Vad behöver man...

Jag har planer på att börja cykla och har planer på att köra några lopp nästa sommar som tex. Siljan runt, mälaren runt, vättern runt osv...

Nu är frågan: Vad behövs för att börja träningscykla?

Cykel vet jag kan vara bra...=)
Men vad mer?
Skulle behöva hjälp med de grundläggande saker som är viktiga att införskaffa och gärna tips på bra butiker.

Tack på förhand!

/ Jonas
 
Det finns åtskilliga trådar här med dina frågor på. De besvarar de flesta grundfrågorna.
Men mest cykel för pengarna får du om du köper en begagnad racer, i rätt storlek. Så börja med dina kroppsmått som sen leder till rätt cykelstorlek. Fråga gärna efter begagnade cyklar i klubbar i din närhet. Där kan du oxså få träningskompisar och råd-dåd.
För att cykla effektivt måste du ha cykelskor med rätt pedal på cykeln. För att stussen skall hålla ihop behöver du cykelbyxor, tröjor, lösa ben och ärmar, vind och regnjacka, regnbyxor, skoöverdrag, handskar, ev värmetröja och vinterskor om skall hålla på ute när det kyler på. Hjälm och balclava.
Ögonshoppa kan du göra i valfri racercykelaffär, inköp gör du där de för tillfället är bäst för dig. Sen må det vara i realådor, på nätet eller i fina butiken. En cykeldator med kadensfunktion är ett trevligt träningsredskap förutom kartan. Rundturer är mycket praktiska.
För att hålla igång din cykel behöver du lite verktyg samt en racerpump av fotmodell med manometer.
På cykel om du skall komma runt dina träningsrundor behöver du förutom lagliga reflexer, ljus och ringklocka, pump, reservslang(däck), däckjärn, trasa och dricksflaskor.
Som trafiken ser ut rekommenderas synlig väst över cykelplaggen.
Go tur
 
mm, fast börja med cykel, skor-pedaler och cykelbyxor, om du inte vill köpa allt på en gång.
och hjälm förtåss! =)

reflexer och lyse behöver du bara i mörker...

Som tröja har jag bara en vanlig underställströja, och samma vindjacka som när jag springer, detsamma för hellånga vindbyxor.
Resten kan man skaffa efter hand... typ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.