Uppgradera 70-talssäck?

Hej, Jag har just börjat gå igenom mina prylar från min utetid pä 70-talet, nu när mina egna barn blivit stora nog att gå på hajk (eller vad fasen det kallas nuförtiden).

Min favorit-ryggsäck, Fjällräven pre-Gyro med utanpåliggande aluminiumram, är i nyskick och jag ser ingen anledning at byta. Däremot verkar själva rem-systemet utan avbärarbälte vara kandidat för en uppgradering. Har någon förslag på inköpskälla eller gör-det-självprojekt?

(Däremot misstänker jag att deras silverfärgade fjälltält av ryggåsmodell är moget för pensionering;-)

Björn T
 
Fjällräven?

Hej

Har du provat att kontakta fjällräven själva?
Prova även med andra företag som tillverkar/tillverkarkade ramsäcker - Norröna, Haglöfs etc. Borde inte vara så svårta att få fast ett annat fabrikats höftbälte på en aluram.

Annars vet jag inte var man kan köpa lösa avbärarbälten - det är ju inget som skrivits om i kataloger på väldigt länge.

Uffe
 
Tidens melodi är ju inte ramryggsäckar så du ska nog ha lite tur om du hittar något. Haglöfs hade t.ex. separata avbärarbälten en gång i tiden men den tiden är förbi. Skulle inte förvåna mig om samma gäller för Fjällräven. Ett alternativ kan ju då vara att sy eget eller att leta reda på någon bilig ryggsäck att klippa sönder och ta bältet ifrån. Axelspännare är också att rekommendera. Själv har jag investerat i en ryggsäck från Clas Ohlson som saxen fick gå lös på. Med tanke på hur många plastspännen, ringar, elastiska band mm som man fick ut på den så betalade sig nog köpet. Axelremmar och avbärarbälte sitter på en liten dagstursryggsäck idag.

Lycka till
Peter P.
 
thegeby; sa:
Hej, Jag har just börjat gå igenom mina prylar från min utetid pä 70-talet, nu när mina egna barn blivit stora nog att gå på hajk (eller vad fasen det kallas nuförtiden).

Min favorit-ryggsäck, Fjällräven pre-Gyro med utanpåliggande aluminiumram, är i nyskick och jag ser ingen anledning at byta. Däremot verkar själva rem-systemet utan avbärarbälte vara kandidat för en uppgradering. Har någon förslag på inköpskälla eller gör-det-självprojekt?

(Däremot misstänker jag att deras silverfärgade fjälltält av ryggåsmodell är moget för pensionering;-)

Björn T [/QUOTE

Haglöfs slutade t ex att tillverka sina ramsäckar förra året eller nåt så där lär du inte få några problem att hitta bälten och även axelremmar med moderniteter som bröstrem och toppstramare. De passar, hade själv en Fj-ram med Haglöfsprylar påhängda för länge sedan :).

Ring deras reservdelsavdelning om det inte finns någon butik som för prylarna, de brukar vara tillmötesgående.

Annars kan du köpa Norrönas bälte och bärremmar, de är väldigt sköna och passar också till en vanlig Fj-ram.

//J
 

avslutad210712

Gäst
Har för mig att Getout tidigare sålde Haglöfs axelremmar och bälten men hittade inget på deras sida. Ta kontakt med dem för de kanske har något liggande.
 
En ständig källa till modifikationsprylar är loppis...
En bra Lowe ryggsäck med massvis av spännen och bra höftbälte 75:- idag. Bara plast och band för säkert det dubbla....
 
joru; sa:
Haglöfs slutade t ex att tillverka sina ramsäckar förra året eller nåt så där lär du inte få några problem att hitta bälten och även axelremmar med moderniteter som bröstrem och toppstramare. De passar, hade själv en Fj-ram med Haglöfsprylar påhängda för länge sedan :).

Ring deras reservdelsavdelning om det inte finns någon butik som för prylarna, de brukar vara tillmötesgående.

//J

Jag försökte få tag på reservdelar från Haglöfs till min Alaska, just med tanken att de slutat tillverka den och de kanske hade en del kvar man kunde få köpa loss. Tji fick jag, fick inte tag på någonting.

Mvh
Peter P.
 
Stort Tack. Det verkar som om Haglofs tyvaerr inte vore en moejlighet. Paa maandag ringer jag runt. Jag bor i Belgien saa jag troor jag ringer Haglofs agenter i lite olika laender.

Bjoern T
 
Hej
Jag köpte nya axelremmar från getout. Det var någon annan modell än fjällräven. Lite knepigt att få dit på bästa sätt. Jag skall ändra innan nästa utetripp.
mvh
ht
 
Bergans höftbälten och axelremmar...

...är väldigt bekväma! Funkar säkert bra på din gamla fjällrävenram efter en viss modifiering!

Enligt Sköve naturs hemsida http://www.skovdenatur.nu så har Fjällräven fortfarande kvar en ramsäck (Råstu Island, 90 liter) samt den klassiska brandkårsramen, så de borde fortfarande ha axelremmar och höftbälten kvar i sortimentet.
/Niklas
[Ändrat av niking 2007-04-29 kl 21:45]
 
thegeby; sa:
(Däremot misstänker jag att deras silverfärgade fjälltält av ryggåsmodell är moget för pensionering;-)

Björn T

Om du eller de inte har några andra planer för det gala tältet kan jag vara intreserad av det som pysselobjekt om det inte är allt för trasigt.
Hör av deíg om det inte får någon kärlek hos er!
 
estetdrägg; sa:
thegeby; sa:
(Däremot misstänker jag att deras silverfärgade fjälltält av ryggåsmodell är moget för pensionering;-)

Björn T

Om du eller de inte har några andra planer för det gala tältet kan jag vara intreserad av det som pysselobjekt om det inte är allt för trasigt.
Hör av deíg om det inte får någon kärlek hos er!

Jag skall ta upp tältet och kolla tillständet. Jag har inte hittat tältstängerna. Skulle du ändå vara intresserad kan du få tältet för portot Belgien-Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.