Utrustning för långtur.

Hallå!

Jag ska ut på tur genom Europa i höst och har några frågor kring diverse utrustning, vad den erfarne rekommenderar o.s.v. Jag skulle uppskatta enormt om någon vänlig själ ville dela med sig av sin erfarenheter.

Först ut är cykelväskor från Abus. Jag har hört att Vaude och... något märke till är det bästa som marknaden har att erbjuda. Någon som har erfarenhet av Abus väskor? Dåliga, bra?

Jag har hört att det finns enmanstält från Continental. Har någon erfarenhet av dessa?

Är det värt att köpa lyktor som gör att man ser själv, istället för att man bara syns?Jag väljer mellan lyktor av märket Cateye. Vad jag erfar är det ett rätt stort ekonomiskt glapp däremellan och jag har en ganska skral budget.

Hur ordnar man med kartor på ett praktiskt sätt? Jag ämnar cykla Uppsala - Gibraltar, t.o.r.

Flera frågor, men som sagt, jag uppskattar alla svar jag kan få!
 
Hej!
Lyktor som lyser upp vägen framför dig känns en aning överkurs såvida du inte redan nu vet att du skall köra långa oupplysta tunnlar. Ett par lampor som gör att du syns kan kanske vara bra och tar inte mycket plats. Ett tips är att komma igång tidigt på morgonen så undviker du varmaste timmarna samt riskerar inte att behöva köra i mörker.

Vaude och Ortlieb gör väskor som många upplever ha hög kvalitet. Jag har bara erfarenhet av ortlieb och har inget att klaga på. Finns att köpa hyggligt billigt på globetrotter.de.

Ett tips är att packa, åka ut och köra en helg och sedan packa igen. Bra att ha grejer finns säkert att få tag på längs vägen om du verkligen skulle behöva dem.
 
Jag upplever att bilister visar mer hänsyn vid cykling med strålkastare. Mötande trafik bländar av i tid. Speciellt i tunnlar är det viktigt att synas. Bra belysning bakåt är dock viktigast, tycker jag. Har du begränsad budget kanske du kan komplettera med en billig pannlampa för framåtsynen och använda den om du cyklar i mörker?
 
Tja!
Roligt! Jag ska också ut på cykeltur nån gång i början av juli efter Peace and Love, från Mellerud till lite olika ställen i Nord Rein Westfahlen, Tyskland.
Alltså inte hälften så långt som du ska men jag har i princip inga som helst erfarenheter.
Har köpt cykelväskor från Ortlieb, som jag tycker funkar mkt bra, två stycken för pakethållare bak. Men jag funderar på att köpa två för framme med, fast jag nog skulle få plats med det allra viktigaste även såhär.
Just nu (och sedan 3 månader tillbaka :p) funderar jag på om jag ska köpa ett tält eller bara en pressening / tarp och ett myggnät, det skulle väga mindre, bli billigare och ta lite mindra plats. Vad säger ni om det? Och om jag köper ett tält, har ni några rekommendationer?? Dessutom kommer jag förmodligen att couchsurfa en hel del.
Från vilket märke skulle ni köpa cykelbyxor?
 
@ Banankontakt: Tack för svar, jag tar tillvara på lykt-tipsen. Kommer nog köpa lyktor som syns bra, men inte lyser upp hela vägbanan.

@ Gerry: Kul! Jag ska ju vara ute sex månader (har jag tänkt), och tänker därför prioritera komforten i ett tält. Men det låter som en skönt spontan grej att dra ut med presenning! Lägg in ett tält i budgeten så kan du ju alltid sikta in dig på närmsta outlet när det kniper. Kör ba'! :)
 
jag kör craft på cykelbyxor, fungerar utmärkt. lyktor skulle inte jag använda mig av, kan bli jobbigt att cykla när det är allt för mörkt, enligt mig då. jag är för tillfället på väg till italien. tycker vaude är sjukt bra väskor. när det kommer till tält skulle jag sikta på ngt billigt, regntätt, tält från typ rusta. som inte väger allt för mycket.
 
Hallå!

Jag ska ut på tur genom Europa i höst och har några frågor kring diverse utrustning, vad den erfarne rekommenderar o.s.v. Jag skulle uppskatta enormt om någon vänlig själ ville dela med sig av sin erfarenheter.

Först ut är cykelväskor från Abus. Jag har hört att Vaude och... något märke till är det bästa som marknaden har att erbjuda. Någon som har erfarenhet av Abus väskor? Dåliga, bra?

Ingen erfarenhet av Abus och har inte kollat på deras väskor. Jag har använt väskor från Vaude och Ortliebs och det är svårt att säga vilka som är bäst. Om jag köper nya så tror jag att det kommer att bli Vaude. Använder för tillfället Ortliebs...

Är det värt att köpa lyktor som gör att man ser själv, istället för att man bara syns?Jag väljer mellan lyktor av märket Cateye. Vad jag erfar är det ett rätt stort ekonomiskt glapp däremellan och jag har en ganska skral budget.

Jag skulle satsa på några billiga diodlampor som har lång batteritid och som gör att du syns men inte mycket mer. Jag använder ibland diodlampor om det är lag på belysning på cykeln för att slippa böter. Behöver jag lampor så att jag kan se använder jag en pannlampa istället. Jag försöker även att undvika att cykla på vägar när det är mörkt så det känns lite onödigt att lägga en massa pengar på cykellampor som man inte använder. Bättre att lägga dem på en bra pannlampa som du även kan använda i tältet

Hur ordnar man med kartor på ett praktiskt sätt? Jag ämnar cykla Uppsala - Gibraltar, t.o.r.

Flera frågor, men som sagt, jag uppskattar alla svar jag kan få!

Man besöker en bensinstation och frågar efter gratiskartor. Du kan planera din rutt genom att kolla kartor på nätet.
 
Det är många som tycker att cykelljus är för mörker men jag slår på ljuset så fort det regnar eller är dålig sikt. Tjocka moln och tungt regn eller snö förbättrar inte direkt synligheten. En varselväst utanpå regnkläderna rekommenderas också.
 
Senast ändrad:
Det är många som tycker att cykelljus är för mörker men jag slår på ljuset så fort det regnar eller är dålig sikt. Tjocka moln och tungt regn eller snö förbättrar inte direkt synligheten. En varselväst utanpå regnkläderna rekommenderas också.

Det är krav i vissa länder att man har varselväst om man cyklar på större vägar. Jag vet inte i exakt vilka länder och det kan även variera mellan olika distrikt i samma land. I exempelvis Ungern är det alltid krav på varselväst om man cyklar längs en bilväg.
 
Det är krav i vissa länder att man har varselväst om man cyklar på större vägar. Jag vet inte i exakt vilka länder och det kan även variera mellan olika distrikt i samma land. I exempelvis Ungern är det alltid krav på varselväst om man cyklar längs en bilväg.
Hur får man egentligen reda på sånt där? Är det först efter man blivit stannad av lokala polizei, eller finns det någon bra hemsida med samlad juridisk info för cyklister?

Begriper inte heller riktigt vilka vägar man får och inte får cykla på i div. olika länder...
 
Hur får man egentligen reda på sånt där? Är det först efter man blivit stannad av lokala polizei, eller finns det någon bra hemsida med samlad juridisk info för cyklister?

Begriper inte heller riktigt vilka vägar man får och inte får cykla på i div. olika länder...

Jag känner inte till någon bra sida med uppdaterad information. Utsidan kan ge besked ibland men inte alltid. Ofta är det att vänta på den lokala polizei och sedan spela dum. Ett annat alternativ är att fråga lokalbefolkningen eller vid gränsen om det finns någon att fråga där.

Finns det en förbudsskylt vid vägen så inser man att det råder cykelförbud. Om det inte finns en skylt så kan det ändå råda cykelförbud så det är inte så lätt att veta. Motortrafikleder och motorvägar ska man undvika att cykla på. Fråga lokala cyklister på plats för de brukar veta vad som gäller
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.