Uringe

Någon (herr Willén kanske?) som har koll på de nya turerna på Uringe som inte finns med i föraren på plonk (http://www.plonk.se/snf/uringe2.html)?
 
Jag vet att en av de nya är en 8a, signerad Johan Luhr. Ska vara en led full av långa sträckningar från tvåfingerspockets.
 
"Med lite fantasi" 8a

Går längst till vänster, på den lite smuliga klippan. Man få inte använda "rampen" till vänster i starten och ej heller gå ut till juggen i slutet för tidigt(!). Skygglappar på alltså, men riktigt fin klättring på små crimpar och goa slopers! Sedan har ett direktutsteg gjorts på en led som går några meter till höger om "med lite...", jag tror den var 7a+, men jag är osäker.
 
Re:

Fettot; sa:
Går längst till vänster, på den lite smuliga klippan. Man få inte använda "rampen" till vänster i starten och ej heller gå ut till juggen i slutet för tidigt(!). Skygglappar på alltså, men riktigt fin klättring på små crimpar och goa slopers! Sedan har ett direktutsteg gjorts på en led som går några meter till höger om "med lite...", jag tror den var 7a+, men jag är osäker.

Om det är 'direktutsteget' på slitvargen vi talar om så klättrade jag den i helgen. Hyfsat fin, vertikal klättring, lite krimpig och teknisk. Graden som du nämner stämmer ganska bra tycker jag.
Myggen var elaka! Fästingarna likaså!
 
Var i Uringe igår och klättrade den nya leden längst till vänster. Denna led startar på den smuliga klippan och går via juggar upp till laybacksprickan på Svullo för att sedan lämna denna och göra ett flytt från denna till vänster för klippa ankaret. Om man tar bort skygglapparna och klättrar leden på ett naturligt sätt (alltid inom klippavtånd från bultarna) får man en väldigt trevlig 6a+. Är det denna ni menar skulle vara "Med lite fantasi" 8a om man eliminerar en del juggar eller tänker jag fel?
 
Nej

Kan inte vara den. Jag tror det är en lättare led gjord till vänster om "Med lite fantasi". "Med lite fantasi har inga juggar på sig som man kan hoppa över.
 
Re: Med lite fantasi

Fettot; sa:
Man få inte använda "rampen" till vänster i starten och ej heller gå ut till juggen i slutet för tidigt(!).

Betyder det att man inte får gå ut lite till höger på slutet, utan måste följa pinch-slopersarna rakt upp?

Den slutar mitt på väggen va?

/Niclas
 
Precis

Tanken är att man ska ut på slopers till vänster och sedan skicka upp till en knopp med höger hand, slutar sedan på hyllan mitt på väggen, ej ut till höger alltså...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Underlig tradled - Uringe? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.