Vad använder ni för papperskarta?

Vandring på mindre stigar i skog o mark. Vad använder ni för kartor (upplösning, modell som ex orienteringskartan eller gröna kartan) och var får ni tag på dem?

Jag skrev ut från http://www.gis.lst.se/lanskartor/ i upplösning 25000. Har ju sällan varit med om att behöva navigera så detaljerat på kartan, den finns ju mest som säkerhet om man går vilse. Svårare blir det dock för riktig skogsvandring där man bara har gärdsgårdar och bäckar som enda hållpunkter...
 
Vanliga s k TERRÄNGKARTAN

Hej,
Kollade på kartan. Den är ju inte speciellt snygg, men den skulle duga i brist på annat.
När jag zoomar så är det ju efter den vanliga toppografiska 50:000 delen.

Själv föredrar jag köpta kartor med det nya SWEREF99 TM postioneringsystemet.
Kartan är tryckt på bägge sidor nu för tiden. (Vet ej om det gäller alla kartor av TERRÄNGKARTAN)
Är väl både för- och nackdelar tycker jag.
För att få den lite mer tålig mot väta brukar jag nyttja denna produkt http://www.getout.se/item.asp?item=397 Den funkar helt OK.

Jag köper mycket kartor. Noterar på kartorna vad jag har gjort och när. Ritar in intressanta saker, leder, tältplatser, bivacker m.m. intressant att ha kvar när jag blir 80år och sitter vid köksbordet och minns tillbaka .

/

Fjällguiden
 
Minst två kartor varje tur!

När jag går på fjällvandrning brukar jag köpa två fjällkartor over det aktuella området.
En vikt karta som jag har i en plastficka i ryggsäcken. Den kartan använder jag som referenskarta. Den andra kartan är en ovikt fjällkarta över samma område. Den skär jag upp, och plastar in de delar som täcker den rutt jag planerat att vandra. Dessa inplastade delar använder jag under själva vandringen.
Sparar därmed vikten för ett kartfodral! +att den vikta kompletta kartan håller för flera turer! + att det tar liten plats!

God tur!
 
Kartor är färskvaror

Ritar, kommenterar, kompletterar, klipper till albumet och kastar.
Jag brukar måla mina med kartimpregnering och skära bort oväsentligeterna. Varför bära på markulatur??
 
Finns det

orienteringskarta så skaffar jag en sådan. Annars grönsaksbladet 1/50 000. Hittar jag bra sedan tidigare klarar jag mig med GPSens FriPro ute i skogen men brukar planera med papperskarta.

Thure
 
Tack så jättemycket för alla svar. En sak, var köper ni /skriver ut kartorna?

Jag gick till turistbyrån, och dessa såg ut som frågetecken när jag berättade att jag sökte en karta över bohusleden. De lyckades i alla fall sälja mig en stor bok där man med lite letande kan hitta kartor (i tokigt låg upplösning) över delar av sträckan... Knatade vidare till bokhandeln där man förklarade att det finns världsatlas men inga lösa kartor.

Lite förvirrad och deppig tog jag hjälp av google, för orienteringsklubben måste ju ha. Visst, för att köpa kartor ska jag gå dit (mitt ute i skogen, jag har inte bil) under de 3 timmar i veckan under vinterhalvåret som stugan är bemannad.

Tack och lov för skrivare...
 
Gissar att du kanske bor i Göteborg, isf är mitt tips akademibokhandlen i nordstan. De har massor av kartor. Bla både terrängkartan (tidigare gröna kartan) och vägkartan (tidigare blå kartan) som passar ditt ändåmål. På gröna kartan vet jag att ledan är utmärkt, på den blå är jag osäker, men tror att så är fallet. Det går ju att kolla innan om du handlar i butik.
 
Nej, jag bor inte i göteborg och i vår bokhandel har jag redan frågat och de hade inte kartor. Kanske bensinmacken har gröna kartan? Jag tycker dock att den är plåttrig å liten... Men tack för länken, och så har jag hittat utekartan på nätet också. Det är väl så när man itne bor i storstad att man får handla på nätet.
 
Oj, utekartan glömde jag. Den är kanon. Samma bild som gröna kartan, men tryckt på ett tyg istället. Du kan knöla ihop den, ha den i ösregn, riva i den, sitta på den, ja nästan vad som helst och den kommer fortfarande att kunna visa dig hur omgivningen ser ut.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.