Vad gör jag för fel?

Är det någon som kan förbarma sig över en nybliven flugfiskare och (försöka) tala om vad jag gör för fel i roll-, underhandskastet?

Problem: Med ca 6-8 m fluglina ute försöker jag göra som instuktionerna säger - börja med handen i ögonhöjd, spöet något pekande bakåt för att sedan mjukt accelerera framåt till ca kl 11 och där stoppa och sedan avsluta kastet och "följa med" flugan. Tafs och fluga sträcker dock inte ut. De rullar bara ihop sig i en hög ( eller dras inte med alls, utan ligger bara kvar där de låg från början).

Jag tycker att jag har försökt korrigera på alla sätt och vis - vad göra? Förlänga, förkorta tafsen?

Nån som har något tips? Tack på förhand.

MVH / Björte
 
Underhandskast

Det fel som du mest troligt gör, är att du "öppnar" upp vinkeln för mycket i framkastet. När man gör detta så "pekar" man ned linan så att den hamnar i en hög framför.

Du kan tänka på följande: på toppöglan så har du en vindflöjel (en sån där som sitter längst upp på en flaggstång) som är formad som en pil. Denna pil ska pekas framåt, dvs du håller flaggstången rakt upp (eller njaaa kanske snett framåt är mer korrekt), om du stannar kastet där så ska linan sträcka ut.

Kom ihåg att vara distinkt i dina kaströrelser, annars är det lätt att man "tappar" energin som man lagrat i flugspöt.

Ett "ful"-knep som man kan använda sig av för att känna hur linan laddar spöt, är att gå upp ganska MYCKET i linklass, och då företrädelsevis med en WF-Lina ("klumplina"),LB-lina (Long Belly) (eller det bästa för detta ändamål, en "sydd" lina, ST (Shooting Taper)).

Hoppas att detta kan hjälpa dig, annars får vi väl hitta på nåt annat =)

Thight Lines !

MVH Anders B
 
Svar till björte

Jag är också nybörjare vad det gäller flugfisket, dom första gångerna blev det precis likadant för mig att linan hamnade i en klump några meter framför spöt.
Jag fick ett råd att alltid se till att linan är sträckt, att först dra bak linan och innan man drar fram den igen så ska lina stå rakt bakåt.
Sträckt lina, det blev förbättringar på en gång för mig.
Hoppas att det hjälpte.
MVH Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Hur gör ni med kaffet? Fiske 15
johang88 hur gör ni som spinnfiskar? Fiske 14
horten Vad gör de olika bromsarna på en multiplikator-rulle? Fiske 8
maskon Prylarna gör fiskaren Fiske 5
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
m22aa Vad fick jag för fisk? Fiske 4
Pellepelikan Vad fick jag för fisk? Fiske 4
jotho Hur köper jag Norskt fiskekort?! Fiske 2
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
klättermicke Nu behöver jag expertishjälp Fiske 3
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
pjh891013 Vilket flugfiskeset ska jag köpa?? Fiske 7
Jocka Vilket Flugfiskespö ska jag köpa? Fiske 9
mipert När kan jag lättast titta på öringarna i lilla bäcken? Fiske 7
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
vuogga Vilken haspelrulle ska jag köpa?? Fiske 23
Avslmedl Jag förstår inte ett skit Fiske 15
Floot Hur vänder jag min rulle? Fiske 3
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
Freddan75 Hur servar jag en Ambassadeur 6000 (rod) Fiske 11
TG Jag har bestämt mig :-) Fiske 1
flugfiskarn jag och farsan... Fiske 1
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
xerxs jag vill veta allt om flugfiske! Fiske 20
Hur bygger jag en kallrök (fiskrök) Fiske 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...