Vad klarar ryggsäcken?

Hej!
Vi sitter och planerar utrustning och har fastnat lite. Vi tänkte från början såhär:
Thermarest NeoAir 410g
WM Caribou 565g
Lunar Duo 1100g

nu till problemet. Vi tänkte först Granite Vapor Trail som ryggsäck, på 1070g. Men eftersom vi vill ha utrustningen till både vandring och packrafting så blev vi osäkra på om Vapor Trailen klarar de extra 4kg som tillkommer vid packrafting. Vi satsar på 7-10dagars turer. Kanske är det en Matrix som gäller istället 60 lr 70 liters.
Vi söker efter era erfarenheter och råd.

Snälla hjälp :)
 
Packrafting har jag ingen erfarenhet av, så det tänker jag inte uttala mig om. Dock kom jag nyligen hem från en Sarekvandring där startvikten på min Vapor trail var 18,5 kg och det funkade helt okej. Hade då skapligt generöst med mat för 14 dagar och ett kilo tyngre utrustning än er, räknat på de tre punkter ni nämner. Detta var första gången jag "överlastade" min Vapor trail men jag upplever att den bar upp vikten bra. För egen del ser jag inget problem med att överskrida den rekommenderade maximala packvikten även i fortsättningen.

Lycka till med valet av ryggsäck!
 
Jag tycker Vapor Trail är väldigt bra men har en tendens att böja sig om man lastar för tungt. Det kan vara bra med något som stagar upp, antingen genom att man packar smart eller så kan man - som jag gör - stoppa i nån slags ram i utrymmet mellan säcken och ryggplattan. Jag har ett par aluminiumskenor från en annan ryggsäck som jag använder och då fungerar det iaf problemfritt med 17-18 kilo även om jag helst inte bär så tungt av andra skäl.

Om säcken orkar med fyra kilo till beror på hur många kilo man fyllt den med innan :)

Vapor Trail har ju lite klenare tyg i vissa delar av säcken. Kanske kan bli en nackdel om slitaget är mycket hårt. Men jag har ingen uppfattning om hur starkt det egentligen är, bara att t ex botten är kraftigare än sidorna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.