vad gör man av gammal ryggsäck?

Hej på er,

Jag har ett par gamla ryggsäckar som jag inte längre använder men inte vet riktigt vad jag ska göra med. Det är inget pengavärde kvar i dem, så att sälja dem är nog inte längre realistiskt.
Men rent praktiskt så går de fortfarande alldeles utmärkt att använda. Lite solblekta, impregneringen har gått ur men i övrigt inga direkta skador.
Finns det nån insamling/u-landshjälp som vill ha sånt här?
Eller är det bara att källsortera och slänga?
 
Skänka till typ myrorna borde väl funka. Om de är i det skicket att nån kan använda de. Själv funderar jag på att kasta en av mina gamla ryggsäckar beläggningen är helt slut, dragkedjan är utbytt o den nya har börjat spricka upp, jag tror inte att nån har nån glädje av den.

Om du väljer att kasta den glöm inte att klippa bort alla bra-o-ha-grejer på den. Olika typer av plastspännen o band är alltid bra att spara. Dragkedjan borde rimligtvis vara för sliten för att spara.
 
Skänka till typ myrorna borde väl funka.

Hmm, OK. Får kolla var närmsta lokal finns.

Om de är i det skicket att nån kan använda de.

Jodå. Det är mest att de är solblekta, lite tråkiga och gamla. Jag köpte ersättningssäckar innan de första var riktigt utslitna, och sen har de inte använts. Det är ju sällan man plockar fram en sämre grej när man har bättre tillgängligt.

..Om du väljer att kasta den glöm inte att klippa bort alla bra-o-ha-grejer på den. Olika typer av plastspännen o band är alltid bra att spara.

Har en kasse sånt redan, från säckar/väskor som varit bortom all räddning. Men tack för omtanken.

Dragkedjan borde rimligtvis vara för sliten för att spara.

Inget problem. De enda dragkedjorna på de här är till"värdesaksfickan" på insidan av locket. Inte mycket slitage där....
 
Jag skulle kolla med den lokala scoutföreningen, kanske finns det en användning för ryggsäckarna där. För många föräldrar kan det tyvärr vara för dyrt att låta sina ungar få nya friluftsprylar med resultatet att de inte får komma ut i skog&mark.
Alternativt skulle jag kolla med närmsta återvinningsbutik, myrorna har redan föreslagits men det brukar finnas fler butiker i de flesta städer.
Men det beror som sagt på vilket skick de är i, och den frågan kan bara du svara på.
 
Jag skulle kolla med den lokala scoutföreningen, kanske finns det en användning för ryggsäckarna där.

Nix, vi (jag är med där) har en tillräcklig trave kvarglömda/donerade grejer redan.

...För många föräldrar kan det tyvärr vara för dyrt att låta sina ungar få nya friluftsprylar med resultatet att de inte får komma ut i skog&mark.

Kan säkert vara så, men det är ytterst sällsynt att folk medger att pengarna är ett problem. Har hänt ngn enstaka gång avseende lägeravgifter, men det är allt.
 
Mycket dumt att slänga fungerande saker... Ge bort till dom som behöver..

Fint.

Nu när du i allt väsentligt upprepat mitt ursprungliga inlägg i form av en förmaning så kanske du kan försöka dig på något hjälpsamt istället?
T.ex. genom att bidra med ett svar på frågan - var hittar man någon som vill ta emot två solblekta, inslitna, men fortfarande fullt funktionsdugliga ryggsäckar?
 
Förlåt David, mitt inlägg var inte direkt menat att verka stötande..

Visst kan jag hjälpa till....

Second Hand, Myrorna, FA-Fyndet, Tradera, Blocket, Röda Korset eller om några andra föreningar kanske startar en klädinsamling eller liknande..

Detta var några tips på vart du kan vända dig..

Här kommer ett tips på vart du inte ska vända dig : Humana Sverige. De är kopplade till en sekt och har fått sina 90-konton avstängda och man hör ofta hur oseriösa dom är och att pengarna de får in går till sekten..

mvh // johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Dan B Hur långt kommer man. Transportera 6
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
såg Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar Transportera 50
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
sleget Instruktion för hur man använder ryggan? Transportera 10
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
Plumsis Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor? Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Var köper man Berghaus? Transportera 2
janoon NOS gammal fjällrävenryggsäck Transportera 9
Sirjaline En härlig gammal Fjällrävensäck. Transportera 20
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Tvätta bort kletigt smuts i en gammal skarja exklusiv Transportera 10
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Mellie Hjulbyte gammal cyckelkärra Transportera 8
Onesport Gammal Fjällrävenryggsäck Transportera 7
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
seasteel Gammal ryggsäck Wilderness? Transportera 7
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
tagge Gammal modell av Fjellpulken levererad vid köp Transportera 3
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Christinar Nytt bärsystem till gammal Skarja Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...