Undvik snabbmat?

  • Trådstartare lars.astrom@oreline.net (Lars Åström)
  • Start datum

lars.astrom@oreline.net (Lars Åström)

Gäst
I en bok om friluftsbok läste jag att man ska undvika
snabbmakaroner ,snabbris och liknande snabbrätter.
Anledningen skulle vara att de inte skulle innehålla
lika mycket energi som den "vanliga" maten.
Jag skulle vilja veta om detta stämmer.


Frågan är alltså om snabbmakaroner innehåller mindre
energi än vanliga makaroner?


Tacksam för svar!
 

ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke Jägervall)

Gäst
Beror på !

Vad det gäller näringsvärdet i "snabbmats" produkter.
När det gäller snabb ris så stämmer nog påståendet att det har lägre näringsvärde än obehandlat ris. Mest närings innehåll får du nog med med råris sen kommer vanligt paraboild och sist kommer snabbris vilket är behandlat så att de ska ta åt sig vätska och mjukna fort. Å andra sidan får man ju väga den ökade bränsle åtgången av 20 minuters ris mot det utmärkta snabbriset. Ta du vikten av de extra bränslet och lägger det på ris istället så är jag i vart fall jag tveksam om snabbriset fortfarande ligger i underläge då det gäller energi innehåll.


Vilket man väljer beror nog mycket mer på när man ska tillaga maten. Är du på en kajak paddling i sommarskärgården, ta vanligt ris eftersom det då bara är trevligt att ligga på en solvarm sten häll och koka ris i tjugo minuter och så smakar det mycke bättre när det är klart.
Är du å andra sidan uppe i fjällen en kall september dag då det snöblandade regnet piskar mot jackan ta snabbris till soppan eftersom du då nog inte har lust och mysa framför köket en halv timma innan du får mat.


Då det gäller snabbmakaroner är jag tveksam om de per viktenhet har lägre energinehåll än normal makaroner men ta en titt på förpackningarna så får du se.


Mvh Åke
 

Rudolf.Rydstedt@svenska.gu.se (Rudolf Rydstedt)

Gäst
Liten varning för snabbmat

Snabbmat har normalt samma energiinnehåll som vanlig mat. Det gäller även sådan som har gått igenom en speciell process för att bli snabblagad, typ snabbris. Däremot brukar den speciella processningen göra att man tillgodogör sig kolhydraterna betydligt snabbare, med tekniska termer att maten får högre glykemiskt index (GI). Vanligt ris inkl. "parboild" har i grova drag glykemiskt index 70 - 80 (med referensvärdet 100 knutet till vitt bröd). Snabbris har ungefär 120 och pasta mellan 55 och 70. Jag vet inte vad just snabbmakaroner har, men det finns ingen anledning att anta och de skulle avvika från annan pasta.


Normalt bör man välja alternativ med lågt glykemiskt index eftersom det ger ett stabilare blodsocker och därmed bättre ork och humör. (Man håller sig mätt längre). Räkna alltså med att behöva ett mellanmål snabbare efter ett mål med snabbris än efter ett med vanligt ris eller pasta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Myrkotten Undvik brända fingrar Friluftsmat 0
mdagbro Vegansk snabbmat Friluftsmat 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.