Utveckla kamsäkringar

Hej !

Vi är fem studenter på Mitthögskolans optimeringsingenjörs program som är i färd med att ta fram en alternativ säkringsmetod för säkring i sprickor. Typ kamsäkringar.

Vi behöver hjälp att svara på följande frågr:

1. Vilka goda egenskaper ska en kamsäkring ha?

2. Vilka dåliga egenskaper har dagens kamsäkringar?

3. Vilka fabrikat föredrar du?

4. Varför föredrar du detta fabrikat?

5. Om ni någon gång lyckats att ha sönder en kamsäkring, hur gick den sönder?

Tack för hjälpen.

MVH Per Engman
 
friends

problemet med friends är ju att dom vandrar runt om man rör repet. camalots rör sig betydligt mindre tycker jag.

Jag skulle vilja se en "låsbar" friend, dvs man placerar den som vanligt och drar sedan i en magisk spak som med ett klick låser fast säkringen. Hade varit hyvens!

Bli rika! /J
 
bra och dåliga friends

Själv gillar jag, med mina begränsade erfarenheter friends som:

* Har mjukt skaft (wire)
* Har ETT skaft, såsom t.ex. Camalots, Wild country, HB, etc. INTE ett sådant där "u-skaft" där kammarna sitter emellan, som på DMMs grejer.
* Har 4 kammar
* Har färgkodade slingor, eller är i övrigt lätta att skilja från varandra, i en "knivig" situation
* Är lätta

Dåliga friends är t.ex.

* Friends som "vandrar" (ex-vis p.g.a. att de har tre kammar, och inte fyra)
* Friends som känns lite "plastiga"
* Friends med hårt skaft (som kan brygas av, och dessutom medför att den är lättare att få att vandra)
* Friends som är tunga

Mina favvofriends är:

Camalots och Aliens (för att de aldrig vandrar, och är mycket säkra).

och HB och Wild Country technical friends (för att de är billiga).

Skulle jag få göra ett "tillval" bland grejer att önska sig av en friend, skulle jag vilja ha en "låsbar" friend, som ovan, ifall den kunde göras säker (vet inte riktigt) och en "offsetfriend" med olika stora kammar på varsin sida, med individuella "triggers".

mvh

/Kotten
 
Felaktighet

Jag tror att det smög in sig ett fel i den annars så välinformerade Kottens inlägg. Friends med fyra kammar vandrar lättare än de med tre, just pga att de med tre kan rotera runt mittenkammen och inte sakta kryper iväg när repets rörelser juckar på frienden.

För övrigt tycker jag om Qadcam från HB eftersom deras U-vajer är lite längre än flera andra märken. Gör att man lättare kan placera djupt i sprickor eller få tag i en friend som vandrat. Deras fingertriger som är O-formad tycker jag om, andra gör det inte med den dåliga motiveringen attt den inte funkar på vintern med vantar. Har någon prövat triggers av camalot eller metoliustyp med vantar vet de att de är lika svåra, men att pincha O-triggern på HB är relativt lätt.
 
Känslig punkt

Om en kamsäkring vandrar i en vertikal spricka som har en ”botten”. Så kan den stanna i en dålig vinkel i förhållande till dragriktningen vid ett fall. I detta läget knäcks stången som går igenom själva kammarna. De med ett wireskaft klarar förmodligen denna belastning lite bättre men ingen kamsäkring är konstruerad för att klara detta (vad jag vet).
Fundera på det !

Hälsningar Johan
 
Hur ni INTE ska göra!

Om ni vill studera ett exempel på hur ni inte ska utforma själva kammen kan ni kolla in ECOPRO. En optimistisk svensk ingenjör som trodde han kunde täcka in sprickvidder från 15 till 50mm med tre friends. "Stigningen" blev för stor och frienden sitter asdåligt.
Hur ni får tag i en sån idag vet jag inte för tack och lov finns de inte att köpa längre (tror jag).
 
Teknisk hybris i friendsvärlden

Nej, de finns inte kvar, men jag tror jag har en sådan hemma, någonstans. Rent livsfarliga är de i alla fall.

/Kotten
 
Tack!!

Tack för alla svar!

De kommer att vara till stor nytta. Några utav oss har liknande erfarenheter men det är ju alltid bra att höra fråm annat håll oxå.

Kul att dra igång en diskussion. Det finns mkt att diskutera. Fortsätt gärna.

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.