Vad hette Fjällrävens grågröna färg?

Medan jag satt och bläddrade i gamla Tysklindskataloger från tidigt 80-tal mindes jag att Fjällräven under en period hade ett eget namn på sin olivgrågröna färg. Numera heter den väl bara "olive" eller nåt liknande, men som jag minns det hade de hittat på ett eget, lite corny, namn.

Var det "grött"?
 
Ja jeg tror det var det, Grött!
Har du sparet de gamla katalogene? Kult! Jeg kan huske det ble mange timer med nesa dypt begravet i de.....

Anders
 
Grött sa Bill

Jag tog mig friheten att skanna av en sida från en gammal Fjällrävenkatalog. Tyvärr har hörnet så sidan försvunnit med tiden men ordet grött finns precis med tillsammans med jackan, men till byxorna finns hela texten kvar.

Kolla i bilagan. Tyvärr var jag tvungen att beskära sidan och ha låg upplösning för annars blev filen för stor för att accepeteras

Per
 

Bilagor

  • Fjallraven0003.pdf
    127.3 KB · Visningar: 834
Var inte grött = ljus beige?

Olivgrön var inte det beskrivet som grönt i katalogerna?

Jag minns inte tillräckligt bra. Mina favorit fjällrävenbyxor har jag fortfarande kvar även om de är väl slitna de har en vacker lila färg.

Thure
 
Olivgrön var inte det beskrivet som grönt i katalogerna?

Jag minns inte tillräckligt bra. Mina favorit fjällrävenbyxor har jag fortfarande kvar även om de är väl slitna de har en vacker lila färg.

Den lite mörkare olivgröna var nog "grönt" och Beige var väl "sand"?
Grött var en lite ljusare omättad olivgrön som jag minns det.
När jag tänker på det var det inte bara Tysklindskatalogen som fick mig att tänka på färgen, utan även ett par nya Houdinibrallor som kändes väldigt oldschool-Fjällräviga i färgen. "Dust green" kallar de den.

Färgen är grönare än vad den här ser ut på min skärm:
cbefe717-f355-46bf-bd97-aecc982bf251.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.