Undvik GoreTex

  • Trådstartare john.lindgren@emw.ericsson.se (John)
  • Start datum

john.lindgren@emw.ericsson.se (John)

Gäst
GoreTex är OK när det är nytt. Men med tiden blir membranet som är laminerat mot tyget skörare, det tar i vissa fall mindre än 1 år eller 20 mils skogspromenader, t.ex. Tierras 2-lagers jackor.
Naturligtvis dementerar tillverkaren detta.
Jag vill göra er uppmärksamma på några detaljer som man kan fundera extra på. 1. Varför lägger man in kevlarförstärkningar på utsatta ställen, armbågar och skuldror? -För att där töjer sig tyget lättast och spräcker membranet. 2. Varför kör man oftast med tyg som består av tyg-membran-tyg, s.k. 3-lagers? -För att annars håller inte plagget alls tätt efter några promenader i snårskog.
För de som vill stila och bränna penger i onödan på GoreTex, iakta ovanstående tankar.
För er andra:
Jag har varit med om en del och rekommenderar alla som inte ska upp i EXTREMA förhållanden (K2 eller liknande) att köpa ett vanligt HellyHansen- eller Tensonställ utan GoreTex för c:a 1000.-. Då får ni pengar över till ett gott Termarest en hygglig ryggsäck och dessutom resan till något trevligt ställe i våra Svenska fjäll.
//John Lindgren.
 

ake.jagervall@haslle.se.astra.com (Åke Jägervall)

Gäst
Två sidor av saken !

Som vanligt finns det alltid flera sett att se på saker och ting . Min erfarenhet av Gortex och liknande mtr är genomgående god. Har haft ett tex haft ett par sälka Byxor sedan -93 och dessa har inte svikit mig en ända gång. Dessa byxor har jag cyklat,vandrat,klättrat och åkt snowbord i och nu efter sex år är de fortfarande hela.Då de gäller ställ av Tenson typ tycker jag inte att de inte ens kommer i närheten av den användarbarhet som ett skalställ erbjuder. Då det gäller den besparing du påstår att man kan göra genom att strunta i Gortex är jag rädd att du lurar dig själv. Du har rätt i att det blir en relativt dyr investering till att börja med men om man ser till att du får ett ställ som fungerar till de flesta aktiviteter du kan tänka dig såväl sommar som vinter så är jag övertygad om att investeringen inte kommer kännas så tung .
 

Prylfantast

Gäst
Du har tur!

Lämna in din jacka om den läcker. Snacka med Gore-tex i Göteborg. Dom testar om den är hel, läcker den får du en ny.


Jag har bara haft min jacka i 5 år, köpte den begagnad. Tyvärr håller den fortfarande tätt. Skulle gärna ha en ny i andra färger.


Som regnställ håller jag med om att Goretex är fel, Det är tungt och klumpigt, torkar långsamt (aldrig om du har fått salt på det vid t ex paddling) Dessutom fungerar inte diffusionen (="andningen") så bra om yttertyget är dyngsurt. Som regnställ är plaggen du nämnde bättre. Men jag skulle inte vilja gå på fjälltur i ett Haglöfs Delta-ställ.



/Prylfantast
 
Untitled

Köpte en Haglöfs Guide jacka feb 94. Denna Gore tex-jacka har jag använt till havskajakpaddling, fjällvandring, till o från jobbet på cykel i stort sett varje arbetsdag året runt. Den börjar nu bli lite sliten i laminatskikten men fungerar alldeles utmärkt trots detta. Dragkedjan gick sönder - det fixade Haglöfs gratis. I Sarek i somras hade jag regn i 5 dagar av 9 som jag var där - detta klarade jackan inte fullt ut men ....
Är mycket nöjd med jackan när man använder den till det den är avsedd för.
/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Boson Undvik Naturkompaniet Kläder 40
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.