Vad gör ni när ni pausar o kvällar?

Letade tips om hur långt man klarar och läste en uppgift som lät mycket sund: 2 mil/dag (2 timmar=5 km inkl. raster som lunch och fika). Vi gick en provtur för nån månad sedan och kände att våra lata ben började sacka efter 1,5 mil men med lite mer rast är 2 mil/dag inga som helst problem men väl en smärtgräns för att undvika skav, träningsvärk och obehag.

Till saken, vi kunde inte sitta still! Vi var fullständigt oförmögna att vila upp i pauserna. Vi stoppade i oss maten, försökte prata om vacker utsikt m.m. men det spratt i benen och vi behövde upp och röra på oss. Seriöst, vi klarade inte att bara gå 4 timmar/dag eftersom vi inte klarade att pausa - vilket i sin tur leder till att vi blir överansträngda. Vi måste ha tagit med oss stadsstressen eller så är nåt fel på oss...

Så därav min konstiga fråga. Vad gör ni på på rasterna? Hur spenderar ni 8 timmar stillasittande?
 
Lite beroende på vart man är men att ta sig till en plats med lite utsikt och sen bara sitta och hålla käften...det är inte helt fel de heller. Och har man något gott i kåsan så kan det bara bli bättre.
 
Sover betydligt längre på morgnarna än någonsin hemma,och har väl oftast gått ca 6 tim/dag,men 10-11 om det blir nån kvällsutflykt utan last.
Tiden går åt till att äta etc under matrasten,bad,klädtvätt om vädret är rätt.
Vi gör läger nån gång mellan 19-21 och då går tiden till att göra läger,tvätta sej, ev kolla runt omgivningarna,äta,mysfika,kolla karta,bilder,snacka goja innan sovdags nån gång vid 23 eller så.
Ensam-ja då blir det mest gå+ matrast.
Tror inte det är så ovanligt att man mest vill vara igång när man är på tur.
Så-vill/orkar man inte gå mer än 4 tim=20tim till övrigt,det kan bli segt...
 
Jag gräver latrin, gräver djupa regnvattendiken runt alla tält, bänder bort stenbumlingar med järnspettet där tälten ska stå, hugger av tjocka rötter som kan fördärva natten,sätter upp tvättlinor,sätter min stora yxa i närmsta träd med ett snärtigt kraftigt hugg, så att jag hittar den,bygger en stor stensatt eldstad med exakt lika fina runda stenar som >Gröngölingarna i Kalle Anka, sätter på den medhavda bärbara bergsprängaren med P 4 eller någon annan lämplig poppig kanal, gärna med skojiga reklamavbrott så att man får en känsla av det normala livet i stan o kan förtränga den morka otäcka skogens alla träd som står o blänger på en, lägger ut alla prylar runt om mig, röjer undan all vegetation runt om campingsajten ca 30-40 meter i diameter,så att man inte snubblar när man ska gå upp på natten o pinka.sätter upp min lilla trätavla "Home Sweet Home" på ett lämpligt träd, hissar gruppflaggan i en tillhugge/sågad flaggstång, bygger en trefot över elden samt surrar i hop en badstege nere vid närmsta vattendrag.
Sedan följer vilda lekar som "storm på havet" o likn. sedan glada hurtfriska gamla slagdängor som går hem hos folk typ "Vi gå över daggstänkta berg fallera, fallera" osv , sedan nedtonande sånger nynnaden o till slut diktläsning, för att seda inta sitt i förväg iordningsställda nattkvarter med min maskot i sovsäcken intill mig.
Nävars, jag sätter mig o glor, sen bygger jag bo för natten, sedan hämtar jag ved, tänder,går o inventerar omgivningen, letar efter nåt att ta med hem, kanske en häxkvast eller nåt annat bra o ha.

Sedan sätter jag mig vid elden o babblar om jag har med nån, och täljer en träfigur, eller syr på mina skinngrejor. sedan brukar det vara tajm för kolsvart kaffe, sedan vid kvällen matlagning/grillning, babbla mera,tälja/hantverka o sen sova.
 
Senast ändrad:
Det är ju då man har tid att fiska. Det är ju det som är huvudorsaken till att man lämnar bekvämligheterna hemmavid.

Om nu det råkar vara uselt väder, (vilket det kan ibland), kan det vara bra att ha med kortlek, radio, mp3-spelare, sprit mm.
I annat fall kanske man har någon slö kniv eller krokar som behöver brynas.
Om man inte har tagit med något av ovanstående, kan man bara ligga i tältet, koka sig lite kaffe och göra ingenting.
Det kan också vara tusan så skönt.
 
Första dagen har man mycket spring i benen. Efter ett par dagar börjar man uppskatta stunderna när man kan sitta stilla på en sten och titta. Läsa är en sysselsättning som jag brukar pyssla med på fjällturerna. Annars finns det väl alltid något att göra om man har energi över. Styra upp packningen, tvaga sig, tvätta sockar, diska grytan man inte orkat göra på 2 dagar, lufta sovsäcken, tejpa fötter, torka kängor, titta på kartor etc. Men har man för mycket energi över så betyder det att man inte ansträngt sig tillräckligt under dagen :p
 
Har man med sig en vandringsstav i trä kan det vara kul att sitta och tälja/gravera in saker i den, Det underhöll mig i många timmar i alla fall.
 
Lite beroende på vart man är men att ta sig till en plats med lite utsikt och sen bara sitta och hålla käften...det är inte helt fel de heller. Och har man något gott i kåsan så kan det bara bli bättre.

Det här är sanningen.

Inte alla tält/rastplatser bjuder på tillräcklig utsikt, men på rätt ställen kan jag utan problem sitta på samma sten i fyra timmar och dricka kaffe och bara titta. En bra kikare är då praktiskt, eftersom man ständigt ser nya detaljer man vill syna närmare.

Att man ständigt söker distraktion tror jag är just stress som man tar med sig hemifrån. Efter några dagar släpper det för mig.

All väntetid är ju en chans att tänka ikapp.
 
Går mellan 4,5 och 6,5 timmar om dan, beror inte på distans utan hur mycket det är att se på och fotografera, makrobilder tar mer tid än 1/125 del.
Matlagning, diskning, tvagning, anteckningar och sömn tar sin tid.
Sen är det ju så att slippa klockstress, måsten mm kan vara rätt skönt att fundera på oxså.
Såhärårs släpper daggen sent och dagen är kort och då gäller det att gå de där timmarna.
Brukar ha med en bok som blir lite läst och har en ångradio i miniformat med. Tystnaden är inte dålig den heller som sällskap...
Med rätt vald lägerplats behöver inga diken grävas och gasköket kräver ingen stenring, men vatten behöver hämtas och vill man ha eld måste ved samlas etc. Tiden går fort när man har roligt. Snart är det dax att sova.....
Vid pauserna är det dax att byta strumpor, snaska lite och titta med luppen, under tiden vilar man och sträcker lite på sig.....
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
På rasterna äter och/eller fikar jag samt tar det bara lugnt. På kvällen läser jag vanligtvis och då deckare av något slag. Och går genom gps'n för att kolla lite hur jag gått.
 
Tja, om jag går själv så tar jag med en tjock bok med liten text så kommer den inte ta slut under veckoturen, men oftast så blir det inte så mycket läst utan man sitter och glor på utsikten, lyssnar på tystnaden eller om man är ute på höstkanten är ju en brasa något att stirra på. Annars så är det så här på hösten trevligt att sitta och glo på stjärnhimlen, då känner man sig liten :)

Andas ut och tvinga er att inte göra något, det behöver man :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...