vad för bränsle till radius ??

av min far har jag fått ett gammalt campingkök men tyvvärr vet varken han eller jag vilket bränsle det skall köras på. Nu hoppas jag att det finns någon kunnig människa där ute som kan tala om för mig hur jag skall få det att fungera.

Det är ett 1-lågigt kök med pump tillverkat av AB Radius och såvitt jag kan utläsa av den text som finnes på köket heter det Prince No 5.

Det ser ut som ett vanligt fotogenkök med pump, brännare och en liten kopp undertill för förvärming.

Jag har försökt att köra det på fotogen och starta det enligt konsten alla regler men det brinner endast med en stor gul (sotande) låga istället för det fina susande blå och svetsliknande brännandet som man förväntar sig av ett fotogenkök.

Jag har försökt att läsa mig till vad det kan vara för kök. På http://www.spiritburner.com finns en del info och jag
tror att jag där funnit "mitt" kök. Om så är fallet skall det vara ett fotogenkök, men varför i h-e brinner det inte som det skall i så fall ????

Kan någon säga mig:

a) Kör jag på rätt bränsle om jag använder fotogen
alternativt vad skall det vara för bränsle ?

b) Förutsatt att fotgen är det rätta bränslet har
någon en ide om vad det kan vara för fel ?

Jock Scott
 
Radius No 5 och Prince No 5

Både Radius No 5 och Prince No 5 är fotogenkök.

Enligt http://www.spiritburner.com/manufacturers_index_e.htm så tillverkades Prince av K.F. Erikssons Metallfabriks A.B (KFE MF AB) Medan ett Radiuskök är tillverkat av Radius . Däremot är många gamla kök från Primus, Optimus, Radius och KFE MF AB väldigt lika.
Läs mer på http://stovecollector.tripod.com

För att svara på din första fråga så är bränslet mycket riktigt fotogen. Varför ditt kök inte funkar kan jag inte svara på, men ett tips är att rensa munstycket, för det var nog ingen tillfällighet att fotogenköken levererades med en rensnål.

Kolla mina kök på http://home.swipnet.se/brune/kok.html

Per Brune
 
Gamla kök

Jag har själv en hel del gamla kök och brukar använda följande procedur innan jag startar ett nyinskaffat första gången. Börja med att tömma köket på eventuellt kvarvarande bränsle.

Steg ett: fungerar pumpen?
Om pumpen inte tar beror det oftast på att lädret i pumpens packning är torrt, vanligt på gamla kök som stått ett tag. Skruva loss pumplocket, ta ur stången med lädret och smörj med någon olja, vanlig motorolja funkar fint. När lädret dragit åt sig olja går det att vika ut kanterna på lädret så att det tätar mot pumpväggen.

Steg två: funkar pumpventilen?
I pumpens botten sitter en ventil som skall se till att luft kommer in i tanken när man pumpar och att inget bränsle kommer ut när trycket ökar i tanken. Om pumpstången åker ut igen när man pumpat och släppt den i innersta läget är ventilen kass och måste bytas. Det är relativt enkelt men kräver ett specialverktyg.

Steg tre: läcker köket?
Pumpa upp tryck i köket, fortfarande utan bränsle i tanken. Sänk ned det trycksatta köket i en hink med vatten och spana efter luftbubblor. Om allt är som det skall kommer det enbart bubblor från munstycket. Kommer det bubblor någon annan stans ifrån läcker köket, vanligen från påfyllningslocket om packningen är gammal och torr. Har även varit med om läckage vid brännarens infästning i tanken, gick att täta genom att dra åt med skiftnyckel.

Steg fyra: proveldning!
Fyll på bränsle, förvärm, pumpa och hoppas att det fungerar. En gul sotande låga som du beskriver tyder på att bränslet inte är förgasat när det lämnar munstycket. Det kan bero på att munstycket är utslitet (har för stort hål) och behöver bytas, nya finns att köpa hos FOGAS i Sthlm (dyrt) eller, om du har tur, i en gammaldags järnaffär. Det KAN även vara så att brännaren invändigt har kolbeläggningar som försvårar värmeöverföringen från brännarens gods till bränslet, det drabbar de flesta fotogenapparater efter en längre tids användning, men börja med att byta munstycke.

Pumpa på!
Kjell
 
Tack för Era uttömmande och bra svar. det är trevligt att det finns så mycket kunskap kvar om dessa gamla och trevliga fotogenapparater.

Jag testade köket idag igen och fick det faktiskt att fungera. Det brann inte med en helt ren (blå) låga men funkade ganska bra trots allt. Jag tror att det som var fel sist var att jag vred upp den för mycket d.v.s gav den för mycket bränsle eller att den genom ett slitet munstycke gav sig själv för mycket bränsle så att fotogenen ej förgasades på ett korrekt sätt.

Det verkar dock vara en del fel på köket. Pistongen
på pumpen trycks ut när man pumpat så det verkar som om ventilen i pumpen då är kass ??. Dessutom upptäckte jag att det läckte ut lite bränsle vid påfyllningshålets infästning d.v.s vid lödningen.

Jag skall tala med Fogas på onsdag så får vi se vad de kan eventuellt göra.

Jock Scott
 
Vad för bränsle....

Hej, Jag tycker att Radius gjorde de bästa
köken.
Jag vet inte hur just ditt kök ser ut men om
det är försett med den "ringformade" skålen
nedtill på brännaren, är det nog fotogen som är
rätt bränsle. Det du beskriver i texten om gul och
sotande låga, tror jag orsakas av för lite/dålig förvärmning av brännaren. Prova först på en plats
där det är lungt (ingen vind), fyll den ringformade skålen med T-röd till bredden. Tänd på T-spriten
och låt den brinna till du ser att den nästan
helt tagit slut. I det ögonblicket pumpar du
några tag med pumpen, öppnar brännar kranen
lite. Om spritlågan under dessa moment hinner
slockna, tänder du bännaren med tändsticka
eller liten braständare.
Lycka till P-O
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Picea Hur var det nu med bränsle på vintern? Kök och brännare 24
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
ollefisk bränsle i fotogenkök Kök och brännare 25
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
plarsso Pararfin bränsle Kök och brännare 16
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
s022vq MFS-Bränsle Kök och brännare 2
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.