Vad "måste" man se på Söderåsen?

Jag skrev samma sak i en annan tråd men gör en ny istället.

Jag och en polare skall ut och vandra över Söderåsen runt 1:a Maj.

Eftersom jag har gått Skåneleden över Söderåsen 2 ggr tidigare så önskar jag lite variation på turen denna gång.

Därför undrar jag:
Vad "måste" man se på Söderåsen som inte ligger längs slälva Skåneleden?

//Peter
 
Det kan absolut vara något att se.
Tyvärr gör inte den turen sträckan så mycket längre, direkt, eftersom leden nästan passerar förbi där.
Jag är också ute efter att förlänga turen avsevärt om det går.
//Peter
 
Hmmm, vad sägs om Traneröds mosse? Artikel i HD

Tranerödsmosse är en pärla. Speciellt den spångade men blöta leden (blå) som går tvärs över mossen. Söderut från mossen fortsätter en mysig (vit) led förbi Grindhus till Svartesjön vid skåneleden.
http://www.strovomraden.se/Templates/strov_tmpl_01.aspx?pageId=305

Vid mölledammen vid tranerödsmosse finns ett fint vindskydd.

Även Klövahallar är värd ett grundligare besök. De två favoriterna är:
1. Att följa ån längs västra sidan nere i ravinen. Inte lättvandrat men vackert. (Finns även ett sevärt vindskydd i ravinen om man hittar det...)
2. När man först kommer till Klövahallar söderifrån längs skåneleden, så svänger leden efter ett tag till höger in i skogen bort från ravinen. Om man istället följer kanten på ravinen, så får man en fantastisk utsikt som kräver en fika.

Finns även ett rejält utsiktstorn vid Höjehall mellan klövahallar och skäralid. Ligger ett par hundra meter från skåneleden och är utsatt på kartan.

Skorstensdalen vid Svartesjön är även den värd en avstickare från leden.

Nu väntar vi givetvis på att höra vad dina favoriter är!

//Anders
 
Strövområdena i Klåveröd har jag faktiskt inte tänkt på men där finns ju mycket som man kan fylla sina sträckor med.

Är det någon som har koll på hur vandringen är vid ravinerna längs Hallabäcken och Orebäcken?

//Peter
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...