Vad finns istf FjRäven Greenland Winter Parka?

Det börjar närma sig jul... (jag vet ett tag kvar men ändå) och min syster önskar sig en Fjällräven Greenland Winter parka, dammodellen med teddyludd i. Men...den kostar rätt mååånga slantar, och det är inga pengar jag kan spendera på en persons julklapp (hur gärna jag än skulle vilja).

Så vad rekommenderar ni istället? Vad finns för liknande jackor vad gäller utseende och funktion?

Vet att hon vill ha en som går ner över baken och en bit på låren, så parkamodell tror jag blir bra. Hon gillar utanpåfikor och "grönlandsstuket". Den ska gärna vara lite fodrad, men tror hon kommer kombinera med ulljacka eller liknande under så den behöver inte vara knallvarm. Helst ett pris en bra bit under tusingen, men lite över kan funka också (vi går ihop om jackan, eller ger henne ett jackbidrag, men budgeten är ändå rätt tight). Begagnat kan funka i nödfall tror jag med. Kommer nog främst att vara hennes vardagsvinterjacka, men också användas lite i skog och mark för utflykter mm.

Så shoot - ge mig era bästa idéer och förslag! :)

PS: Om du har en Fjällis-Parka och är extremt nöjd eller onöjd med den så skriv gärna om det också! Så att jag kan motivera varför hon ska eller inte ska slänga ut sina pengar på en sådan jacka. ;)
 
Fick en fråga till: Hur är Tenson som märke? Bra/dåligt? Passform, kvalitet mm?

Hon såg en liknande som var typ halva grönlandspriset, men denna såg lite smalare ut i passformen, vilket kanske inte funkar...
 
Fick en fråga till: Hur är Tenson som märke? Bra/dåligt? Passform, kvalitet mm?

Hon såg en liknande som var typ halva grönlandspriset, men denna såg lite smalare ut i passformen, vilket kanske inte funkar...

Jag har en skaljacka från Tenson i deras texmexvariant MPC extreme. Är faktiskt ganska förtjust i den. Vet inget om deras andra plagg, men jackan jag har håller i sammanhanget vettig kvalitet och känns minst lika välgjord och genomtänkt som andra jackor i samma segment.

Skulle nog klumpa ihop dem med typ Didriksson och liknande. Funkar väldigt bra för hundpromenader och till vardags. Så helt klart värt att titta närmare på i mitt tycke.
 
Vad har hon för storlek och vilken färg är intressant? Jag kan kolla på fjällrävens outlet här i Övik om du vill.
 
På den dimmiga ön har jag sett många oljerockar i ridlängd, med teddyfoder, måste gå att hitta på nätet oxså. Själv har jag inte letat, med står det inte Barbour på etiketten sjunker priset snabbt, dottern fick en som jag hittade i någon bod, visserligen några år sen, men runt 500 kostade den då.
go tur
 
Kanske de här:

http://www.intersport.se/etirel-victoria-jacka-bla-p86522

http://www.intersport.se/klader/varumarken/didriksons/didriksons-tilde-parkas-bla-p86529

Har ingen erfarenhet av dessa tyvärr. Har dock själv fastnat för samma jacka som din syster men priset är precis som du skriver i överkant för min plånbok just nu. Har dock ändå nästan lyckats övertala mig att jag faktiskt behöver ha den och att utslaget på alla år som den kommer att användas så blir det nog billigare än en som kostar mindre men håller kortare tid... ;)
 
Jag har en FR grönland winter parka. Som jag är extremt nöjd med. Om det regnar (mer/mycket) väljer jag en annan jacka, men i övrigt funkar den från mitt på hösten till nån gång under våren med mer eller mindre kläder under.
Vi pratar mest hundpromenader nu, ska jag ut och klättra känns den för stor och klumpig att ta med, även till hemmaklippan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
såg finns det bra men biliga känngor Kläder 25
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Bwana finns jörnkängan kvar? Kläder 7
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
bionicon Finns det zipp-off byxor som kan delas på 2/3 Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
gundj Hur många ******-tex finns det? Kläder 2
skiman Var finns Tights för skidåkning online Kläder 5
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
bash Den ultimata hjälmen, finns den? Kläder 7
bogart timmermanskjorta, finns det? Kläder 20
udden Finns det bra kläder? Kläder 6
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
mielo Någorlunda vindtäta stretchtröjor, finns det? Kläder 1
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1
Finns Gregorys ryggsäckar i Sverige? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.