Unga telemarkare

Hej. Har varit telemarkare nu i 2-3 säsonger och kommit till insikten att ingen i min egen ålder åker telemark! nog för att jag är lite ung (15 år) men det borde väl finnas någon som insett att telissvängen är så mycket häftigare än något du kan göra med bräda?
Behöver man verkligen vara 25 eller mer fyllda för att komma till den insikten?

Jag hoppas att jag i vår ser fler unga telemarkare!
(för de andra vet verkligen inte vad de går miste om)

MVH Amanda
 
Nä, man behöver inte vara gammal..

..för att köra med lös häl, själv är jag 18 och har kört telisar i 3-4 år. Även många av mina kompisar har insett att telemark är det absolut skönaste sättet som finns att ta sig ner för ett ber/fjäll/kulle eller vad man nu har till hands =)

//Pontus
 
Jag åker!

Jag åker det. Jag är 14. Synd att folk inte fattar det enda rätta sättet att utnyttja ett berg! (uppifrån och ned ;-D)
 
15år och telis åkare

Jag är också 15 och åker telemark är viserligen ensam om det i min klass där är det bara en såndär självmords aparat (snowboard) som gäller jag fattar inte hur dem inte kan inse att det är telis som gäller.
 
Hej, jag är inne på min andra säsong, är 16 nu, fan va kul att telemark börjar sprida sig lite. Både jag och min tre år älde bror åker.

//The Telemarker from Orsa
 
Väldit ung åkare

Jag har sett en ung tjej flera gånger i backarna här i Åre som åker telisar. Hon åker riktigt bra med fin teknik och är i 10-års åldern.

Jag är ingen telisåkare själv men det är alltid kul att se de som inte gör som "alla" andra.
 
Telisblades

Sådärja, när jag trodde jag sett allt så dök en kompis upp med något helt nytt. Han hade monterat ett par telisbindningar på ett par blades. Första åket var det lite balansproblem men sen gick gick det fort och stabilt som det brukar för honom.

Vem blir nr.två att testa?
 
åker också telemark

jag är 15 och åker telemark för andra sesongen nu. har tidigare åkt bode slalom och snowbord men telemark är överlägset roligart och den ända av "ner för backen" sporterna som ger någonslags utmaningar och spänning. de blir nog vanligare med "unga telemarkare". men på sätt och vis så är det nog också rolit att holla på med något som inte alla holler på med
 
Dagens unga!

I stort sätt är det såhär idag att sveriges unga inte kommer så ofta till fjälls (max 1 vecka/år) och då vill de åka det som alla andra åker dvs bräda eller blades kanske skidor. Om de först kör blades och sedan vill testa bräda så tar det några år att bli hajj på det. Sedan när man väl kan åka dessa två *häl-slavsporterna* så är det daggs att åka skidor kanske innan man vågar sig på telemark med allt vad det innebär. Det är nog därför det inte är så många unga som åker telis, krävs en massa snökänsla innan man ger sig på det. Men jag tycker att vi borde skrota blades för de förstör åkningen tycker jag. Jag menar det kan ju inte vara kul att åka på dessa då kan man ju lika gärna åka på pjäxorna. Själv är jag 22 och upptäkte telemark när jag var 20, innan dess hade jag åkt skidor med några års mellanrum sedan 6 års ålder och sedan bräda från 15-19 års ålder och såg denna sköna åkstil och var tvungen att pröva, och så var man ju fast *häl-fri*.
Gillar att unga åker så fler upptäcker friheten med lös häl, ha det bra allihop!
[Ändrat av pfhreak 2004-02-25 kl 13:29]
 
Jag är 14 och har hyrt telemark ett par gånger. Tänkte köpa nästa år men var kan man hitta telemark? Hittar nästan ingenting och när jag väl hittar är allting för långt (jag är 155 cm). Skulle vara tacksam för tips.
 
annapyttepanna; sa:
Jag är 14 och har hyrt telemark ett par gånger. Tänkte köpa nästa år men var kan man hitta telemark? Hittar nästan ingenting och när jag väl hittar är allting för långt (jag är 155 cm). Skulle vara tacksam för tips.
155 säger du, jag är 184 cm och kör med 182 skidor och jag tror att det finns fin fina lagg från atomic såsom R9:eek:r i längder som 150 och 160 som passar finfint till telis!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nielsjonas Gbg-telemarkare Telemark 2
andersmossing Japanska telemarkare Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.