Vad göra i New York?

Hej!

Jag åker till New York med jobbet om en vecka. Inte något drömresemål ur friluftssynvinkel direkt... Men jag har en ledig dag och nu undrar jag om det är någon här på Utsidan som har tips på naturupplevelser eller bra/billig shopping av friluftskläder och utrustning?

Vänligen, Anna
 
Som den skogsmulle jag är kände jag mig allmänt speedad efter ett par dagar i New York.
Central Park är ju gôtt att ta en sväng i när bruset blir för mycket. Måste även rekommendera den annorlunda parkupplevelsen "The High Line".
Inga äventyrliga upplevelser men riktigt sköna avbrott från "det vanliga" New York.
/Go' tur! :)
 
Hej!
Jag rekommenderar Dej ett besök i FN-skrapan i stället. Ta en guidad visning.
Det är värt besväret. Tro mej.
 
Central Park, The High Line, American Museum of Natural History och USS Intrepid är alla väl värda ett besök. Och Brooklyn Brewery om man gillar öl :)
 
Om man vill köpa frilufsgrejer så har REI en butik centralt på Manhattan, ganska nära Washington Square. Paragon Sports finns också, nära Flatiron Building. EMS verkar ha lagt ner sin butik på Manhattan.
Tyckte dock inte att någon av de hade något supersortiment och nu har dollarn gått upp så priserna borde vara rätt höga.
 
Hur mycket som helst att se och göra och köpa

En dag i NY låter nästan som ett straff :) - det finns ju hur mycket som helst att se och göra!!! Och det vore dumt att snöa in på att enbart göra saker som har friluftsanknytning.

Utöver redan nämnda så kan jag rekommendera t.ex. att gå över Brooklyn bridge från Brooklyn till Manhattan, utsikten från Empire State Building eller Top of the rocks (Rockefeller centre), gratisfärjan tor Staten Island, minnesmärket fr. WTC, Times Square på kvällen, Central Station och taxibåtsrundtur (hop on hop off).

Vad gäller att köpa friluftsgrejer så tror jag att man kan göra många fynd även vid dålig dollarkurs - inte minst vad gäller sport-och fritidskläder. Och i motsats till en tidigare skribent, så tycker jag att utbudet är stort. Paragon Sports t.ex. har ett klart större/bredare utbud än någon sportaffär i Sverige, så vitt jag vet, och dessutom så är ju utbudet annorlunda än i Sverige, så visst kan man göra lite intressanta kap.
 
Om man vill köpa frilufsgrejer så har REI en butik centralt på Manhattan, ganska nära Washington Square. Paragon Sports finns också, nära Flatiron Building. EMS verkar ha lagt ner sin butik på Manhattan.
Tyckte dock inte att någon av de hade något supersortiment och nu har dollarn gått upp så priserna borde vara rätt höga.

Paragon Sports tillbringade jag 3 timmar i ....shop til you drop :)
 
Att Paragon har ett brett sortiment kan jag hålla med om, men inte speciellt djupt. Kollade på badmintonrack och det fanns kanske 5 modeller. Kläder kan man säkert fynda, vissa märken kan vara annorlunda prissatta jämfört med här hemma.
 
Ett besök på REI som tidigare tipsats om givet då de har en butik på centrala Manhattan och flera butiker i närheten av NYC. REI har en bra hemsida, så lätt att studera utbud och priser hemifrån innan resan:
https://www.rei.com/

Tyvärr är det inte lika trevligt att shoppa i USA idag som för några år sedan med tanke på dollarkursen, men fortfarande finns det många varor som är billigare än här hemma eller saknas i våra affärer. Kläder, dunsovsäckar, liggunderlag är prylar som fortfarande kan vara billigare än hemma. Om du inte tidigare besökt USA, tänk på att sales tax läggs på i kassan vilken för NYC är strax under 9%. Har du tid att ta dig över till New Jersey är kläder befriat från sales tax i NJ.
 
Tack för era svar!

Tack ska ni ha :) Är på plats i The Big Apple nu och fredag är min lediga dag då jag ska dra nytta av era tips!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rotebroelvis Marmot plasma 15 i New York? Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.