Utrustning

Hej,

Jag är lite små intresserad av vilken utrustning som använts och var(vissa är ju självklara) videos spelats in. skulle man kunna göra som i foto albumen, lägga till ett fält där man får säga inspelnings platts/er och utrustning som anv.(Video kamera samt red utr)..
 
Utr.

Håller med!
Jag tycker själv att det är skitkul att jämföra prylar med andra.
Mina filmer som ni snart ska få se, är filmade med Sonys PD-150 alt. Sony PC-6. Redigerat i FinalCutPro2.
 
Lite tips!

picturethis.nu; sa:
Håller med!
Jag tycker själv att det är skitkul att jämföra prylar med andra.
Mina filmer som ni snart ska få se, är filmade med Sonys PD-150 alt. Sony PC-6. Redigerat i FinalCutPro2.

Jag var in på er sajt och kollade på vad ni hade gjort tidigare. Här kommer det lite tips på hur ni kan bli bättre på film på nätet.

1. Gör en sidan med den en kod som hämtar filmen i stället för en direkt länk till film filen, typ som på den här demo sidan http://www.raittila.nu/demoQT.html

2. Exportera filmen förbered för visning på nätet, så att den startar så fort tillräkligt av filmen har laddas. Se samma länk so ovan och kolla på hur filmen är sparad.

Lycka till med film på nätet. Vill du veta mer om hur du kan bli bättre på att visa film på nätet så är det bara att mila mig.

//Micke Raittila
 
Jag tackar för dina tips!

Jag måste erkänna matt min hemsida inte har uppdaterats på 2 år...
Själva videoklippen är ännu äldre. Qubrick kan komma att hjälpa mig med fler streamade videosnuttar. Men jag ska komma upp din sida!

Tack!
 
Prylar o sånt.

Jag använder en Sony PC6, och Pinnacle Studio 7, program (kretskort+programvara). Funkar helt ok för fritidsfilmaren.
Har gjort en fiskefilm och lite korta blandade alster.
Projekten framöver är våg-,vindsurfing, och hemskt gärna motocross.
Det tar grymt mkt tid, men är as-lajbans!

Lycka till
/David
 
DV tar tid

Det är det som är så synd...
jag har en massa kul saker som jag filmat, men aldrig hinner färdigställa till "filmer".
men det kommer snart hoppas jag...
 
De flesta filmerna som är upplagda på Utsidan.TV är filmade med Canon kamerorna XM 1 eller XM 2. Vi använder oss av ett stabilt Manfrottostativ (om det är stativ inblandat) och vi jobbar med redigering i Adobe Premier. Vi använder oss av en mygga (stereo) med 5 meter lång kabel av varumärket Cullmann (GM 10), samt hörlurar från Philips och ibland också vidvinkel som är av fabrikat Raynox.

Utrustningen i sig är rätt basic men kostar en hel del pengar. Trots att den är basic så är det en väldigt bra början om du skall göra TV-inslag, reklamfilm eller någon typ av presentationsfilmer på en resonabel nivå. Självklart kommer bildkvalitén inte ha samma substans som BETA, 16 mm eller Film men det duger gott och väl för mycket.

Om någon är i farten och skall köpa en semiproffskamera så kan jag varmt rekommendera Canon XM2 som har manuella inställningsmöjligheter vilket gör att du får tillfälle att laborera med bilderna mycket mera. Dessutom har den en optik som jag aldrig sett på maken till tidigare.

Kameran kostar cirka 26 000 kr ink. moms.

Ett annat gott råd och en bra investering är ett stativ med riktigt bra videohuvud.

Kika in på http://www.scandinavianphoto.se och dröm dig bort bland prylarna...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.