Vad är jakfett?

När jag har suttit och tittat på forumet om brännare har jag stött på ordet "jakfett". Jag har en liten aning om vad det är, men inte vad det tillverkas av eller kommer i från.
Det skulle vara trevligt om någon kan ge svar på detta.

Peter, undrande.
 
Jakfett utvinns ur en speciell körtel som jaken har belägen nära den kittligaste delen på kroppen. Framställningen är mycket komplicerad och utförs endast under rituella former av lärda män med mångårig skolning. Inget för novisen alltså...

Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9799

"Jakfett" är det sista bränslet som fattas för att ett outdoorkök skall bli "DET BÄSTA". Ledande tillverkare som Primus och MSR jobbar på problemet.

Under tiden får vi enkla konsumenter nöja oss med att bränna saker som raketbränsle, vit bensin, kerosen, disel, spillolja och annat användbart i våra friluftsbrännare. Tyvärr...

(skrivet med en släng ironi, för VEM har någonsin använt flygbränsle i ett PrimusOmniFuel? Upp med en hand!)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...