Utesluten och felaktig höjd på Tjäktjatjåkka

Jag sitter med fjällkartan (BD6) och drömmer mig bort till nästa sommars bestigningar. Ser till min förvåning att höjden på Tjäktjatjåkka fattas på kartan. På min gamla fjällkarta från 1992 är höjden angiven till 1820 men enligt höjdkurvorna måste den var betydligt lägre än 1800.

Någon hade visst upptäckt samma sak såg jag i forumet, men är det någon här som vet höjden? Jag har skickat frågan till Lantmäteriverket också.

Hälsningar från en konfunderad Fredrik
 
1820 lär vara korrekt. På den nya utgåvan av BD6 från i år är höjdkurvorna betydligt bättre återgivna och nu framgår tydligt att toppen når över 1800 meter, men en specifik höjdangivelse saknas fortfarande.
 
LRC har nog rätt, de har tyvärr tagit bort en massa punkthöjder, dessutom har en del höjdkurvor försvunnit sedan 70-talet ( t ex på Rusjka)

http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv...13356,18.34631&spn=0.037661,0.181789&t=h&z=13

Till exempel Tjäktjatjåkkå sydtopp uppskattas till 1802 m av Tore Abrahamsson - det lär väl han ha använt Barometer till (kan ju förstås ha kalibrerat denna mot punkt 1820)

Bästa vore om någon släpade upp sin GPS och kontrollmätte - det borde vara en folksport :)
 
Jag har inte årets utgåva av BD6 och det var ju intressant att höra att den har fler höjdkurvor. Det är ju ganska anmärkningsvärt att den gamla kartan har höjdkurvor och höjdangivelser som inte hänger ihop. Märkligt är också att den nya kartan fortfarande saknar höjdangivelse på en så pass distinkt topp. Kanske får ta med mig GPS'en till sommaren.

Hör av mig när jag får svar från Lantmäteriet.

Tack för svaren!
 
Intressant läsning, tack för länkarna Torbjörn.

Fick detta svar från Lantmäteriverket:

Tack för dina synpunkter på fjällkartan. Det stämmer att höjden 1820 tidigare varit med på fjällkartan. Det verkar som den höjdangivelsen försvann i samband med övergången från analog till digital karta år 2000. Det kan ha varit av utrymmesskäl (texten på kartan är egentligen ett urval i förhållande till kartskalan) eller så var det ett misstag att den inte kom med då.
Jag tycker det är motiverat att höjden 1820 är med på kartan så på nästa tryck av BD6 som är planerat till 2012 kommer den finnas med. När det gäller höjdkurvorna på kartan från 1992 så är inte alla kurvor med i de brantaste områdena därför kan man inte räkna sig fram till rätt höjd på alla toppar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.