Uppdatering

Beror på hur gammal din GPS är

Om jag fattat det rätt så går det inte att byta program i de äldsta versionerna på Garmin. Nyare modeller har troligen EEPROM och då går det att byta programvara. Kolla vilken programversion Din 12:a har (syns vid spänningstillslag) har du 3.50-3.52 eller 4.00-4.57 bör det gå att uppgradera, och vilket serienummer GPSen har (står på baksidan) eller ring Sportmanship. Om dom inte kan svara, skriv ett mail till Garmin men glöm inte att uppge programversion och serienummer.

Givetvis behöver du en datakabel men det hade du väl förstått.

Per Brune
 
Troligen inte

Nej, det bör det inte vara, med de reservationer för serienummer som Per B nämnt ovan. Men om Din 12a är yngre än ett par år är det troligen den senaste typen som går att uppgradera.

Man hämtar hem en fil från Garmins hemsida http://www.garmin.com (klickar på software downloads till höger om jag minns rätt, klickar på rätt version av GPS, klickar på "accepterar", läser och minns rätt noggrant de anvisningar som står där och tankar slutligen hem rätt fil.

Sedan behöver man en kabel mellan GPS och dator, som man antingen köper dyrt (men med hög kvalitet) från Garmins återförsäljare, eller billigare (med tillräcklig kvalitet för de flesta) från Clover ( (adress http://clover.se), eller lånar (med okänd kvalitet) av någon.

Sedan är det bara att följa anvisningarna från Garmins hemsida. Det är alltid bra att ha färska batterier i GPSen när man uppdaterar. Om de skulle ta slut mitt under uppdateringen är det risk att det slutar illa. Det kanske går bra, men det är onödigt att ta risken.

Om man har en GPS och en dator ska man nog skaffa en datakabel iallafall, för det finns så många bra program (många helt gratis) för hantering av waypoints, rutter o dyl.

Anders Lj
 
Gratis program Garmin 12?

Hej

Du skriver att det finns många gratis program för att
kunna hantera waypoints, rutter o dyl.

VAR KAN JAG HITTA DESSA?

Har letat utan lycka!

// matte
 
Ett och ett halvt exempel

Det finns massor, men utantill kommer jag bara på ett som är "halvgratis", nämligen GarTrip:
http://www.gartrip.de/

Det är halvgratis eftersom det finns en demoversiion som har vissa begränsningar (högst 30 waypoints och en rutt). Men i övrigt är det ett rätt omfattande program där man även kan scanna in kartor själv och visa spår på dessa kartor. Man kan också "spela upp" sina tracks och visa dem (mot vit bakgrund eller över en inscannad karta) och se t ex hur fort man kört vid varje lagrad punkt.

Nackdelen med programmet är att användarränssnittet är lite kantigt, även om det fungerar perfekt när man lärt sig det.

Att registrera programmet kostar ca 300 kr, och då får man obegränsade lagringsmöjligheter. Jag kommer att göra det, för jag tycker att de som gjort något gott för mänskligheten ska ha något i utbyte för det (det r inte bara pengarna utan också att användarna visar sin uppskattning).

Den som är mycket fattig kan hitta fiffiga sätt att komma förbi begränsningarna i shareware-versionen. Jag tänker inte berätta hur, men "de fattiga" brukar nog hitta dessa sätt i alla fall.


Ett annat program som jag tankat hem men just inte provat heter Waypoiont:
http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/
Man registrerar sig tydligen genom att bara sända ett mail till programkonstruktören.

Jag ska se om jag hittar några andra länkar till gratisprogram. Jag vet att det finns, men eftersom ag är registrerad användare av OziExplorer och kommer att registrera GarTrip har jag uppfyllt de flesta behoven.

Anders Lj
 
GPS program

Tack för tipsen.

Har rätt bra koll på när det gäller köp av program. (Skall bli GIS-ingenjör (geografiska informations system)) Men när det gäller freeware har jag kass koll.

Letade lite själv och hittade då dessa två. Har inte kollat hur dom funkar än eftersom jag saknar kabeln.

Hittade även sidan http://joe.mehaffey.com/ där det finns info om GPS och länkar till program mm

För seglare så finns det program på http://www.stentec.com (kostar)

Lantmäteriet har ett program som heter KARTEX som medföljer när man köper data på CD (kan vara bra att ha). Detta hanterar även kontakt med GPS, även i realtid (för GPS-mottagare som stöder NMEA 0183, kolla med tillverkare). Vilket innebär att man ser sin position på skärmen.
Bil + GPS (extern antenn) + laptop + program = super
http://www.lantmateriet.com (leta upp kartbutiken)

Sedan så finns det ett freeware från ESRI som heter ArcExplorer. I detta kan man bla visa shapefiler (vektordata) detta program hittas på http://www.esri.com/software/index.html. Fast ett problem är att de flesta GPS-programmen inte lagrar ned datat i shapefiler (shp) utan i något annat format. Men det finns nog något litet skriptprogramm som koverterar filerna så att de blir rätt (hittas kanske också på dessa sidor).

Har desvärre inte koll på vad OziExplorer är för något.

Av nyfikenhet:
Vad använder du för GPS? Själv har jag en Garmin 12 till låns men funderar på att köpa till eTrexSummit.
Använder du kartor i digital form?


MVH Matte
 
Ett och annat

Jag har en Garmin 12, en eTrex och en eMap. Jag tycker om alla tre, men när det kommer nya eTrex-modeller i vår kommer jag troligen sälja av 12-an och eTrex.

Jag tycker att Du ska försöka låna 12-an ett liet tag till och vänta med att köpa en Summit. Som jag skrev i ett inlägg för några veckor sedan (Nya eTrex på väg) kommer det väsentligt förbättrade modeller av eTrex inom kort, bl a av Summit-varianten. De väntas komma i USA i mars, men eftersom några modeller kanske kommer i speciell version för Europa kan det kanske dröja något längre innan de kommer i Sverige. Mer info om dem finns på
http://www.garmin.com/

Jag har köpt Sverigekartan på CD-ROM, inkl Kartex. Dessutom har jag ett program som heter Route 66 Sverige, som mest är till för bilåkande. Jag skulle gärna vilja köpa mer detaljerade kartor på CD. Men med de priser Lantmäteriet tar ut är det otänkbart, både av ekonomiska och principiella skäl. Jag har ju säkert redan betalat kostnaderna för både framtagning och digitalisering av kartorna över skattesedeln.

Jag har scannat kartor själv, och det fungerar alldeles utmärkt. Det är bara det att det tar en ruskig massa tid.

OziExplorer är ett mycket omtyckt program (bl a på den internationella diskussionssida jag brukar följa). Det kan allt vad Kartex kan, men bättre, och mer. Programmet finns att köpa översatt i Sverige, men man kan också hämta hem det på Internet
http://www.oziexplorer.com/

Jag har köpt det den vägen, och det fungerar utmärkt.
Det finns en demoversion som har vissa begränsningar , bl a vilka datum och rutnät man kan ställa in. Att registrera kostar troligen omkring 75 dollar.

OziExplorer finns också i en version för Windows CE, som jag också har och som jag kör på en Jornada 820. Det betyder att jag kan gå omkring i skogen med kartan inscannad i datorn och låta GPS-en visa var jag är. (Nu måste jag erkänna att det är bra mycket enklare att ta med kartan som den är istället, men det är rtt kul att det fungerar så bra som det gör.)

Till och med det enkla Ozi-programmet för CE klarar att byta kartblad när man kommit till kanten. Det är faktiskt så att om jag har en översiktskarta som är inladdad (och på vilken jag kan följa med i realtid var jag är) och jag kommer fram till ett område som jag har en mer detaljerad karta över, upptäcker programmet detta och växlar över. När jag lämnar den detaljerade kartan växlar programmet tillbaka till översiktskartan igen.

Den stora nyttan i skogen är nog istället att man kan registrera waypoints och rutter innan man ger sig ut, och sedan lagra dessa i GPS-en. Det är just när man ska göra detta som man har verklig nytta av program som OziExplorer och inscannade kartor.

Den allra största (och samtigigt enklaste) nyttan i skogen är annars att registrera parkeringsplatsen/busshållplatsen som waypoint så att man kan hitta hem igen.

När man kör bil täcker man snabbt så stora ytor att det krävs mycket omfattande kartor, och då är scannade kartor ingen bra lösning. Då vill man nog ha vektoriserade kartor istället. Om detta, och om att använda GPS i bil, kan man säga mycket. En annan gång.

Vad gäller NMEA så kan man nog räkna med att alla GPS med datorutgång följer denna standard. Det enda problem man kanske kan råka ut för är att man glömmer att ställa in samma hastighet både på GPS-en och i programmet (och det skall vara 4800 kbit/s, men det kanske fungerar även vid dubbla hastigheten).

Sammanfattat kan man säga att det går ganska lätt att få GPS och dator att fungera ihop, och att det är jättekul. Problemet är nog mest att få tag i digitaliserade kartor till rimligt pris. I Sverige är det för dyrt att köpa idag, och att scanna själv tar en förfärlig massa tid.

Anders Lj
 
Bättre koll!

Tackar än en gång!

Roligt med någon som verkligen är intresserad och har koll på gps + pc

Har fått bättre insikt nu.
Jag får ju tyvärr inte lära mig så mycket om kombinationen gps + pc under föreläsningar och labbar.

Väntar otåligt på kabeln nu så jag kan köra igång och prova. (är beställd)

Kan bara hålla med om att det är f_n så dyrt med vektoriserade kartor från LM.

Hör av mig om jag behöver hjälp?!?

// Matte
 
Ej vektoriserade

Lantmäteriverkets kartor (.rik format) är i rasterformat, d.v.s. ej vektoriserade. På en vektoriserad karta / sjökort kan man välja bort saker man inte för tillfället vill se, som namn, höjdkurvor, djupkurvor, höjd angivelser, djupangivelser, fyrkaraktärer etc.

Per Brune
 
vektorkartor finns

Ja du har rätt.

LM's kartor i .rik format är kartbladsvisa rasterbilder utan någon justering mellan bladen.

Dessutom så har LM vektorkartor men som jag skrev innan så kostar de mycket. För en bas (som det heter), 50 x 50 km, från GSD Vägkartan (skala 1:100000) tar dom ut dryga 16000:- (engångsavgift, utan framtida uppdateringar).

Allt detta går att läsa om på http://www.lantmateriet.com. Leta er fram till GSD Sverigedata.

//Matte
 
Ursäkta om jag var oklar

Ursäkta om jag var oklar om vektoriserade kartor, men jag tog för givet att ingen är intresserad av att betala det Lantmäteriverket tar för en GSD Vägkarta. Jag har fått fullständigt nog av deras hutlösa priser, och om det kostar 16000 SEK för 50*50 km medför detta att det skulle kosta mig 128000 SEK att få kartor för mitt åkområde.

Jag köpte en blå karta för ett drygt år sedan för 2495 SEK ock fick en CD från 1996 med en Kartex version som inte gick att ansluta till GPSen. Så jag var tvungen att köpa ytterligare en CD för att kunna använda kartan som jag hade tänkt mig. Och Kartex sedan, hur kan man släppa ut en kommersiell produkt med sådana brister, det skulle nog krävas 2 st A4 sidor för mig att skriva ner alla oegentligheter och brister jag hittat, så det ska jag inte göra, men om någon på Lantmäteriverkets hör av sig och lovar mig samtliga gröna och blå kartor på CD och uppdateringar under de närmaste 20 åren, så kanske jag tar mig tid att skiva ner alla förbättringar jag skulle gjort om jag var programansvarig för Kartex.

Jag läste i en annons från ”Dansk Sejlunion” i På Kryss som kom häromdagen, man säljer alla danska sjökort på CD för 348 DKK inklusive moms och porto, och då har alla råd att köpa nya varje år. Vad kostar alla svenska sjökort på CD, räcker 15000 SEK ?. Och som nog skrivits ett antal gånger så säljs även danska landskartor på CD till ett pris så att man har råd att köpa nya varje år.

Per Brune / civilingenjör och programkonstruktör
 
Håller med

Jag kan bara hålla med om att dessa priser på geografiska data är hutlösa.
Dessvärre skulle nog de kartor du behöver troligtvis kosta 160000 (tror jag glömde att det var 16000 + moms) och detta utan att få en enda uppgradering i framtiden. Vågar inte äns tänka tanken vad det skulle kosta mig att skaffa de vektorkartor jag behöver.

Fast det finns en anledning till att de tar ut avgifter, även om de är på tok för höga. Denna anledning är att de kartor som säljs skall vara riktiga och korrekta. För att kunna erbjuda detta krävs det mycket pengar. Fast de avgifter som tas ut räcker ju ändå inte till detta, utan här fylls det nog på med våra skattepengar. I USA där man kan få vektordata helt gratis är noggrannheten inte speciellt bra

Angående de danska kartor som finns kan jag ingenting. Så jag undrar: Vad har de för nogrannhet?

Jag har letat efter ett pris på svenska sjökorten i cd form men inte kunnat hitta något. Frågan är om 15000:- räcker för de svenska korten, kanske till scannade kort.

Beträffande den gamla versionen av kartex du hade fått kan jag bara beklaga, men jag tycker verkligen att du skall kontakta LM angående detta (om du orkar bråka).

// Matte
Blivande ingenjör inom Geografiska Informations System

[Ändrat av saittam 2001-02-04 kl 20:54]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...