dagen. Mössa gör stor skillnad på värmen, men skyddar också sovsäcken mot nedsmutsning från håret.
Gärna sidenlakan på resor och stugturer, men inte i tält; det blir bökigare i sovsäcken, och en extra pryl att bära på, som till skillnad från sovkläderna varken tillför så mycket isolering eller kan dubbelanvändas.
 
Försöker i det längsta undvika att tvätta sovsäcken så jag använder alltid ett tunt underställ typ Ullmax eller HH-Dry samt strumpor i säcken. Detta underställ används endast till att sova i men skulle vid behov naturligtvis kunna användas som förstärkning. Har även vid behov en SeaToSummit Thermolite Reactor som jag tycker är skönare att sova i än lakan.
 
Försöker i det längsta undvika att tvätta sovsäcken så jag använder alltid ett tunt underställ typ Ullmax eller HH-Dry samt strumpor i säcken. Detta underställ används endast till att sova i men skulle vid behov naturligtvis kunna användas som förstärkning. Har även vid behov en SeaToSummit Thermolite Reactor som jag tycker är skönare att sova i än lakan.

En länk hade uppskattats enormt mycket.
 
Enig med SOTO. En lakenpose av STS Thermolite Reactor er det jeg bruker. Føles ikke trang, er passe luftig og gir nok varme på sommeren til å sove i. Det finnes jo tre typer av disse lakenposene, jeg har den tykkeste og den tynneste. Den tykke bruker jeg om vinteren, den tynne fra mai til august. Lett å vaske er de også, tørker fort.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.