Vackra höstvyer - Rapadalen?

Hej!

Jag skulle vilja ge mig upp till fjällen nu framöver, runt den 17 sep.
En idé jag fick är att ge mig in i Sarek en liten vända. Tanken är att vara ute ca 4-5 dagar.
Kanske kan ett besök på Skierfe vara något? Jag vill se fjällen i vackra höstfärger helt enkelt.
Har ni något bättre förslag? :)
Är det någon som har koll på hur det är med båttransporter vid den här tiden på året? Såg någonstans att M/S Langas slutar att gå 16/9 men att man kan beställa den lilla båten för 800:- (från Kebnats).

MVH Marie
 
Hej Marie!

15-20 september har du normalt fina höstfärger i hela fjällkedjan. Så alternativen är många........

Det framgår inte var du bor, hur långt du vill resa och om du ska tälta eller bo inomhus, men Aktse strax utanför Sarek kan vara en bra bas för dagsutflykter, t. ex till Skierfe, eller en kortare tälttur. Har du tur kan det bli sol och fint, men det kan lika gärna bli snöoväder. Så packa därefter...........

Med tanke på att båtarna slutar gå vid denna tidpunkt och att stugvärdarna åker hem den 16 september är det nog enklast och säkrast att du tar bussen till Tjåmotis (längs vägen mot Kvikkjokk) där du har beställt bilskjuts av Harry Skarin till Sitoälvens mynning. Därifrån går du direkt till Aktse och är då helt oberoende av båtar, både andras trafik och egen rodd.

Du måste förstås också planera återresan. Jag vet inte om man har mobiltäckning (Telia) i Aktse, men det vet nog andra här på Utsidan.

Lycka till önskar Pelle
 
Rekommenderas!

Jag tycker att området kring Aktse och Skierffe är bland det bästa för att uppleva sprakande höstfärger förutsatt att du har ok flyt med vädret. Lyckas du bara ta dig ToR Tjåmotis-Sitoälvsbron så kan du göra en fin-fin rundtur 4-5 dagar från Aktse. Höstfärgerna är på g men inte riktigt där ännu, ge det någon vecka till så borde det spraka i fjällbjörkskogen. Bilderna nedan är från mitten av September. Hoppas du får lika fint väder!

Mobiltelefonen (Telia) fungerar förövrigt utmärkt bara man kommer upp något 100-tal höjdmeter längs Kungsleden från Aktse.

Lycka till!
 

Bilagor

  • DSC_0047.jpg
    DSC_0047.jpg
    41 KB · Visningar: 3,592
  • DSC_0095.jpg
    DSC_0095.jpg
    47.7 KB · Visningar: 1,984
  • DSC_0194.jpg
    DSC_0194.jpg
    55.6 KB · Visningar: 6,253
  • DSC_0291.jpg
    DSC_0291.jpg
    56.6 KB · Visningar: 3,020
Tack för era svar!

Jag bor i Stockholm så det blir väl tåg upp till Gällivare och jag har tänkt tälta.
De där bilderna gjorde mig övertygad om vart jag vill försöka ta mig :)
Det som känns krångligast är att ta sig till Aktse. Hur får jag tag i Harry? Hur långt är det från Tjåmotis till Sitoälvens mynning och hur lång är vandringen från mynningen till Aktse?

Tack än en gång!
/Marie
 
Ja, Björns bilder är ju så läckra! Och sånt väder ska man ha.

Den färdväg jag rekommenderar till Aktse är mycket enkel. Och enklare får det inte bli enligt min mening. Det är ju ändå porten till vårt kanske förnämsta fjällområde vi talar om!

Du bokar tåg/bussbiljetten från Sthlm ända till Tjåmotis, kliver av tåget i Murjek och åker sen bussen via Jokkmokk till den lilla byn. Om du bokar hela vägen har du en s.k. resplusbiljett, som ger dig större trygghet att komma ända fram, även om tåget är försenat - och sånt händer ju.

Harry Skarin är en äldre gentleman som i alla år kört fjällvandrare till Sitoälvsbron. Enligt Hitta.se har han telefon 0971-200 12 och 070-337 17 66.

Avståndet till bron är ca 20 km och sen får du gå ca15 km till Aktse. (Det finns möjlighet att be Lennart Läntha, boende i Aktse, om båtskjuts en del av sträckan.)

Du måste förstås ha en bra karta och den heter BD 10 Sareks nationalpark.

Hälsn Pelle
 
Jag tycker att området kring Aktse och Skierffe är bland det bästa för att uppleva sprakande höstfärger förutsatt att du har ok flyt med vädret. Lyckas du bara ta dig ToR Tjåmotis-Sitoälvsbron så kan du göra en fin-fin rundtur 4-5 dagar från Aktse. Höstfärgerna är på g men inte riktigt där ännu, ge det någon vecka till så borde det spraka i fjällbjörkskogen. Bilderna nedan är från mitten av September. Hoppas du får lika fint väder!

Mobiltelefonen (Telia) fungerar förövrigt utmärkt bara man kommer upp något 100-tal höjdmeter längs Kungsleden från Aktse.

Lycka till!

Magiska bilder. Va ska folk till Thailand å göra när vi har det här på hemmaplan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timråbo Tips på vackra turer för två erfarna tjejer Fjällvandring 4
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
piaea Vackra lättillgängliga omgivningar runt Kiruna Fjällvandring 0
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
ueakj Restips i vackra Slovakien Fjällvandring 0
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.