Underquilt?

Goddag alla hängare.

Behöver lite tips till en underquilt för min Hennessy Hammock. Jag vet att det finns trådar om detta sen innan men jag orkar inte sitta och läsa milsrader så därför ställer jag frågan igen och hoppas att ni orkar svara. Jag har tittat lite på en Snugpak men är lite osäker på om den passar en HH? Känns även lite onödigt tung? men jag vet inte. Dom kanske är det överlag( typ sovsäck ). Tips på andra med en "hygglig" prislapp?

Vidare undrar jag om det går att ha samma på sommaren som till vintern men att man då kanske får tilläggsisolera lite när det kryper närmare 10 minus. Har sovit utmärkt i den kylan med ett uppblåsbart liggunderlag plus en Radiant bubble pad. Nu under sommaren har jag enbart kört med liggunderlaget och en tunn sovsäck men jag lyckades faktiskt frysa om armarna för någon dag sen ( inte trevligt ). Skulle gissa på att tempen kanske låg runt 7-8 grader. Svettades på övriga kroppen.

Efter att ha läst lite så verkar det ju även skönare att använda underquilt istället för liggunderlag, rätta mig om jag har fel ni som vet.

Tack för hjälpen!
 
Den skönaste sömnen jag haft i en hängmatta har varit på ett thermarest xtherm Large, det ger en plattare yta än UQ så jag slipper hälpressen som jag har lite problem med i hängmattan. Liggunderlaget behöver tyvärr vara bredare för att jag inte ska få kalla axlar men om man är smalaxlad så kan det fungera. Ett liggunderlag ger också fördelen att man kan sova på marken om det skulle behövas.

Nackedelen med liggunderlag är att det inte "andas" så om det är för varmt blir det lite fuktigt, dessutom måste man se till att träffa rätt på liggunderlaget så innan man kommit rätt kan det vara lite knöligare. Obs ett uppblåsbart fyrkantigt liggunderlag fungerar mkt sämre, det vill inte "passa i" hängmattan så som ett avsmalnande gör.

Den allmänna uppfattningen är att UQ är skönast så lita inte på mina ord!!
 
Precis så ser jag det med liggunderlaget med, att man kan sova på marken OM man skulle behöva. Jag har ett thermarest av den där jubileumsmodellen i strl normal. Kan ju säga att mina axlar sticker ut en bit. På vintern skyddar bubblepaden och dunsäcken det så det har funkat. Om än med lite fukt i botten men det kan man leva med. men jag skulle ändå vilja prova en UQ får å se om det är bättre.
 
Det jag tycker är smidigast med uq är att det bara är att glida ner i hammocken när man skall sova eller sitta, inget pillande med liggunderlaget som far omkring. Inget kalldrag på natten för att man vänt sig på mage och sedan upptäcka att liggunderlaget hamnat bakom ryggen.
Men har inget emot att använda pad om jag sover i en bridge hammock, då ligger det platt och stilla, så bara att prova på så hittar man sin comfort tillslut.
 
Det jag tycker är smidigast med uq är att det bara är att glida ner i hammocken när man skall sova eller sitta, inget pillande med liggunderlaget som far omkring. Inget kalldrag på natten för att man vänt sig på mage och sedan upptäcka att liggunderlaget hamnat bakom ryggen.
Men har inget emot att använda pad om jag sover i en bridge hammock, då ligger det platt och stilla, så bara att prova på så hittar man sin comfort tillslut.

En underbar lösning på att få liggunderlaget att ligga på plats har ju DD, två undersikt så skjuter liggunder emellan de lagren av tyg. Dock bör man ha ett liggunderlag som är lite bredare över axlarna än de vanliga modellerna :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.