Utskrift av Lantmäteriets kartor

Många har frågat varför Lantmäteriets kartor inte går att få via någon utskriftstjänst. Nu är det problemet löst. I en kommande version av den publika tjänsten Kartsök och ortnamn finns det en utskriftsfunktion.
Den nya tjänsten finns ännu bara i en BETA-version som Lantmäteriets utvecklare gärna vill ha synpunkter på innan den slutliga tjänsten lanseras. Betaversionen hittar man under en länk på denna sida: http://www.lantmateriet.se/Kartor-oc...--BETAVERSION/
Den karta som går att skriva ut är Lantmäteriets topografiska webbkarta, som är en zoomningsbar karta där användaren själv bestämmer vilket utsnitt och skala som utskriften ska ha. Utskriften levereras som en pdf-fil i storlek A4 eller A3 som användaren själv kan skriva ut på valfri skrivare.
Prova gärna denna tjänst och lämna era synpunkter till Lantmäteriet genom att skriva till: Sercxi@lm.se (mejladressen nås även via en länk på ovannämnda sida).
/Lmlyset
 
Jag testade den för en stund sedan och det fungerade kanonbra. Fick ut ett riktigt bra utsnitt av Stora Karlsö där jag ska tillbringa vecka 8.

Ett första spontant omdöme är att detta verkligen är en kanonbra service. Verkligen efterlängtad och tycks fungera riktigt bra (när det går att komma in).
Jag kommer säkert köpa kartor i ungefär samma utsträckning som nu, men komplettera dem med bra detaljutskrifter från vissa utsnitt.
 
Jag får en 404 när jag klickar på länken i inlägget ovan. Det ser ut som att adressen är förkortad (det är en '...' mitt i). Är det bara jag som får det felet?

EDIT: Jag hittade det liknande inlägget i navigeringsforumet nu där den riktiga länken finns. Det verkar fungera bra att ladda ner PDF. Det skulle vara ännu bättre om man kunde välja att få ett rutnät på kartan.

Jag gillar också den nya större kartbilden - den förra versionen fyllde väl inte ut webbläsarfönstret, utan hade en konstant storlek? Det här är mycket bättre.

Innehåller webbkartan på största förstoringen samma information som terrängkartan, fast renderad på ett annat sätt?
 
Senast ändrad:
Många har frågat varför Lantmäteriets kartor inte går att få via någon utskriftstjänst. Nu är det problemet löst. I en kommande version av den publika tjänsten Kartsök och ortnamn finns det en utskriftsfunktion.
Den nya tjänsten finns ännu bara i en BETA-version som Lantmäteriets utvecklare gärna vill ha synpunkter på innan den slutliga tjänsten lanseras. Betaversionen hittar man under en länk på denna sida: http://www.lantmateriet.se/Kartor-oc...--BETAVERSION/
Den karta som går att skriva ut är Lantmäteriets topografiska webbkarta, som är en zoomningsbar karta där användaren själv bestämmer vilket utsnitt och skala som utskriften ska ha. Utskriften levereras som en pdf-fil i storlek A4 eller A3 som användaren själv kan skriva ut på valfri skrivare.
Prova gärna denna tjänst och lämna era synpunkter till Lantmäteriet genom att skriva till: Sercxi@lm.se (mejladressen nås även via en länk på ovannämnda sida).
/Lmlyset

Stort tack för tipset! Mycket bra karttjänst! Blir fina kartor! Några frågor och synpunkter.
Hur panorerar man i kartbilden?
Hur ställer man in om man vill ha A4 eller A3?
Hade varit schysst om man kunde ställa in vilken skala man vill ha!
 
Så är korrekta adressen: http://www.lantmateriet.se/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/Kartsok-och-ortnamn---BETAVERSION/

Annars som sagt ganska enkelt att hitta via hemsidan.

Panorerar gör man genom att klicka i kartan och dra, alternativt på plattor och mobiler sätta ner ett finger och dra i kartan.

Välja format på utskriften får du göra på skrivaren, dvs ändra formatet till A3

//Tomas
 
Så är korrekta adressen: http://www.lantmateriet.se/Kartor-o...ion/Kartor/Kartsok-och-ortnamn---BETAVERSION/

Annars som sagt ganska enkelt att hitta via hemsidan.

Panorerar gör man genom att klicka i kartan och dra, alternativt på plattor och mobiler sätta ner ett finger och dra i kartan.

Välja format på utskriften får du göra på skrivaren, dvs ändra formatet till A3

//Tomas

Nu fungerar panoreringen. Men det gick inte att dra i kartan innan..

Hrm, ja ändra inställning när man skriver ut kan man ju göra. Bara kvaliteten hänger med..
 
Om jag öppnar länken i browsern på min mobil så får jag ett snyggt gränssnitt (mobilanpassat!) där det fungerar utmärkt att söka ortnamn eller visa och zooma i kartan. Men själva utskriftsfunktionen saknas? Hur värdefull den funktionen vore i mobilen är förstås väldigt beroenda av skärmens storlek och upplösning så länge den bara skriver ut precis det utsnitt som visas. Om man i stället kunda markera centrum, ange en skala och därefter skapa en A4 eller A3 pdf (eller jpg/tif) så vore det smaskens?
 
En sak till: Jag skulle väldigt, väldigt gärna vilja se hill-shading i de högre upplösningarna. Jag tycker att det är ett överlägset sätt (tillsammans med höjdkurvor förstås) att visualisera terräng.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.