Vad behöver jag?

Tänkte göra ett försök att koppla en gammal GPS (Garmin 45 = dåligt annvändargränsnitt) till en handdator.
Någon som har koll på vad som behövs vad gäller handdator, programvara mm.
Tacksam för svar!
 
jbm; sa:
Tänkte göra ett försök att koppla en gammal GPS (Garmin 45 = dåligt annvändargränsnitt) till en handdator.
Någon som har koll på vad som behövs vad gäller handdator, programvara mm.
Tacksam för svar!

Hej Johan. Jag har själv en Garmin45 Ipaq3850 samt Fugawi och det funkar alldeles utmärkt tillsammans
 
Tack så mycket!
Var mest orolig för att den gamle GPS:en inte duger till något....
Så en fråga om handdator, hur gammal modell på handdator kan man använda? =hur billigt kan man komma undan.
Kan tänka mig svart/vit skärm osv.

Återigen tacksam för svar!

Johan
 
Dyrare?

Blir det inte dyrare och krångligare än att köpa en ny GPS om man inte har handdatorn från början? En separat GPS är åtminstone lättare att ha med sig än flera enheter med kablar emellan. Den gamla GPS:en kan man sälja, t.ex. här på Utsidans prylmarknad.
 
Handdator

Jag använder en Palm VX och det funkar alldeles utmärkt. En sån kan du tag på begagnad för under tusenlappen......
En Palm VX har ju 8Mb minne och det klara man sig hyffsat med, men minnet hade gärna fått vara större....
Lycka till
// Micke
 
Om du ska köpa beg PDA så rekommenderar jag en ipaq med 64mb minne, ipaq har en mycket bra skärm (färg) i solljus
Den stora fördelen med en PDA+gps+Fugawi är att du kan ladda ner i princip vilka kartor som helst tex. LM:s röda, blå o gröna, sjökort mm. Jag tycker personligen att det är rätt så trist att titta på en karta i s/v
/Runar fd palmägare
 
Hejsan Ulf..

Jag undrar om du eller någon annan kan hjälpa mig o säga hur en PocketPC fungerar. JAg har nu en Garmin GPS 12, palm IIIx skulle vilja använda NAvman 3400 SmartST pro lösningen men inte köpa en extra GPS för 4-5000:- Kan tänka mig att införskaffa en beg. PocketPC av annan typ än ipaq men frågan är, kan kan köpa SmartST pro löst samt skulle den fungera med en vanlig gps än den som de säljer i paketet?

Någon här som har någon erfarenhet? Ska man köpa en ny ipaq 3970 och Navman3400 blir det mycket pengar för en hobby produkt :)

Hoppas ni har många tips ;)
 
Re: Dyrare?

PR; sa:
Blir det inte dyrare och krångligare än att köpa en ny GPS om man inte har handdatorn från början? En separat GPS är åtminstone lättare att ha med sig än flera enheter med kablar emellan. Den gamla GPS:en kan man sälja, t.ex. här på Utsidans prylmarknad.

Hej, hej!
Jovisst, det blir förmodligen dyrare, framförallt krångligare!
Men jag vill inte kasta GPS:en och sen har jag lite för mycket "Åsa Nisse" i mig!

Tack ändå för din reflektion.
 
Att titta på en vista med basemapp kan inte göra någon särskilt glad (det är vad som erbjuds oss N om Gävle) det går ju inte att jämföra med en topografisk karta i färg (typ gröna eller blå kartan`) som man kan ladda in i en PDA, speciellt om man färdas utanför vägnätet
 
errbe; sa:
Att titta på en vista med basemapp kan inte göra någon särskilt glad (det är vad som erbjuds oss N om Gävle) det går ju inte att jämföra med en topografisk karta i färg (typ gröna eller blå kartan`) som man kan ladda in i en PDA, speciellt om man färdas utanför vägnätet
Jag ifrågasatte kombinationen GPS-PDA (om man inte redan har burkarna) då det är lätt att förledas att tro att det är billigare (något som Johan gav intryck av vara viktigt) att pussla ihop något med en gammal GPS, än att köpa en helt ny integrerad enhet. Då jag själv sålt begagnad GPS via Utsidans annonser vet jag att detta kan delfinansiera ett nytt köp.

Johan bor inte som du i Norrbotten så det är inte säkert att han har behov av karttäckning i norra Sverige (gränsen går för övrigt idag en bra bit norr om Gävle).

Han pratade om att köpa en PDA med svartvit skärm som då rimligtvis dessutom har ganska lite minne vilket knappast heller är jämförbart med en iPaq med färgskärm. Många PDA:er jag sett med färgskärmar är dyrare än GPS:er med karta (Vista är inte någon av de billigare).

Om man skall köpa Fugawi och sedan kartor av lantmäteriet som du pratar om ovan så blir dessutom den kostnaden betydande jämfört med GPS-leverantörernas alternativ.

Tilläggas kan att PDA:er, åtminstone med färgskärmar, drar en hel del batteri och är betydligt mycket mer ömtåliga än GPS:er vilket bortsett från klumpigheten med två enheter inte direkt talar för kombinationen om man skall ut i spenaten.
 
Mja.....

Kostnader för en beg. iPAQ med 64mb ca 2000-2500kr
(iPAQ har en suverän skärm för utebruk)
Fugawi ca 1700kr (andvänbart till mkt. annat i nav.branchen)
LM:s kartor antar jag redan är i var mans ägo som är intresserad av dylika ting
Det är sällan man får ha så roligt för såna pengar

Batteritiden på iPAQ ligger ungefär på gpsnivå
Använder man grejorna i någon typ av fordon med batteri så är ju självklart extern strömförsörjning på båda enheterna en klar fördel
/Runar
PS Kom just hem från en skotertur ca 10mil och ca -20C med Ipaq+gps+Fugawi+LM:s blå karta och allt funkade alldeles utmärkt
[Ändrat av errbe 2003-01-13 kl 16:21]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
kilefors Nu behöver jag hjälp!!! Navigering 2
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
jasainc Behöver en guide i att föra över kartor! Navigering 8
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
Saxby Behöver åsikter om Garmin 76S Navigering 10
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
6211 behöver hjälp Navigering 12
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
gundj Nu väntar jag pâ skogsversionen. Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
ewab Till alla som svarat på:Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 0
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
diamondsutra Hjälp!!!!!!(jag överdriver lite :).....) Navigering 3
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
Tony-Avesta Sånt jag saknar på 60CS..... Navigering 1
Kenneth68 Jag-en fegis! Navigering 8
Brysselkal Benefonägare, finns det fler än jag? Navigering 1
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.