Vackra båtar seglar väl

Ytligheter

För att ägna sig åt ytligheter. Visst är det viktigt med utseendet (på båtar)? Jag köpte båt i somras och valet stod efter många om och men mellan IF-båt och Maxi 77. Båda är i samma prisklass och seglar likvärdigt, åtminstone enligt LYS.

Maxin plockade poäng efter poäng. Den är bekväm och rymlig, stor och fin sittbrunn och har en bra lösning för kök och bord. Men....det kändes inte rätt. Det blev IF-båten Maj och jag är riktigt nöjd med valet. Visst kan det kännas lite spartanskt och trassligt ibland, men då påminner jag mig om att det faktiskt är enkelheten jag söker. Att båten är vacker att se på betyder mycket för mig.

//Anders
 
IF'en klår allt vad MAXI heter, både i utseende och seglingskänsla tycker jag!
Att MAXI inte har något vettigt skarndäck tycker jag är en mycket negativ faktor.
Jag har satt mina sikten på Smaragden. Den är både snygg och välseglande! En fullträff tror jag...
Ser fram emot nästa seglarsäsong.

MVH/samme
 
kul med oe sidan.

Min far har en oe36 undrar om han är medlem?
själv seglar jag h-båt, prioriterar seglingen
och känsla mot utrymme och komfort. helt klart
är if roligare än maxi, att dom har samma lys
betyder ju inte att dom är likvärdiga seglingsmässigt
undervattenskroppen på maxin har ju helt annan form
än if som är långkölad, tror om if hade en kropp
under vattenlinjen som påminde mer om maxins fenköl
och inte vara så nerbyggd skulle säkert if segla
förbi maxin mycket lättare. Skulle tro if seglar
bättre på kryss med sitt smalare skrov men förlorar
i snabba halv-undanvindar.
 
...

Håller med föregående talare. Jag tycker nog att både IF och Maxi är bra seglare, men olika. Kanske hade IF seglat snabbare med delat lateralplan men då missar man charmen med IF tycker jag. De "gammeldags" seglingsegenskaperna som kommer av det traditionellt utformade skrovet är just det som tilltalar mig.

Har tidigare (som jag nämnt i något tidigare inlägg) haft en Amigo23. En mycket fin seglare och trygg för sin storlek, men lite långsam. I IF:en upplever jag samma egenskaper fast i lite högre fart :) Byter jag någon gång IF:en blir det nog sanolik ännu en långkölad. Jag gillar konceptet. Synd att långkölade båtar inte nytillverkas i någon större omfattning.

jag vill segla!!

//Anders
 
Visst är det kul med OE-sidan! Klubben har funnits ett tag, men har inte haft någon hemsida. Det finns inte så mycket info om Kosterbåtar på nätet så det är kul att intresset ökar.

Om valet står mellan IF och Maxi borde det inte vara svårt. IF:en seglar bra och är vacker, precis som H-båten. Maxin är säkert bekväm, men ack så ful (sorry alla Maxi-ägare). Att Maxin seglar bra på undanvindarnan beror ofta på dess extremt stora rull-genua.

Spanande på Smaragder under stora delar av förra året då jag seglade Express. Tjusningen är farten och höjdtagningsförmågan, men anser man att en "cool" båt är en båt som skall kunna seglas i grov sjö och hårda vindar är Kostrarna ett strå vassare! Fast det är klart, på Mälaren funkar Smaragden säkert bra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas Carlsson Båtar i alu.? Segelsporter 10
Albin_25 Seglar sugen? Segelsporter 0
Alina Någon som seglar i Stockholm? Segelsporter 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.