Utrustning/kläder vid alpint

Hej!

Av någon anledning har jag aldrig utövat vintersporter överhuvudtaget. Jag saknar allt vad kläder och övrig utrustning heter.

Jag planerar att prova på slalom i vinter. Skidor med mera kan jag givetvis hyra. Kläder är en annan sak. Vad behöver man egentligen, och vad är det bästa stället att skaffa det? Kan man använda samma kläder till andra vintersporter också (långfärdsskridskor, turåkning..) eller skiljer det sig på någon viktig punkt? Kan man köpa vissa kombinationer av skalkläder som bättre än andra låter sig anpassas till olika aktiviteter?

Tack för hjälpen!
 
I vissa lägen kan det vara bra när en blind leder en blind. Jag återupptäckte slalomåkandet för ett par år sedan. Hade innan dess inte åkt sedan man var i den åldern att mamma och pappa höll koll på allt.

I klädväg kör jag nu på följande, som jag stortrivs med:
Skaljacka och byxor med hänglsen(eller täckjacka och täckbyxor som jag fortfarande tycker att det heter...) Det är bra om byxorna är ordentligt vattenavstötande, för är de gamla och slitna så smälter rumpvärmen eventuell is och snö på bygelliften. Dels blir man kall, och så är det inte så kul att åka omkring i backen blöt i baken.

Ylleunderställ. Jag som är tjej tycker att det är suveränt med yllestrumbyxor, får då får man inga skarvar innanför slalompjäxorna.

Varma handskar
Buff.
Hjälm. Jag var länge hjälmmotståndare, men är helt såld sedan jag upptäckt att jag tycker att det är bekvämare med hjälm än mössa. Den är vindtät, lätt och lagom varm.

Ska jag vara ute och göra annat så byter jag hjälmen mot mössa och pjäxorna mot skor eller andra pjäxor. Svårare är det inte. Man behöver inte ha specialplagg till varje ny aktivitet. Däremot drar jag nog på mig en tröja till under jackan om jag ska vara mer stillastående.

Men du KAN ju förstås åka i det mesta. En arbetskollega till mig som följde med till Sälen på skidresa åkte i sina motorcykelkläder. Det gick tydligen bra det med.
 
Ett byxtips om du köper salopetter, dvs hängselbyxor: köp med bajslucka. Det är jävligt jobbigt att behöva ta av sig i det närmaste allt för att göra nummer II.
 
Ett byxtips om du köper salopetter, dvs hängselbyxor: köp med bajslucka. Det är jävligt jobbigt att behöva ta av sig i det närmaste allt för att göra nummer II.

Fast på en skidort hänger man bara upp jackan på kroken inne på toaletten och så drar man av sig brallorna... Är man ute på lugnare äventyr hakar man bara loss hängslena och lämnar dem hemma.
 
Varma handskar

Varma handskar



Har ni något tips för varma hanskar? I fjol när jag började med slalom köpte jag ett par som visade sig för varma och jag hade svårt att ta av dem och på igen, blött om händerna...
 
Jag fattar inte, vill du ha varmare eller är de du har för varma?
Alldeles oavsett, svaret blir det samma:

Skalhandskar, med urtagbar innerhandske är det bästa tycker jag. Och så får man helt enkelt ha handskar eller bara olika innerhandskar för olika temeraturer.
 
Skaljacka och byxor med hänglsen(eller täckjacka och täckbyxor som jag fortfarande tycker att det heter...)

Detta fastnade jag på, skaljacka och täckjacka är ju inte samma sak. Täckjacka är ju en fodrad värmejacka, typ dunjacka fast oftast med syntetfyllning.

Ja, tänk vilka olika klädesplagg man åkt utför i. Täckjacka, skaljacka, bomullsanorak, halvalåretlång duffel mm.

Så här klär sig förstås proffsen:
http://www.hellyhansen.com/campaigns/display/3layerW08
 
Egentligen behöver man inte göra det så svårt för sig. Det viktigaste är enligt mig att man kommer i skydd mot vind, dvs att ha vindtätt ytterst. Sedan klä sig i lager, så man lätt kan justera beroende på temperatur.

Jag hävdar att det är viktigare att byxorna går över pjäxorna, än att de är salopetter. Det vill säga att byxorna är såpass vida, eller att man har dragkedja i fotändan för att kunna ha pjäxan under byxan. Hängslen och höga byxor är visserligen trevligt för att inte få in kyla och snö, men det går ofta bra att sluta tätt ändå, om jackan går ner en bit.

Undvik bomulls underkläder. Det blir så kallt när man svettas.
 
Tack för era råd!

Jag kan nog själv hitta bra underställ och mellanlager nu.

Har ni något konkret tips på någon hyggligt billig skaljacka och skalbyxor? Jag sitter och tittar på stadium, itab med flera. Svårt för mig att säga vilka som är smidiga nog.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Uppgradering av utrustning Skidor allmänt 2
Graip Utrustning till 6-åring Skidor allmänt 5
Didde Kläder alpinskidåkning? Skidor allmänt 10
kalalokki Klädsel vid längdåkning Skidor allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.