Untitled

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hej alla,
Låt oss dryfta etik:



Anta att jag med kikare funnit de grymmaste 10 replængderna ni sett.
Anta att replængden innan dessa ær helt blank dvs helt omøjlig att ens aida.
Anta att jag klættrat huvudsakligen i Yosemite dær många klassiker (tex "The Prow","Leaning Tower","The nose"hade varit omøjliga utan en och annan bultstege eller bultad pendel.


Vad ær instællningen till detta i skandinavien och
i synnerhet i Norge. vet att de ær restriktiva med detta men vad gæller før bigwalls?
Dvs ær bultstegar tillåtet inom skandinavisk aid?
Finns det bultstegar på Kjerag/Trollvæggen osv?


Tack før hjælpen!
Eric
 

jocke

Gäst
SPÅRLÖSFÄRDSEL

hej!
Ledsamt att man ens tar upp frågan.Devisen spårlösfärdsel är vad som officiellt gäller i bla norge
-vg se NTK's etiska "regler".Vad jag vet existerar inga
bultstegar på kjerag/trollväggen!Så bör det förbli, sammaledes borde man se över kapitlet etik framför allt i norge där en allt mer urholkad syn på chipping o
bultning är förhärskande.Istället borde man fråga sig vad det är som säger att just JAG har rätt att för alltid göra förändringar av permanent typ.
Avstå chipping o bultstegar, var mycket restriktiv vad gäller bultning(även på övningsfält),tänk på att ej förstöra för framtida generationer(var inte så jävla egoistiska).
Respektera lokala traditioner,tex som vad gäller Bohuslän-helst inga ytterligare bult,annars vg se BKK´s
"bultlag"-allt för att underlätta access o bevarandet för framtiden.
MVH JOCKE!
PS SPRID GÄRNA DETTA MEDDELANDE I NORGE! DS
 

Peter W

Gäst
Fanatism ær bara dumt.....

vidare har ditt inlegg ett något førløjligande anslag.


Eric har uppenbarligen klættrat i Yosemite dær det råder en minst sagt liberal instællning till bultning.
Dvs bultstegar ær ett accepterat ingrepp som av många
ses som nødvændigt.


En och annan bultstege gør det møjligt før vældigt måpnga klættrare att prøva lyckan på de fantastiska Stoveleg cracks på El Cap.
Dessa hade knappast varit åtkomliga før någon såtillvida du inte klættrar 5.12 eller heter Lynn Hill.
Detta ær ett bra exempel på hur artificiella ingrepp øppnar upp en fantastisk rute och ger tusentals klættrare ett friklætteræventyr de aldrig glømmer.


En genomtænkt bult behøver inte innebæra att ngt førstørs før all framtid.Behøver inte innebæra milføførstøring heller om det gørs på ett diskret sætt.


Ær du mot bultade standplatser oxå?


Før standplatser bør gælla att:
Bultar innebær mindre slitage æn vad ett hundratal replag medfør. Ær oxå sækrare att sækra och rapellera från


All klættring sliter før øvrigt på klippan.
Se tex Kullaberg dær de flesta leder knappast ær de samma som den gången de klættrades før førsta gången.


Men visst bultning bør vara førbehållet folk som verkligen ær erfarna och kan avgøra nær och var det kan behøvas.


S
 

jocke

Gäst
ytterligare ett insiktslöst inlägg fr. broderlandet!


Jag är ej fanatiker,kopplar gärna en bult där den behövs!Att däremot sätta bult på stand där man kan lägga naturligga säkringar är fel,onödigt ingrepp,
dessutom farligt-det är omöjligt att bedömma hållfasthet,vem ser till att byta ut den osv
Egna säkringar kan bättre bedömmas!
I områden där bult funnits under lång tid är dessa ett reelt problem,speciellt i YOSEMITE ,på leder man ej "rensat".Firningspist kan i vissa fall vara befogade, om de underhålls regelbundet.Att lägga till bult till redan befintliga leder fra allt utan att kontakta 1:a
bestigaren är ett helgerån.
Ex på onödiga standbult-MOT SOLA,Hägefjell.
Man blir ledsen när man läser ovanståendes omogna inlägg.
Fortsätter exploateringen i denna takt har vi lika stora problem med access o naturförstöring som på en del håll nere i europa el usa.
VAR RÄDD OM DET VI HAR (el håll er på inomhusväggarna)
 

Peter

Gäst
Va fan!

Insiktsløst my ass och din mors røv,



Slitna Bultar på væltrafikerade leder kan vara ett problem Ok. Men løsningen ær før bøvelen inte att sætta egna sækringar!!! Ej heller ær bultarna per se problemet. Bultarna ær dær av en anledning. Antingen før att det inte går att sækra traditionellt eller før att minska slitage samt før att de helt enkelt ær sækrare. Att hævda att Yosemite har problem med bultar osv... ær som att sæga att vi har problem med bilolyckor. Du hævdar att løsningen ær att cykla.Allvarligt talat...


Alla klættrare bør kunna bedøma hur sæker en bult ær innan man beger sig ut på den!går det så hænger andremannen,lægg dærtill en haulbag ,hellre i två klart klingande bultar som det står
Jag ær en något erfaren bigwall klættrare och vet att Metolius på æn ett par tre skandaløsa minikilar.
*Vad jag sæger ær:


En bultad standplats ær ibland(sic) ett sækrare alternativ æn att sætta egna sækringar.


På en væltrafikerad led kan bultar minska slitaget om de placeras restriktivt av kunnigt folk. I synnerhet på standplatser dær en bultplacering kan ersætta tusetals kil in och uttagningar.


Bultar kan vara ett blygsamt ingrepp.


En klættrare ska lika lætt kunna bedøma en bult som han kan bedøma en egenplacerad sækring.


All klættring sliter. Æven traditionell.


Att man ska vara restriktiv med alla ingrepp men sækerhet ska gå i førsta hand. Se olyckan på Lofoten nyligen!
*Jag sæger inte att:


Man ska bulta en led som redan klættrats utan. Sjælvklart ska man inte det. Det ligger i vår sports natur.


Mvh Peter
 

P

Gäst
Ber om ursækt før....

Ber om ursækt før lignelsen. Den ær skitdålig.
Och jag ær første man att erkænna det.
Betackar mig før kommentarer om denna.
Men vad jag menade ær att vænda bultar I Yosemite till ett argument før ren klættring (som jag oxå ær før) ær ett erbarmligt dåligt argument. Helt "beside the point."
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
vidare..

..vari ligger omogenheten.
det ær kass att førløjliga folk utan att
motivera varfør. Svara på mitt førsta inlægg
utan att bara babbla politiska korrektheter som jag sjælv kan hitta på vid behov..
 

jocke

Gäst
avslut

vet inte om du eg läst inläggen,el om du bara fastnar
på detaljer.
om du tittar igen så är jag ute efter lite allmängiltiga principer.
jag har klättrat i 20 år,i synnerhet i norge-tycker bara att man skall stanna upp,reflektera över tillståndet.
en markant förändring har skett senaste 5åren särskilt inorge vad gäller bla hämningslöst bultande,tom bredvid
utmärkta sprickor!!! egna säkringar sliter aldrig-det är ren oskär lögn-det är fakta.
inser att det verkar tämligen värdelöst att försöka chatta om sådana saker på nätet-de riktiga klättrarna
struntar förmodligen att kommentera o är ute o klättrar.(själv är man fast på jobbet)
vi ses inorge på semestern jag med kofoten,du med borr-maskinen.


skämt å sido-ha en trevlig klättersommar
(kanske väcker det några nya tankar)
 

crimp@spray.se (L-Jay)

Gäst
Till Jocke, frågor...

Tjena Jocke!


Jag har några frågor till dig som jag vore tacksam om du kunde besvara.


1) Naturvårdsverket anser att bultar är ett marginellt ingripande i naturen. Däremot är bortningen av lava/mossa allvarligt. Om inte ens naturvårdsverket har något emot bultar, varför har du det?


2) Jag har kollat igenom BKK's bultlag... suck... Tänker verkligen ALLA era medlemmar så?


3) Vad händer om det startas en anna klätterklubb i bohuslän som är lika fanatiska i bult som ni är i kil?


4) Kan du vara vänlig och nämna en (1) klippa i sverige som har blivigt stängd pga bultning?



5) Att du lackar ur om någon sätter bultar på en redan klättrad tur förstår jag. Men om någon strippar en bultad tur pga:
a) Den går att klättra på kil
b) Någon har solat den
c) Den har inte bultats enligt BKK's bultlag (i bohuslän)
anser du då att den personen har gjort rätt när han strippade leden?


Tacksam för svar.


L-Jay
 

jocke

Gäst
svar

svarar normalt inte på folk som ej identifierar sig,men frågorna bör ej vara obesvarade!
1.Eg.är det länsstyrelsen som har hand om dylikt,vi har ej forskat närmare utan ansett det vara viktigt att ligga lågt-börjar man rota i detta finns en risk för framtida förbud-enl svensk lag vg se allemansrätten,får man ej göra åverkan på berg,utan länsstyrelsen tillstånd.Om andra ej kan acceptera våra traditioner-tvingas vi kanske lobba hos länsst. utan gagn för någon-jag vill kunna bulta även iforts--där det behövs, även bohuslän.
2. vad varje enskild exakt tycker ,kan jag inte säga.
mig veterligen har klubben internt 99,9% stöd(folk lämnar tom andra klubbar för oss pga detta-vi ser gärna mer sådant stöd)-bult lagen har stötts och blötts ett antal ggr senaste 10åren,alltid med 100% stöd-även senaste tillfället då en känd notorisk kil hatare(nu bosatt igbg)-förvånande nog var med o faktiskt stödde el åtminstone ej emotsatte sig ngt i bultlagen.
3.?? so what, vi kommer att (aggressivt) till varje pris se till att B-lagen följs för bevarandet av bergen
till nästa generation.
4.Indirekt minst två berg + okänt antal i sthlm omr.
1BISPBERG 2BULLBERGET( bohuslän)-en känd klättrare
bultade utan att rådfråga klubb el markägare-ligger för nära berg med rara fåglar.


5.ja,självklart-applåderas...klubbens bultkommite har sedan tidigare beslutat att statuera exempel -dvs ta bort bult på leder som ej uppfyller kraven, med få undantag!vi kommer ej regelrätt uppsöka vederbörande kreatörer-utan anser att man bör veta av gällande tradition-start på HÄLLER o Smögen,vidare skall dåliga bult på Lyse bytas.
6.övr frågor gärna via annat media,dvs ring o prata med oss-klättrare som känner sig tveksam över egen bult placering o vill motivera sig är välkommen att inkomma med besvärs inlaga så kan vi ta upp frågan till diskussion!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Untitled Klättring allmänt 0
Untitled Klättring allmänt 0
ulindh Untitled Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.