Utrustning värd pengarna?

Hoj allihopa!

Tänkte höra med alla som känner att dom har något konkret förslag: Vart jag kan få tag på främst kläder (vandring) i vettig kvalitet till ett humant pris? Försvarets grejer är på väg ut ur ryggsäcken om man säger så!

Nån som har erfarenhet av ITAB? Haglöfs LIM-serie? Nån som har saker till salu? Mm mm?

Skriv gärna ner motivering varför skerna är bra eller anus tack!

Tack på förhand!
 
Jag har en del kläder från McKinley (Intersport) som jag tycker är kanon. Vandrar enbart sommar i Sverige.

Har haft ett par byxor, Earth Pants, i ett par år nu. Kostade 350 kr, är gjorda i ett tunt och uppenbarligen hållbart nylontyg samt sitter bra. Hyggligt vindtäta, lätta och torkar snabbt. Går att plocka av benen under varmare dagar.

En tröja i polyester (91 %) och spandex (9 %) som i stort sett alltid är på vid vandring. Kostade 450 kr och är något svalare än en tunn fleece men tätstickad och därmed ganska vindtät, sitter ganska tight och är elastisk. Vet dock inte vad den heter.

Sen har jag andra kläder från McKinley om inte varit lika bra.
 
Hej!

Jag har köpt det mesta av min utrustning begagnad. Det är sällan någon tidigare ägare lyckats slita särskilt hårt på en pryl. Det verkar som om "produktutvecklingen" leder till att många uppdaterar sin garderob och sitt förråd av prylar rätt ofta, så om du hänger på utsidans prylmarknad och t ex blocket.se så kan du hitta flera fina saker. Ex:
Komplett turskidutrustning (Åsnes Rago + Salomonpjäxor + bindningar + stavar) för 1000:- (ny: många tusenlappar)
Klättermusen Bifrost, helt osliten för 500:- (ny: 5000+ kr)
Berghaus Vulcan 700:- (ny: 2500-3000 kr)
Klättermusen Grim för 1500:- (ny: 5000+ kr)
+ olika skalbyxor, fleecetröjor, kängor, sovsäckar...

Sedan är det bara att handla på rea, kolla t ex denna tråd för nya rea-tips:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29021

Internethandlare, ffa i utlandet, är också ett hett tips.

Lycka till!
 
carlsson_tucan; sa:

Jag har jackan och byxorna i Paclite. Det som är bäst med dom är vikten och att de kan packas till liten volym. Nackdelarna är att jackan är aningen kort om man är lång i ryggen, att jackan helt saknar ventilation förutom dragkedjan fram. Byxorna har dragkedjor efter benen. De kunde gärna ha fått gå ända upp så man slipper ta av sig skidorna för att ta på sig byxorna.

Jag är i stort nöjd, passformen är bra, och jag tycker inte att de slits onormalt fort. Bra pris.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.