Vad är en kall-källa?

Som nybliven vandrare så stöter man på en del funderingar som för mer erfarna verkar vara självklarheter. När man vill hålla nere vikten på packningen så vill man t ex slippa bära med sig vatten för 3 dagar. Då ser jag att andra mer erfarna vandrare fyller på vatten i "kallkällor". Vad är en "kallkälla"? Hur hittar man och känner man igen en sån?

Om jag t ex går Sörmlandsleden och passerar sjöar, åar etc, hur vet jag då vad som är OK vatten, vad som är en "kallkälla" och vad jag ska undvika?

Samma fråga om vatten-påfyllning har jag inför min första fjälltur som antagligen utgår från Ljungdalen i höst.
 
Kallkälla

Denna definition hittade jag när jag sökte på Google.

Det är mao inte sjö, bäck eller liknande där vattnet ligger i dagen utan där grundvattnet kommer upp till markytan.

Brunn/ kallkälla
Definition: Grävt hål i marken för åtkomst till färskvatten eller ställe där grundvatten naturligt tränger fram ur jorden.
Kommentar: Brunnar har vanligen väggkonstruktioner av sten eller flätverk av trädgrenar för att förhindra att brunnen slammar igen eller rasar samman. Brunnar påträffas bl.a. vid markarbeten, t.ex. arkeologiska undersökningar. Naturliga kallkällor har ibland fördjupats, rensats eller förstärkts vid kanten. Kallkälla avser främst sådana som nyttjats vid viste, boplats eller bebyggelse. Avser inte kallkällor med tradition om källkult (jfr Källa med tradition).
Egenskapstyp: Typ
Egenskapsvärde: Brunn, Kallkälla

http://www.fmis.raa.se/fmis/html/help/Bebyggelselamningar.htm

/Mattias
 
En kallkälla är normalt en plats där grundvatten naturligt tränger fram från marken. Ständigt flöde så att vattnet inte blir stillastående.
Kallkällor som används är ofta förbättrats genom att gräva fram källan och göra väggar för att skydda källan. En brunn och en kallkälla är inte så långt ifrån.
Bra vandringskartor brukar markera brunnor och kallkällor som är användsbara.
Om flöden är liten eller om det regnar för mycket kan vattnet bli förorenat. Att hitta en "säker" kallkälla är inte så lätt men normalt så finns det en källa eller brunn i närheten där människor har bott.
Torpruiner etc. Är du osäker så är det bäst att koka vattnet först.
 
På etapp 2 (tror ´jag det är) av Sörmlandsleden hittar du just en kallkälla. När du vandrar från Ljungdalen och uppåt behöver du inte leta kallkällor. Där duger alla bäckar (rinnande vatten)som vattenkälla. God tur!
 
Kallkälla

Som namnet kallkälla antyder så är grundvattnet som strömmar fram i en sådan kallt. En grov tumregel säger att grundvattentemperaturen är ungefär årsmedeltemperaturen i luften i området (gäller i stort sett över hela världen). I Sverige betyder det några plusgrader, beroende på latitud.

En kallkälla, med liten vattenvolym som snabbt omsätts, har ofta rent och gott vatten. Hittar man en sådan ska man passa på att njuta...
 
Re: Kallkälla

pecka; sa:
En kallkälla, med liten vattenvolym som snabbt omsätts, har ofta rent och gott vatten. Hittar man en sådan ska man passa på att njuta...

Förra sommaren hade jag med mig lite drygt 2 liter sånt vatten hem (på grund av avbruten vandring) och kunde jämföra med kranvattnet hemma. Det var verkligen en ENORM skillnad.

(Dottern (6 år) och jag vandrade längs Upplandsleden från Marma mot Hemlingby (etapp 11-12) och bröt vid Kubbo på grund av myggen, källan finns vid Långhäll där vi hade övernattat.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
udd Kall bajs Vandringsleder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...